kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
ایران در رسانه های جهان

گاردین: غرب آسیا به لبه یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر نزدیک می‌شود

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی تحلیلی از جولیان بورگر سردبیر بین‌الملل و جهانی این روزنامه در روز 31 دسامبر آخرین روز سال 2023 میلادی به شرایط ملتهب منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) پرداخته است و عنوان می‌دارد: تشدید تنش می‌تواند جرقه انفجاری را برانگیزد که اسرائیل و ایران را به رویارویی علنی بکشاند و آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
 
سرویس سیاسی-
 
گاردین می‌افزاید: از زمان حمله 7 اکتبر و پاسخ وحشیانه اسرائیل در غزه، خاورمیانه به سمت پرتگاه یک جنگ منطقه‌ای می‌لغزد. هفته گذشته نشان داد که چگونه لبه صخره‌ای که آن را از آن پرتگاه حفظ می‌کند، می‌تواند به سرعت فرو بریزد.
این روزنامه همچنین عنوان داشت: چند ساعت پس از آغاز جنگ غزه، شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان در همبستگی با فلسطینی‌ها شروع به تیراندازی به شهرها و روستاهای شمال رژیم صهیونیستی کردند و نیروهای یمنی به کشتی‌ها که در ارتباط با اسرائیل مشکوک بود در دریای سرخ حمله کردند. 
گاردین می‌افزاید: آمریکا دو ناو هواپیمابر و گروه‌های ضربتی همراه آن‌ها را به منطقه منتقل کرد. پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق مورد حملات مکرر گروه‌های وابسته به ایران قرار گرفتند که واکنش سریع واشنگتن را به دنبال داشت.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: همزمان، کرانه باختری در اعتراض به بمباران غیرنظامیان در غزه ملتهب شد.
این رسانه مطرح انگلیسی همچنین خاطرنشان کرد: هر یک از این صحنه‌های درگیری، پتانسیل ایجاد آتش‌سوزی بسیار ترسناک خاورمیانه را دارند و چند روز گذشته نشان داده‌اند که تشدید تنش، چه خواسته یا ناخواسته، می‌تواند اسرائیل و ایران را به رویارویی آشکار بکشاند و ایالات متحده را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
گاردین می‌افزاید: در یک حمله هوائی اسرائیل در حومه دمشق، سید رضی موسوی، یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که مسئول ارتباط نظامی بین سوریه و ایران بود، کشته (شهید) شد. پس از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم غاصب و وحشی صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد.
در ادامه این مطلب اشاره شده است: در همین حال، متحدان یمنی تهران به سمت نیروی ائتلاف ضربت دریایی «نگهبان رفاه» به رهبری ایالات متحده شلیک کرده‌اند. کشتی‌های جنگی آمریکایی ده‌ها پهپاد و همچنین تعدادی موشک بالستیک را سرنگون کردند. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا سنتکام، ایران را پشت پرده این حملات معرفی می‌کند.
گاردین در ادامه عنوان کرده است: اگر یک کشتی جنگی ایالات متحده مورد اصابت قرار گیرد، جو بایدن برای ارائه یک پاسخ قاطع تحت فشار شدید قرار می‌گیرد.
در این یادداشت عنوان شده است: روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد خشونت در کرانه باختری تشکیل جلسه داد اما این جلسه به سرعت به بحث در مورد جنگ منطقه‌ای کشیده شد. گیلاد اردان سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: وضعیت در شمال رژیم صهیونیستی در حال رسیدن به نقطه بی‌بازگشت است. 
گاردین خاطرنشان کرد: محمد خالد خیاری، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد به اعضای شورای امنیت گفت، در حالی که بیشتر تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله در اطراف مرزها بوده است، برخی حملات به عمق خاک یکدیگر می‌رود و شبح حمله را برانگیخته است. درگیری بی‌حد و حصر با پیامدهای ویرانگر برای مردم هر دو کشور. خیاری افزود: با ادامه درگیری‌ها در غزه، خطر اشتباه محاسباتی و تشدید بیشتر در حال افزایش است.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: لانا نصیبه، فرستاده امارات متحده عربی ناراحتی جهان عرب را ابراز کرد که در غیاب تصمیمات جسورانه و شاید ناراحت‌کننده، «جایگزین آن گسترش چشم‌انداز جهنمی وحشی‌گری در غزه، کرانه باختری، رژیم صهیونیستی، لبنان و سایر بخش‌های خاورمیانه» به سمت غرب است. 
گاردین می‌افزاید: از زمان حمله حماس در 7 اکتبر، سازمان ملل تخمین می‌زند که 304 فلسطینی از جمله 79 کودک در کرانه باختری (شهید) شده‌اند. 
این روزنامه عنوان می‌دارد: خالد الگیندی، کارشناس ارشد مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن، معتقد است که تعداد نامتناسب شهدای فلسطینی نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی در تلاش برای جلوگیری از قیام در کرانه باختری در راستای همبستگی با غزه، یک کارزار کشتار بیش از حد انجام داده‌اند.
گاردین در پایان به نقل از الگیندی اذعان داشت: ذهنیت اسرائیلی‌ها این است که فکر می‌کنند از انتفاضه سوم جلوگیری می‌کنند اما من فکر می‌کنم روشی که آنها کار می‌کنند، احتمالاً بیشتر شبیه به ایجاد آن است.