kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
واکنش فدراسیون پس از اعتراض استقلال و پرسپولیس به رای کمیته استیناف 

قانون سقف بودجه قابل اصلاح است 6 بازیکن سپاهان تا زمان اصلاح قرارداد محروم شدند

رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال گفت: در دستورالعمل ناظر بر قرارداد‌ها هیچ ضمانت اجرائی درباره اعمال تنبیهات یا ذکر تنبیهات وجود ندارد و موضوع به صورت کلی به ارکان قضائی ارجاع داده می‌شود.
 
سرویس ورزشی-
 
 
عصر روز سه‌شنبه بر اساس رای کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، امتیازهای کسر شده از سپاهان و پرسپولیس به دلیل عدم رعایت قانون سقف بودجه، به این تیم‌ها برگشت. کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با این ادعا که «از آنجایی که در مورد کسر امتیاز از باب عدم رعایت دستورالعمل مذکور نصی در مقررات انضباطی وجود ندارد و اساسا طبق اصول حاکم بر فوتبال نتایج باید در زمین بازی رقم بخورد و امتیازات مکتسبه از مسابقات رسمی ثابت و پایدار است.» کسر امتیاز از دو تیم سپاهان و پرسپولیس را لغو کرد تا بازگشت امتیازهای دو تیم، زردپوشان اصفهانی با ۳۱ امتیاز، جای استقلال را در صدر بگیرند و قرمزها هم با ۲۶ امتیاز به رده سوم جدول صعود کنند و قانون سقف بودجه تنها در کمتر از ۶ ماه از ابلاغ روی آن خط قرمز کشیده شود.
بهار امسال، با فشار دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی درباره برخورد و نظارت بر هزینه‌های نجومی در فوتبال از بودجه عمومی کشور و بیت‌المال، فدراسیون فوتبال دوباره با بازگشت به سال ۹۰، خبر از گذاشتن سقف هزینه‌ها از فصل آینده داد. این بار دیگر خبری از سقف گذاشتن برای قراردادها نبود و مسئولان فدراسیون فوتبال با توجه به تجربه دور زدن این قانون در گذشته، این بار پا را فراتر گذاشتند و برای باشگاه سقف بودجه مشخص کردند. این‌طور بود که قانون جدیدی در فوتبال ایران به نام سقف بودجه متولد شد. سقف بودجه برای تیم‌های لیگ برتری ۲۵۰ میلیارد و برای نمایندگان ایران در آسیا، ۳۲۵ میلیارد تعیین شد.
 قانونی که دور زده شد
قانون سقف بودجه سبب شد تا فصل نقل‌وانتقالات لیگ بیست و سوم در تابستان امسال، تحت تاثیر این قانون باشد اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تیم‌هایی که توان مالی بالایی داشتند اعتنایی به این سقف نکردند. این تیم‌ها با ترفندهای مختلفی مانند انتقال بخشی از قرارداد به قرارداد فصل آینده، پرداخت مالیات، استفاده از توان هوادار متمول برای پرداخت پول خارج از قرارداد به بازیکنان و... قانون سقف بودجه را دور زدند تا دوباره حکایت قانون سقف قرارداد تکرار شود. 
نکته عجیب و قابل تامل، عدم ورود مستقیم فدراسیون فوتبال برای برخورد با تیم‌های متخلف بود و شکایت باشگاه‎‌ها سبب شد تا آنها به موضوع تخلفات ورود کنند. شهریور گذشته پس از شکایت ۳ باشگاه پرسپولیس، استقلال و پیکان از سپاهان به دلیل زیرپاگذاشتن قانون سقف بودجه، پرونده‌ای برای این تیم در کمیته انضباطی باز شد و این باشگاه به دلیل «قرارداد ارزی با دو بازیکن ایرانی، برعهده گرفتن مالیات ۶ بازیکن برخلاف قانون، اضافه شدن رقم قرارداد ۶ بازیکن برای فصل آینده بیشتر ۲۵ درصد قانونی، برعهده گرفتن هزینه کارگزاری ۶ بازیکن» به کسر ۴ امتیاز، پرداخت ۴۰ میلیارد تومان جریمه و اصلاح قراداد ۶ بازیکن محکوم شد.
مهرماه امسال هم باشگاه پرسپولیس به دلیل «عدم رعایت دستورالعمل ناظر بر قراردادهای باشگاه‌ها با بازیکنان و کادرفنی و سایر افراد حاضر در مسابقات در قرارداد گئورگی گولسیانی» به کسر یک امتیاز و ده میلیارد تومان جریمه محکوم شد.
پس از کسر امتیاز از سپاهان و پرسپولیس، در حالی که این روزها همه در انتظار صدور رای شکایت از باشگاه استقلال به دلیل عدم رعایت سقف بودجه بودند، سایت فدراسیون فوتبال ساعت ۱۷ سه‌شنبه در دو خبر مجزا رای کمیته استیناف را درباره اعتراض سپاهان و پرسپولیس منتشر کرد، رای‌هایی که بر اساس آن امتیازهای باشگاه سپاهان و پرسپولیس به این دو تیم برگشت تا عجایب فوتبال ایران کامل شود.
اعتراض استقلال و پرسپولیس به رأی
این اتفاق موجی از اعتراض‌ها را در جامعه فوتبال به دنبال داشت. باشگاه استقلال سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر و در بخشی از آن اعلام کرد: «باشگاه استقلال در فصل نقل و انتقالات فوتبال به دلیل همین قانون سقف بودجه و سقف خرید که قرار بود فوتبال ایران را از بحران گرانی و تورم غیرقابل مهار نجات بدهد، تن به رعایت دستورات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ داد اما حالا با بازگشت امتیازات تیم‌های متخلف، مشخص شد آنچه در فوتبال ایران هیچ ارزشی ندارد همین قوانین است.»
«یحیی گل‌محمدی» سرمربی پرسپولیس هم در نشست خبری پیش از دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و نساجی مازندران گفت: چند نفر نشستند و قانونی را گذاشتند و تیم‌ها را جریمه و محروم کردند و حالا دوباره امتیازات برگشت! این اتفاقات فقط در فوتبال ایران می‌افتد و جای دیگری این اتفاقات را نمی‌بینیم. این وسط فقط سر پرسپولیس کلاه رفت. 
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس خاطرنشان کرد: ما در آسیا حضور داشتیم و باید تیم را تقویت می‌کردیم، ولی چند بازیکنمان به خصوص در خط حمله را از دست دادیم! دنبال تقویت تیم بودیم، ولی الان چوبش را می‌خوریم. این همه تحمل کردیم حالا می‌گویند همه چیز از نو خواهد بود. 
قنبرزاده: فدراسیون عقب‌نشینی نکرده است
کمتر از 20 ساعت پس از انشای حکم کمیته استیناف و شدت اعتراضات از سوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مدیران ارشد فدراسیون فوتبال اقدام به پاسخگویی به سؤالات و توضیح درباره وتوی حکم کمیته انضباطی کردند. منصور قنبرزاده نایب‌ رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کارگروه ناظر بر قراردادها در این باره گفت: روز اولی که این دستورالعمل ابلاغ شد، در خود دستورالعمل صراحتاً آمده که ابتدا در این فصل اجرا می‌شود و قابلیت تکمیل دارد. واژه عقب‌نشینی معنا نمی‌دهد. ۱۳ یا ۱۴ تیم زیر سقف قرارداد، هزینه کرده‌اند و ما سه یا چهار تیم داشتیم که در سقف هستند. همین باشگاه استقلال و پرسپولیس از ما تشکر کردند و گفتند که اگر سقف بودجه نبود، ما با این وضع مالی و بدهی‌ها به مرز ورشکستگی می‌رسیدیم. یک کار بزرگ آغاز شده و ما با استفاده از آن، مسائل مالی و خیلی مسائل دیگر را کنترل می‌کنیم، اما اصلاحیه در این کار وجود دارد. البته اصلاحیه به معنای نادیده گرفتن سقف بوده نیست. 
علیرضا صالحی رئیس کمیته استیناف هم در دفاع از رای صادر شده از سوی این کمیته به خبرنگاران گفت: ما یک قاعده و اصل در فوتبال داریم که برای حفظ یکپارچگی در مسابقات می‌گوید امتیازات در زمین مسابقه تعیین می‌شود. به عقیده اعضای کمیته استیناف، اینکه صرف عدم رعایت برخی اصول در تنظیم قرارداد با کسر امتیاز رو‌به‌رو شود تناسبی با تخلف ندارد. ضمن اینکه بدعتی ایجاد می‌کند که برخی دنبال این باشند که تمام قرارداد‌های بازیکنان لیگ برتر را رصد کنند و بگویند هر جایی تخلفی بوده باشد باید کسر امتیاز شود.
نامه کمیته انضباطی  به باشگاه سپاهان
البته این پایان ماجرا نبود زیرا عصر دیروز رئیس کمیته انضباطی با ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ فوتبال ایران بر ضرورت اصلاح قراردادهای برخی بازیکنان سپاهان تاکید کرد. بر همین اساس، نامه ابوالفضل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی به ریاست سازمان لیگ فوتبال به شرح زیر است:
پیرو نامه شماره 140225008 مورخ 26/6/1402 با عنایت به تایید دادنامه شماره 1101 مورخ 21/6/1402 درباره ضرورت اصلاح قرارداد بازیکنان آقایان پیام نیازمند‌، رضا شکاری‌، رضا اسدی‌، ‌هادی محمدی‌، کاوه رضایی و احسان پهلوان استفاده از بازیکنان مذکور توسط باشگاه سپاهان منوط به اصلاح قرارداد آنها است.