کد خبر: ۲۸۰۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
سخنگوی آموزش‌وپرورش:

امسال بیش از ۷۰هزار معلم و مربی پرورشی جذب خواهند شد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش، از استخدام بالغ بر ۷۰هزار معلم، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی سلامت و تربیت بدنی در سال جاری و از طریق برگزاری آزمون استخدامی خبر داد. 
 
 
به گزارش ایسنا، علی فرهادی در نشستی خبری با بیان اینکه به زودی تمام مدارس ما اعم از شبانه‌روزی و استعداد درخشان به مربی امور تربیتی و مشاوره و نیز مربی سلامت و تربیت بدنی مجهز می‌شوند، اظهار داشت: امسال بالای ۷۰هزار نفر معلم و مربی پرورشی و تربیت بدنی از طریق ماده ۲۸ و برگزاری آزمون استخدامی جذب می‌کنیم که به محض قطعی شدن درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
فرهادی با بیان اینکه ما به دنبال شایسته‌گزینی در آموزش‌وپرورش هستیم، افزود: به دنبال این هستیم که کسی معلم شود که به فضای تعلیم و تربیت علاقه‌مند باشد. معلمی صرفا یک شغل نیست بلکه یک علاقه و شغل مینیاتوری است که مهارت خاصی می‌خواهد. اصل بر این است که معلمان را از طریق خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی جذب کنیم اما در شرایط اضطرار می‌توانیم از طریق ماده ۲۸ نیز نیروهای خود را تامین کنیم.
 معدل دانش‌آموزان کاهش پیدا نکرده
 امتحانات واقعی‌تر شده 
وی با اشاره به برگزاری امتحانات نهائی برای پایه‌های دهم و یازدهم و شائبه کاهش معدل دانش‌آموزان پایه دوازدهم در امتحانات خرداد ۱۴۰۲، تاکید کرد: معدل دانش‌آموزان کاهش پیدا نکرده است بلکه آزمون واقعی‌تر شده است. شاید آزمونی که قبل‌تر هم برگزار می‌شد بدون مشکل بود اما استلزام آماده شدن دانش‌آموزان برای امتحان نهائی این است که از حافظه‌محوری فاصله گرفته و دروس را عمیق‌تر یاد بگیرند، مهارت مطالعه را بیشتر بیاموزند. شاید قبلا در همان مدرسه معلم خود دانش‌آموز یک امتحانی می‌گرفت و دانش‌آموز با نحوه طراحی سؤال آشنا بود اما وقتی سؤال نهائی می‌شود یعنی طراح سؤال معلم دیگری است که الزاما معلم خود دانش‌آموز نیست، به تبع، سؤال دقیق‌تر، آزمون دقیق‌تر و عمیق‌تر می‌شود. باید تلاش کنیم زیرساخت‌های فناوری آزمون نهائی را فراهم کنیم.
 تلاش داریم ناترازی نیروی انسانی 
به دولت بعد منتقل نشود
سخنگوی آموزش‌وپرورش، عدم انتقال ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد را از جمله برنامه‌های مهم آموزش‌وپرورش اعلام کرد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های خیلی مهم ما تا پایان دولت سیزدهم این است که تلاش کنیم ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود تا آموزش‌وپرورش از حیث نیروی انسانی در دولت بعد فضای آرامی را سپری کند.
فرهادی تاکید کرد: گرچه مشکلات فعلی زیاد است اما نباید از آینده غافل شد. نگاه ما به نیروی انسانی پنج سال آینده باید بسیار هوشمندانه باشد چراکه در غیر این صورت مدیران پنج سال آینده از امروز ما گلایه‌مند خواهند بود کمااینکه اگر سال ۹۳ چنین نگاهی وجود داشت ما در سال ۹۷ و ۹۸ به بعد شاهد ناترازی نیروی انسانی به میزان بالای ۱۰۰هزار نفر و آن هم در آغاز سال تحصیلی نبودیم.
 پیش‌بینی افزایش یک‌میلیون و 400هزار نفری دانش‌آموزان متوسطه دوم تا 5 سال آینده
وی همچنین درباره جمعیت دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در مهرماه ۱۴۰۷، پیش‌بینی کرد: پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۷ تعداد دانش‌آموزان متوسطه دوم ما سه‌میلیون و ۵۴۵هزار نفر باشد. تعداد فعلی دانش‌آموزان دوم متوسطه دومیلیون و ۹۰۰هزار نفر است، یعنی آموزش‌وپرورش باید خود را برای پرورش و آموزش حدود یک‌میلیون و ۴۰۰هزار نفر در دوره متوسطه دوم آماده و برنامه‌ریزی کند؛ باید به تعداد یک‌میلیون و چهارصدهزار نفر فضا، کلاس و معلم تامین کنیم که اگر این کار صورت نگیرد دچار کمبود معلم خواهیم بود.
 رتبه‌بندی معلمان شبیه اساتید دانشگاه می‌شود
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه رتبه‌بندی معلمان شبیه به اساتید دانشگاه می‌شود، گفت: این‌گونه باید هر سال فعالیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی معلمان احصاء شود و معلمان ناظر به آیین‌نامه رتبه‌بندی برای ارتقای خود تلاش کنند. در دانشگاه ممکن است یک نفر با رتبه استادیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شود و با استادیاری بازنشسته شود اما اساتید سالی یک‌بار پایه ترفیع و نه ارتقاء می‌گیرند. آن پایه ترفیع ناظر به فعالیت آموزشی، پژوهشی و اجرائی اساتید دانشگاه است. از این‌رو این‌گونه نیست که یک استادیار حتما استاد تمام و دانشیار شود بلکه ناظر به فعالیت خود ارتقاء می‌گیرد؛ در رتبه‌بندی معلمان هم همین‌گونه است؛ چه بسا دو معلم با شرایط مشابه آغاز کار کنند اما به صورت مشابه ارتقاء نگیرند. رتبه‌بندی دنبال همین موضوع است که بر اساس فعالیت و نه بر اساس سنوات خدمت، معلمان را ارتقاء دهد. این رتبه‌بندی اولیه که ایجاد شد و معترضینی داشت، شروع کار بود اما در ادامه کار این‌گونه نیست.
 انعقاد قرارداد توزیع شیر رایگان دانش‌آموزی
 در تمام استان‌ها 
فرهادی درباره آخرین آمارها از توزیع شیر رایگان دانش‌آموزی در مدارس ابتدائی کشور یادآور شد: شیر مدارس در بازه قریب به ۱۰ساله متوقف شده بود و چون متوقف بود فضای بازار و تولید به شکلی نبود که شیر دانش‌آموزی تامین شود. چراکه بازار خود را با نیاز جامعه تنظیم می‌کند و این تنظیم‌گری طوری بود که شیر مدارس از سبد تولید کارخانه‌ها حذف شده بود. باید تلاش می‌کردیم این تنظیم‌گری کارخانه‌های و تولیدکنندگان شیر با نیاز ما اتفاق می‌افتاد.
وی با بیان اینکه توزیع شیر را از استان‌های محروم شروع کردیم، افزود: در حال حاضر ۲۱ استان ما کاملا تحت پوشش توزیع شیر هستند و قرارداد آنها بسته شده است و حداقل یک مورد در هفته شیر توزیع می‌شود. تقریبا 6 استان ما تحت پوشش ۷۰درصدی شیر هستند به طوری که قرارداد توزیع شیر در حدود ۷۰درصد از مناطق آن استان‌ها منعقد و شیر توزیع شده اما در ۳۰ درصد مناطق استان شیر توزیع نشده است. در چهار استان نیز قراردادها بسته شده اما هنوز توزیع شیر محقق نشده است که در حال تحقق آن هستیم. این موارد نیز همگی ناظر به آمادگی کارخانه‌های تولید شیر بوده است.
سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت: از ابتدا تمرکز ما از توزیع شیر دانش‌آموزی بر روی مدارس دولتی بود چراکه بحث کمک و تامین تغدیه مطرح است، اما مدارس غیردولتی هم می‌توانند با همین قیمت و نرخ مصوب از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از شرکت‌های تعیین‌شده، شیر برای دانش‌آموزان خود بخرند و توزیع کنند. این امر اختیاری است.
فرهادی در پایان گفت: امسال مشارکت خیرین مدرسه‌ساز از عدد 8هزار میلیارد تومان عبور کرد.