نماینده مجلس مطرح کرد
تعلل در ابلاغ آئیننامه واردات خودروی کارکرده
نماینده مجلس گفت: آئیننامه واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال که دولت لایحه قانون آن را به مجلس داده بود پس از تدوین و تصویب در دولت، اکنون بیش از یک ماه است که ابلاغ نمیشود.
لطفاله سیاهکلی در گفتوگو با خبرگزاری فارس درباره سرنوشت واردات خودرو اظهارداشت: پس از بررسیهای لازم، مجلس دو قانون درخصوص خودرو مصوب کرد که یکی شامل ساماندهی صنعت خودرو و دیگری واردات خودروهای زیر پنج سال کارکرده بود. اولین قانون (واردات خودرو) تصویب شد و خیلیها مخالف واردات بودند اما زمانی که مسئله برای آنان روشن شد لازم دانستند که این اتفاق بیفتد.
او افزود: قرار بود در سال اول یک میلیارد دلار و در سال دوم دو میلیارد دلار برای واردات اعتبار اختصاص یابد که تاکنون ریالی اختصاص نیافته است. متاسفانه معضل واردات خودرو در ارز است. در این راستا با رؤسای قبلی و فعلی بانک مرکزی چندین مرتبه رایزنی کردیم اما زیر بار نرفتند. با این وجود در حال حاضر واردات خودرو به کندی و تعداد کم انجام میشود که باید گفت قفل واردات خودرو شکسته شده است.
واردات خودرو قانون است
نماینده قزوین در مجلس ادامه داد: وزیر سابق صمت نخستین مخالف واردات خودرو بود و چند مرتبه در کمیسیون صنایع بحث کردیم که رای ایشان ظاهراً تغییر کرد اما اصالتا این کار را انجام نمیداد. استدلال شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص واردات خودرو این بود که واردات ضد تولید است و به تولید داخل لطمه میزند که استدلال درستی بود اما موضوع را تشریح و بیان کردیم که واردات بیرویه خودرو ضد تولید است.
سیاهکلی افزود: در حوزه خودرو پول و ثروت زیادی جابهجا میشود و مافیای خودرو واقعی است. نکته مهم این است که دولت به مجلس لایحه داد واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال را قانون کنیم.
او ادامه داد: آییننامه بسیار خوب و جامعی را در زمینه واردات خودرو تنظیم کردیم که کار سنگینی بود و دولت به کمیته زیربنایی ارسال کرد. بعد از دو تا سه ماه اصلاحیه آن انجام شد و دو تا سه ماه هم در دولت ماند و به تصویب رسید و اکنون بیشتر از یک ماه است که ابلاغ نمیشود.
ایراد عجیب بانک مرکزی
نماینده مجلس تصریح کرد: پس از کلی تحقیق و تفحص متوجه شدیم بانک مرکزی بر آئیننامه اشکال گرفته است. البته ما دو نکته را دقیق در آئیننامه رعایت کردیم. یکی اینکه هر فرد حقیقی و حقوقی میتواند خودرو وارد کند و دیگر اینکه در واردات خودروی نو باید ثبت سفارش انجام شود و ارز از بانک مرکزی دریافت شود که بانک نداشت و تاکنون هم نداده است.
سیاهکلی افزود: برای حل مسئله پیشنهاد دادیم منشا ارز خارجی باشد یعنی هرکسی خارج از کشور پول دارد خودرو وارد کند. بانک مرکزی در این خصوص ایراد گرفت و اذعان شد از کجا بدانیم کسی که در خارج از کشور پول دارد منشا آن داخلی نیست. حال این سؤال مطرح میشود که اگر بانک مرکزی نتواند و نداند صادرکنندگان چه کسانی هستند و چقدر بدهی دارند چگونه میتوانیم بازار واردات و صادرات را کنترل کنیم که بگوییم منشا داخلی دارد.
اظهارنظرهای گرانیساز
او ادامه داد: نکته قابل تامل اینکه مردم پنج تا شش ماه است که در حوزه خودرو در آرامش هستند اما در این میان رئیس فلان سازمان که هیچ ارتباطی با موضوع ارز و واردات ندارد این اظهار نظر را میکند که ما ارز برای واردات خودرو نداریم. این دخالت نامرتبط در آن برهه سبب شد قیمت خودرو بین شش تا ۱۰ میلیون افزایش یابد.
نماینده مجلس افزود: البته طی جلساتی با بانک مرکزی تلاش خواهیم کرد سریعتر موضوع آئیننامه تمام شود تا باعث رقابتی شدن تولیدات خودرو، خارج شدن واردات از حالت انحصاری و حکمرانی نکردن شورای رقابت شود و قیمت خودرو را عرضه، تقاضا و کیفیت تعیین کند. مردم هم لازم است در حد نیاز خودرو خریداری کنند چراکه قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.