kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

رد صلاحیت ترامپ این بار در ایالت «مین»

 
 
«شنا بیلوز» وزیر داخلی و بالاترین مقام انتخاباتی ایالت مین جمعه نام دونالد ترامپ را از برگه‌های رای‌گیری انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت حذف کرد.
کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند. در حزب دموکرات پیری‌، زوال عقل و گاف‌های گاه و بیگاه بایدن تبدیل به چالش اساسی این حزب شده است. موقعیت به شدت متزلزل و افت شدید محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها نیز حزب دموکرات را به شدت نگران کرده است. در حزب جمهوریخواه نیز گزارش‌ها از شورش درون حزبی علیه ترامپ حکایت دارد. از سوی دیگر ترامپ برای رسیدن دوباره به کاخ سفید چالش رد صلاحیت در ایالت‌ها را نیز دارد. 10 روز پیش «کلرادو» نام وی را از برگه‌های رای حذف کرد و حالا گزارش رسیده است که ایالت «مین» نیز نام ترامپ را از برگه‌ها حذف کرده است. حذف نام ترامپ از برگه‌های رای برای منتقدان ترامپ یک پیروزی به شمار می‌آید. آنها می‌گویند که تلاش می‌کنند با استناد به قانون اساسی از کشورشان در برابر نیروهای یاغی و ضددموکراتیک محافظت کنند.
 به گزارش ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان تصمیم ایالت «مین» پس از آن اتخاذ شد که «بیلوز» وزیر داخلی این ایالت ماه جاری میلادی (دسامبر) ریاست جلسه‌ای در مورد صلاحیت ترامپ برای بازگشت به ریاست جمهوری را برعهده داشت. گروهی از مقام‌های سابق مین از هر دو حزب جمهوریخواه و ترامپ شکوائیه‌ای علیه وی در مین تهیه کرده‌اند و بیلوز در حال بررسی آن است. «بیلوز» که عضو حزب دموکرات است، اعلام کرد: من به آسانی به این تصمیم نرسیدم. دموکراسی ترسیده است. می‌دانم که هیچ وزیر داخله‌ای بر اساس بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی یک نامزد ریاست جمهوری را از برگه‌های رای حذف نکرده است. اما این را هم می‌دانم که پیشتر هیچ رئیس‌جمهوری در شورش دخالت نکرده بود.
وی افزود که شاکیان پرونده حملات ششم ژانویه ۲۰۲۰ هواداران ترامپ به کنگره شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد این شورش «به دستور» ترامپ رخ داد و قانون اساسی آمریکا «حمله به بنیان‌های دولت ما را تحمل نمی‌کند.» بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی که پس از جنگ داخلی این کشور تصویب شد، هر مقام آمریکایی که در شورش شرکت داشته باشد، نمی‌تواند در آینده سمت دولتی داشته باشد. اما این متمم مبهم است و در مورد نحوه اجرای این ممنوعیت نظری نداده است. «استیون چونگ» سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در واکنش به تصمیم بیلوز گفت که وی یک «چپگرای کینه‌توز» است که تصمیم گرفته است در انتخابات ریاست جمهوری دخالت کند.
علی‌رغم حذف نام ترامپ از برگه‌های رای در ایالت مین وزیر امور داخلی ایالت کلرادو اعلام کرد نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هفته آینده در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری در برگه‌های رأی‌دهی قرار خواهد گرفت. به گزارش فارس، وزیر امور داخلی ایالت کلرادو گفت با توجه به آنکه جمهوری‌خواهان در این ایالت حکم دیوان عالی کلرادو را به دیوان عالی کشور ارجاع داده نام ترامپ در انتخابات مقدماتی هفته آینده (روز ۵ ژانویه ۲۰۲۴) در برگه‌های رأی‌دهی قرار گرفت. به گفته این مقام ایالتی، تنها در صورتی که دیوان عالی آمریکا درخواست تجدیدنظر ترامپ را نپذیرد و یا اینکه حکم دادگاه کلرادو را ابقا کند نام او از برگه‌های رأی حذف خواهد شد.  چهارشنبه گذشته جمهوری‌خواهان در ایالت کلرادو شکایتی را نزد دیوان عالی ایالت متحده درخصوص حکم دادگاه کلرادو تنظیم کرده و خواستار تجدید نظر درباره رد صلاحیت ترامپ شدند.  
سرنوشت انتخاباتی ترامپ اکنون در دستان دیوان عالی آمریکا است. این نهاد بایستی تا قبل از ضرب‌الاجل ۵ ژانویه(15 دی) که انتخابات مقدماتی در کلرادو برگزار می‌شود رأی خود را اعلام کند حکم نهائی این دادگاه هنوز مشخص نیست اما اکثر قضات این دادگاه در حال حاضر محافظه‌کارند و سه نفر از آنها منصوب خود ترامپ هستند. برخی از قضات این دادگاه از مدت‌ها پیش از منتقدان اعطای اختیارات غیرمندرج در قانون به دادگاه‌ها بوده‌اند.