شــمارش معکوس برای زنگ آغاز رصتا
سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی پس از برگزاری نخستین نمایشگاه رصتا اقدام به طراحی و اجرای نمایشگاه دائمی ساترا کرد. این نمایشگاه از ابتدای تابستان امسال هر هفته روزهای چهارشنبه در سالن اجتماعات ساترا برگزار شد و فرصتی را فراهم کرد تا بازدیدکنندگان از مأموریتها و اقدامات بخشهای مختلف ساترا باخبر شوند. حالا بعد از گذشت کمتر از یک سال از برگزاری نخستین نمایشگاه رصتا، بار دیگر شاهد برگزاری دومین نمایشگاه رصتا خواهیم بود.
تاکنون ۱۴۵ رسانه دارای مجوز از ساترا برای شرکت در دومین نمایشگاه ملی رصتا ثبتنام کردهاند که این آمار بیانگر رشد ۵۰درصدی استقبال سکوها نسبت به سال گذشته است. یک سال پیش بود که نخستین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران با عنوان اختصاری نمایشگاه رصتا با حضور دکتر پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی، سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران سکوهای دارای مجوز از ساترا کار خود را آغاز کرد.
دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در افتتاحیه این نمایشگاه، علت برگزاری نخستین نمایشگاه رصتا را افزایش تعامل بین ساترا و رسانهها عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه رویدادی است برای نمایش و افزایش همکاری و تعامل بین ساترا و رسانههایی که از ساترا مجوز دارند. رصتا یک دورهمی حرفهای و فعالانه است.
رئیس رسانه ملی این مسیر را ادامهدار دانست و گفت: ادامه این رویداد به افزایش تعامل، معرفی ظرفیتهای موجود، معرفی شرکتها و رسانههای همکار ساترا، تشویق فعالانی که خواهان فعالیت در این حوزه هستند و معرفی خدماتی که ساترا میتواند به آنها ارائه کند، منجر میشود. هدف اصلی این رویدادِ نمایشگاهی، گستردهتر کردن این زیستبوم است.
وی تأکید کرد: ما بخش خصوصی را ظرفیت مکملی برای حکمرانی فرهنگی و رفع نیازهای جامعه میدانیم. سازمان صداوسیما در جایگاه قانونی تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رسالت خود را حمایت از تولید محتوا اعم از نمایش خانگی و برنامهسازی و تولید محتوا در قالبها و گونههای مختلف میداند و در عین حال، قانون، وظیفه نظارت بر تولید محتوا و انتشار را به عهده این نهاد تنظیمگر گذاشته است.
حالا این روزها برای دومینبار شاهد برگزاری نمایشگاه رصتا هستیم، نمایشگاهی که با حمایت سازمان صداوسیما در همین دو سال گذشته به مهمترین رویداد سالانه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است. برگزاری دومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران انگیزهای شد تا بر برنامهریزی برای برپایی این نمایشگاه در هفته دوم دیماه امسال مروری داشته باشیم.
برگزاری نشست خبری نمایشگاه رصتا و پخش تیزر و آنونس دومین نمایشگاه ملی رصتا از شبکههای رادیویی و تلویزیونی باعث افزایش بیسابقه مشارکت در دومین نمایشگاه ملی رصتا شد. تا جایی که چند روز بعد از برگزاری نشست خبری نمایشگاه، حمیدرضا نوابی، مشاور رئیس ساترا و دبیر این نمایشگاه نیز در یک برنامه رادیویی از رشد ۵۰ درصدی آمار سکوهای شرکتکننده در نمایشگاه دوم نسبت به نمایشگاه اول خبر داد.
وی با اشاره به اینکه رصتا مخفف عبارت رسانههای صوتو تصویر فراگیر ایران است گفت: سال گذشته که اولین نمایشگاه برگزار شد ما توانستیم بخشی از اهداف نمایشگاه ساترا را عملی کنیم. در کنار نمایشگاه اتفاقات خوب دیگری افتاد که یکی از آنها تشکیل مجمع رصتا بود. سال گذشته ما ۱۱۷ غرفه داشتیم که ۹۶ غرفه به رسانههایی اختصاص داشت که از ساترا مجوز فعالیت داشتند. وی افزود: امسال در کنار برگزاری نمایشگاه شاهد شکلگیری نخستین جشنواره شبکه نمایش خانگی هستیم تا محتوای برنامهها و سریالهای شبکه نمایش خانگی مورد ارزیابی قرار گیرد و از برترین محتواهای سکوهای دارای مجوز از ساترا با اهدای سپاسنامه، تندیس و جایزه نقدی قدردانی شود.
دبیر نمایشگاه رصتا با اشاره به میزان استقبال رسانههای فراگیر از برگزاری دومین نمایشگاه رصتا توضیح داد: امسال شاهد برگزاری دومین نمایشگاه رصتا از تاریخ دهم تا سیزدهم دی در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) هستیم. ۴۲۳ رسانه از ساترا مجوز فعالیت دارند که تا الان حدود ۱۴۵ رسانه دارای مجوز از ساترا برای شرکت در دومین نمایشگاه ثبتنام کردند، این آمار بیانگر رشد ۵۰درصدی استقبال سکوهای دارای مجوز از ساترا برای حضور در نمایشگاه نسبت به سال گذشته است.
وی افزود: یکی از حمایتهای سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای ثبتنامکنندگان در نمایشگاه این است که به سکوهای دارای مجوز از ساترا ۱۲ متر غرفه رایگان داده میشود و سکوهایی که نیاز به فضائی بیشتر از ۱۲ متر دارند صرفاً هزینه مربوط به متراژ اضافه را پرداخت میکنند، همچنین پخش تیزر نمایشگاه قبل و بعد از برنامههای پرمخاطب شبکههای تلویزیونی نظیر سریال «سرزمین مادری» و پوشش برنامههای نمایشگاه از بخشهای مختلف خبری و برخی برنامههای شبکههای مختلف سیما و صدا از دیگر اقدامات حمایتی صداوسیما از برگزاری دومین نمایشگاه ملی رصتاست.
وی در پایان درخصوص فضای حاکم بر نمایشگاه سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته فضای خوبی در نمایشگاه برای تعامل بین سکوها به وجود آمد. سکوها توسعه پیدا کردند و باعث شد محتوایشان به یک ارزشافزوده دست پیدا کند. امسال هم در مجمع رصتا تصمیم گرفتیم که حضور حداکثری در نمایشگاه داشته باشیم و برنامههای متنوعی برای حضور در نمایشگاه امسال طراحی کردهایم.
سامان مرادحسینی، عضو شورا و سخنگوی مجمع رصتا نیز درباره ارزیابی بخش خصوصی از برگزاری نخستین نمایشگاه رصتا گفت: سال گذشته در کنار نمایشگاه، مجمع رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران تشکیل و انتخاباتی برای این مجمع برگزار شد که ۱۶۵ سکو در این انتخابات شرکت و هشت نفر از مدیران سکوها از سوی شرکتکنندگان بیشترین رأی را برای حضور در شورای راهبری مجمع رصتا دریافت کردند و بهعنوان اعضای اصلی شورای راهبری انتخاب شدند.
وی در پاسخ به این سؤال که ایجاد مجمع رصتا در نمایشگاه سال گذشته دقیقاً چه دستاوردی برای بخش خصوصی داشتهاست، گفت: با تشکیل مجمع رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران که به اختصار رصتا نامیده میشود، سازمان تنظیم مقررات این فضا را به وجود آورد تا در تمام شوراهای ساترا از جمله شورای صدور مجوز انتشار ساترا یک نماینده از سکوهای دارای مجوز ساترا حضور داشته باشد که این امر باعث افزایش تعامل میان ساترا و بخش خصوصی شده است. همچنین ما در شورای راهبری مجمع رصتا، جلسات منظمی را بهصورت هفتگی داریم که در این جلسات به تمام مشکلات سکوها میپردازیم و راهکارهایی را برای حل مسائل سکوها در نظر میگیریم و به ساترا پیشنهاد میدهیم.