kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵

اخبار ویژه

 
رقابت انتخاباتی نیست یا مقبولیتی بین مردم ندارید؟!
 
همزمان با حضور گردانندگان مجمع روحانیون در حرم امام خمینی(ره)‌، یکی از همراهان آن جمع مدعی شد امکان رقابت انتخاباتی وجود ندارد و بنابراین این تشکل نمی‌تواند مردم را به انتخابات دعوت کند!
اخیرا برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز (موسوی خوئینی‌ها، خاتمی، موسوی لاری، مجید انصاری، ابطحی و...) به همراه گروهی که خود را «مجمع محققین و مدرسین حوزه» معرفی می‌کنند، به حرم امام خمینی رفتند و نشست مشترک به میزبانی سید حسن خمینی برگزار کردند. 
سید محمد ایازی درباره محتوای گفت‌وگوی حاضران و این که آیا به انتخابات هم پرداخته‌اند، به عصر ایران گفت: وضعیت امروز مردم در نشست مجمعین مطرح شد که درباره انتخابات چه نظر و موضعی دارند؟ با توجه به اینکه بیشتر از دو ماه با انتخابات فاصله نداریم اما زمینه‌های مشارکت و انتخابات سالم و رقابتی اساساً فراهم نیست. این هم یکی از مسائلی بود که در نشست، بحث و گفت‌وگو شد. با توجه به صحبت‌هایی که مطرح شد، نظر مجمعین در مجموع این نبود که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند یا دعوت نکنند. نظرشان بیشتر این بود که چگونه می‌توان در‌باره انتخابات سخن گفت و چگونه به جامعه گفته شود که وضعیت کشور درباره انتخابات چگونه است. بی‌شک امروز زمینه‌‌های رقابت وجود ندارد، به دلیل اینکه برای افرادی زمینه ثبت‌نام فراهم نشده و کسانی که به صورت نادر ثبت‌نام کرده‌اند، رد صلاحیت شده‌اند. وی افزوده است:  فضائی درست کردند که می‌گویند یک کیلو گلابی داریم، حال این گلابی چیست و با چه کیفیتی است؟ مشخص نیست. همین‌طور بیایید و در انتخابات شرکت کنید.
این اظهارات در حالی است که ثبت‌نام در انتخابات آزاد بوده اما برخی عناصر فعال در جریان موسوم به اصلاحات، تعمدا ثبت‌نام نکردند؛ برخی به علت پایگاه رای از دست رفته خود و برخی دیگر در اثر فشار افراطیونی که به اذعان رسانه‌های اصلاح‌طلب، موجب کناره‌گیری بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاحات و عارف از شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شدند و در اغتشاشات پارسال، با گروهک‌های تجزیه‌طلب همراهی کردند.
این نکته را هم باید به آقای ایازی یادآور شد که در انتخابات دوره قبلی مجلس، سه فهرست از سوی گروه‌های اصلاح‌طلب با سر لیستی آقای مجید انصاری منتشر شد که با موفقیت همراه نبود و آقای انصاری (معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهوردر دولت روحانی و عضو مرکزیت مجمع روحانیون) نتوانست بیش از 69هزار رای کسب کند. همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400، اصلاح‌طلبان به جای یک نامزد، دو نامزد داشتند و خاتمی به همراه 16 حزب اصلاح‌طلب از عبدالناصر همتی حمایت کردند که آنجا هم نتوانستند بیش از 
2/4 میلیون رای کسب کنند.
گزارش‌های غیررسمی درباره انتخابات پیش‌رو حاکی از این است که شمار اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کرده در انتخابات چندین برابر ظرفیت مورد نیاز مجلس (290) نفر است!
 
 
8 سال خسارت زدند، حالا هم فرافکنی و طلبکاری می‌کنند
 
وزارت امور اقتصاد در پاسخ به ادعای روزنامه هم میهن تاکید کرد آنها که خود در قبال یک دهه تعطیلی اقتصاد سکوت کرده و حتی یا خود در ایجاد آن مسئولیت داشته و یا توجیه‌گر آن بودند امروز نتیجه‌بخشی یک شبه از روند اصلاحی ایجاد شده را مطالبه می‌کنند.
روزنامه هم‌میهن اخیرا در تحلیلی نوشته بود که دولت در مهار تورم ناموفق عمل کرده و به غلط مدعی رشد اقتصادی است، دریغ از اندکی بهبودی، حتی با فروش روزانه بیش از 1/5 میلیون بشکه نفت.
وزارت اقتصاد در پاسخ به این ادعا، ضمن مرور برخی آمارها خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار به‌رغم تردید‌افکنی‌های بسیار، ایجاد تنگنا‌های اقتصادی از سوی دشمنان و جنگ ترکیبی و همچنین مواجهه با کمبود‌ها و کاستی‌های به ارث رسیده برای دولت از دهه گذشته که به درستی دهه تعطیلی نامیده می‌شد، کار را شروع کرد و البته که با وجود این مشکلات توانست بر بسیاری از مشکلات از جمله همه‌گیری کرونا، کسری بودجه، کمبود کالا‌های اساسی، ناترازی‌ها در بخش انرژی و بسیاری موارد دیگر غلبه کند.
جبران کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی بدون استقراض از بانک مرکزی، افزایش رشد اقتصادی از ۴ دهم درصد به ۴.۲ درصد، کنترل رشد نقدینگی 
از ۴۶ درصد به ۲۶ درصد، جلوگیری از اضافه برداشت مؤسسات مالی، افزایش ده‌ها برابری همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با وزارتخانه‌های اقتصادی و صنعتی، جبران بخش قابل توجهی از ناترازی در بخش آب، برق و گاز، رفع تنش آبی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ روستا، شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید بیش از مجموع تعداد مالیات‌دهندگان در گذشته در راستای اجرای عدالت مالیاتی، توزیع بودجه و اعتبارات بر اساس آمایش سرزمینی و کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در دو سوم استان‌های کشور از اقداماتی است که دولت برای جبران یک دهه عقب‌ماندگی و معطلی اقتصاد انجام داده است.
بیان این موارد به معنای رضایت از وضعیت موجود و انکار مشکلات معیشتی مردم که به دنبال ۵ سال پیاپی تورم ۴۰ درصدی ایجاد شده نیست؛ بلکه برای غلبه بر همان تردیدافکنی‌‎هایی است که همچنان با شدت از سوی مخالفان دولت دنبال می‌شود. آن‌ها که خود در قبال یک دهه تعطیلی اقتصاد سکوت کرده و حتی یا خود در ایجاد آن مسئولیت داشته و یا توجیه‌گر آن بودند امروز نتیجه‌بخشی یک شبه از روند اصلاحی ایجاد شده را مطالبه می‌کنند.
 آثار عملکرد دولت علاوه‌بر رشد اقتصادی و مهار نقدینگی و برخی دیگر از شاخص‌های اقتصادی در عبور از شوک‌های تورمی سال ۱۴۰۱ نیز به وضوح مشهود است. آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۶.۳ واحد درصد کاهش یافته و این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال ۵۵.۵ درصد بوده است و از آنجا که تورم چند ساله اخیر هم ریشه در سمت عرضه اقتصاد و هم در سمت تقاضا دارد؛ بنابراین دولت صرفاً با یک ابزار سراغ مدیریت تورم از مسیر کنترل تقاضا نرفته، بلکه سمت عرضه نیز با کنترل نوسانات ارزی در سال جاری مدیریت شده است.
 کاهش رشد نقدینگی به ۲۶.۲ درصد، کاهش رشد پایه پولی به حدود ۳۸.۵ درصد در آبان ماه و به دنبال آن کاهش تورم کالایی در پایان آبان ماه سال جاری به ۱.۳ درصد، کاهش تورم تولیدکننده به ۳۴.۴ درصد در پایان آبان ماه از جمله اعداد و ارقام مراجع رسمی آماری است که حکایت از اثرگذاری حرکت مثبت دولت در مسیر تحول اقتصادی است و البته که بر همین مبنا رئیس‌جمهور تاکید بر کاهشی شدن تورم کرده است.
 
 
 گزارش خواندنی نیویورک تایمز حماس نابود شدنی نیست
 
در حالی که جنگ غزه در حال رسیدن به پایان سومین ماه خود است، نیویورک تایمز از قول تحلیلگران ارشد صهیونیست نوشت هیچ احتمالی درباره نابودی حماس وجود ندارد و اسرائیل نمی‌تواند به وعده‌اش عمل کنند.
این روزنامه نوشت: منتقدان در داخل و بیرون اسرائیل، این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا هدف نابودی حماس، به عنوان یک سازمان عمیقا ریشه‌دار، واقع‌بینانه است؟ از سال 1987 که حماس سر برآورد، این گروه در برابر تلاش‌های مکرر برای نابودی رهبرانش، جان به در برده است. ساختار حماس به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند این‌گونه موقعیت‌های اضطراری را هضم کند. تاکتیک‌های ویرانگر اسرائیل در جنگ غزه، این خطر را با خود دارد که بخش‌های بزرگ‌تری از جمعیت این منطقه را به تندروی بکشاند و نیروهای تازه‌ای به حماس بپیوندند.
تخمین تحلیلگران این است که بهترین نتیجه‌ای که اسرائیل ممکن است به‌دست آورد، شامل کاهش توانمندی‌های نظامی حماس در تکرار حمله‌ای به ویرانگری یورش هفتم اکتبر است. اما حتی این هدف محدود هم کاری دشوار به شمار می‌آید. کارشناسان می‌گویند که حماس در این ایدئولوژی ریشه دارد که باید کنترل اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی با توسل به زور خاتمه یابد، نگرشی که احتمالا پابرچا خواهد ماند.
یک تحلیلگر ارشد فلسطینی در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «تا زمانی که این پس زمینه وجود دارد، شما با شکلی از حماس سروکار خواهید داشت. این، خیالپردازی محض است.»
ارتش اسرائیل گفت که حدود هشت هزار از حدود 25 تا 40 هزار جنگجوی حماس را کشته اما روشن نیست که این برآورد چگونه به دست آمده. گاهی هم ارتش اسرائیل گزارش‌های مثبتی از پیشروی منتشر می‌کند. با این حال، بنیامین نتانیاهو، روز یکشنبه و پس از آنکه ارتش تایید کرد که در 48 ساعت گذشته پانزده نظامی‌اش کشته شده‌اند، اذعان کرد که جنگ «هزینه بسیار سنگینی برای اسرائیل دارد.» هنوز هم از جنوب غزه، راکت‌هایی به‌صورت روزانه به اسرائیل شلیک می‌شوند.
مایکل میلشتاین افسر ارشد اطلاعاتی پیشین اسرائیل، این ادعا را مورد انتقاد قرار داد که کسانی حماس را در نقطه فروپاشی تصویر می‌کنند. وی می‌گوید که این حرف‌ها می‌تواند انتظاراتی نادرست به‌وجود آورد. میلشتاین می‌گوید: «مدتی هست که می‌گویند حماس در حال سقوط است اما واقعیت ندارد. هر روز ما با نبردهای شدیدی روبه رو می‌شویم.»
هرچند ارتش اسرائیل می‌گوید که دست کم 1500 تونل را منهدم کرده ‌اما کارشناسان بر این باورند که ساختار زیرزمینی حماس، تقریبا دست نخورده باقی مانده است. این تونل‌ها که ظرف پانزده سال ساخته شده‌اند، چنان گسترده‌اند که صدها مایل طول دارند و ارتش اسرائیل نام «متروی غزه» را به آنها داده است. گیورا آیلاند‌، سرلشکر بازنشسته و رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل می‌گوید حماس این توانایی را نشان داده است که به سرعت فرماندهانش و افراد دیگری را که کشته می‌شوند، با افرادی با همان توانایی‌ها و به همان اندازه مصمم جایگزین کند. وی می‌گوید: «از نظر حرفه‌ای، باید به تاب‌آوری آنها، نمره معتبری بدهم. هیچ نشانه‌ای از فروپاشی توانمندی‌های نظامی حماس یا استحکام سیاسی آن برای هدایت غزه را نمی‌بینم.»
زنجیره‌ای از ترورهای گذشته اسرائیل علیه شماری از رهبران سیاسی، نظامی و مذهبی حماس هم نتوانست این گروه را تضعیف کند. حماس در سال 2006 در یک انتخابات آزاد فلسطینی، کنترل غزه را به دست آورد عملیات شاخه نظامی حماس، بر یگان‌های القسام، همچنان مبهم است. این واحدها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی اگر اسرائیل بخش‌هایی از آنها را منهدم کند، به عملیات خود ادامه دهند. واحدهای القسام، از نظر جغرافیایی، تقسیم شده هستند و پنج گردان اصلی آن در شمال غزه، شهر غزه، مرکز غزه و دو شهر جنوبی آن یعنی خان یونس و رفح مستقر هستند.
به گفته تحلیلگران و مقام‌های پیشین اطلاعاتی و نظامی، گردان‌های القسام به گروه‌های رزمی کوچک‌تر و کوچک‌تری تقسیم شده‌اند تا از هر محله‌ای دفاع کنند. برخی از این دسته‌های تخصصی، واحدهای ضدتانک، واحدهای ساخت تونل و یک شاخه هوائی را شامل می‌شود که پهپادها و پالاگلایدرهایش عنصر مهمی در حمله هفتم اکتبر بودند. الیوت چاپمن تحلیلگر مسائل خاورمیانه در شرکت جِینز که یک شرکت مشاوره نظامی است، می‌گوید: «تلاش برای نابودی کامل حماس، نیازمند نبردی خیابان به خیابان و خانه به خانه است و اسرائیل نه زمان انجام این کار را دارد و نه نفراتش را.» گسترده جنگ اسرائیل، احتمالا نسل تازه جوانان غزه را هم به تندروی می‌کشاند: طبق آمار وزارت بهداشت غزه، بیش از بیست هزار نفر از اهالی غزه تاکنون کشته شده‌اند. یک افکارسنجی تازه توسط مرکز فلسطینی سیاست و سنجش نشان می‌دهد که بیشتر پاسخگویان، از حمله حماس به اسرائیل حمایت می‌کنند. حمایت از حماس در غزه از زمان شروع جنگ، از 38درصد به 42درصد افزایش یافته است.
 
 
استقبال حزب اعتدال و توسعه از اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان
 
در حالی که اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی انتخاباتی هستند؛ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: اختلافات دیگر جریان‌ها فرصت خوبی برای ماست.
روزنامه اصلاح‌طلب آرمان با انتشار مطلب فوق نوشت: برخلاف طیفی از اصلاح‌طلبان، دسته‌ای دیگر از رویکرد صندوق‌محور دارند و معتقدند که باید از هر فرصتی ولو از روزنه‌های کوچک استفاده کرد و با مشارکت در انتخابات شرایط را تغییر داد. رویکردی که بیشتر از آن بوی ائتلاف برای حضوری مؤثرتر در انتخابات استشمام می‌شود. چه اینکه برخی احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان و اعتماد ملی بر همین مبنا پیش می‌روند و احتمالا پس از 15 دی و اعلام نظر شورای نگهبان به سمت ائتلاف با اعتدالیون بروند و مدل مجلس دهم را تکرار کنند.
اما آنچه رویکرد و راهبرد کلی اصلاح‌طلبان و جبهه اصلاحات به عنوان نهاد اجماع‌ساز این جریان است، همان عدم کنشگری فعال در انتخابات است. 
محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز درخصوص رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که برای مشارکت و رقابت شرایطی لازم است که این شرایط را رهبر انقلاب هم در اول سال و هم اخیراً روی آن تأکید داشتند، اما تصور بنده این است که در بدنه قدرت حاکمیت همچنان که از ابتدای سال عزمی برای به وجود آوردن رقابت در آنها مشاهده نمی‌شود که فضای جامعه را متحول کنند. اما سخنگوی حزب اعتدال و توسعه (حزب حامی روحانی) درخصوص موضع این حزب در انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: اعتدال و توسعه برای کسب بسیاری از صندلی‌های مجلس به میدان انتخابات ۱۴۰۲ وارد شده و به همین خاطر برنامه‌های بسیار مدون و جدی برای حل مشکلات کشور، ایجاد رضایت عمومی، مبارزه با فساد و حتی بحث رفع تحریم‌ها پیش‌بینی کردیم. در این راستا احتمال ائتلاف با گروه‌های دیگر هم وجود دارد و در بحث سیاسی و انتخاباتی همه دنیا مرسوم است که اگر نیاز باشد احزاب می‌توانند حتی با مخالفین خودشان هم ائتلاف کنند.
جواد هروی گفت: لذا حزب اعتدال و توسعه تمام همت و سعی خود را بر این گذاشته است که از مشارکت نخبگان حزب و حتی از جریان‌های دیگر هم استفاده کند. برنامه حزب در بخش داخلی این است که بیشتر به سمت رضایت مردم و کاهش نارضایتی مردم حرکت کنیم و تیمی که انتخاب خواهند شد به صورت خیلی مصمم، باید تابع شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب باشند.
هروی عنوان کرد: در دستورکار حزب داریم که از شایستگان اعتدالی و کسانی که در جریان‌های مختلف شاخصه اعتدال را دارند، استفاده کنیم. ما هیچ نگاه و واهمه‌ای از گروه‌های دیگر نداریم و از حضور چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب استقبال خواهیم کرد. این فعال سیاسی اعتدالگرا بیان کرد: امروز هر دو اردوگاه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دچار بحران وحدت رویه و تمشیت صحیح سیاسی شدند و این حداقل، موقعیت خوبی را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم با کسب رضایت مردم در انتخابات مجلس موقعیت خوبی ایجاد کنیم و در حال حاضر خیلی به این موضوع امیدوار هستیم.
هروی درخصوص ائتلاف حزب متبوع خود با علی لاریجاتی تصریح کرد: زمینه‌های گفت‌وگو با آقای لاریجانی فراهم شده است.