kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۰۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵
در بیانیه‌های جداگانه خطاب به رژیم صهیونیستی اعلام کردند

نیروهای مقاومت در منطقه: انتقام سیدرضی را می‌گیریم

شهادت سردار شهید سید رضی موسوی از همراهان و یاران شهید سلیمانی در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از مسئولان ارشد پشتیبانی محور مقاومت در سوریه، واکنش‌های شدیدی را از سوی هسته‌ها و نیروهای محور مقاومت در منطقه و در سطح بین‌المللی به همراه داشت.

 

سرویس سیاسی-

عصر روز دوشنبه 4 دی ماه خبری غم‌انگیز از سوریه در میان رسانه‌ها بازتاب یافت و منتشر شد. این خبر که حاکی از حمله رژیم سفاک صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق، و شهادت سردار «سید رضی موسوی» معروف به «سیدرضی» از مستشاران باسابقه سپاه در سوریه بود.
در این حمله هوائی در ساعت 16 روز دوشنبه رژیم تروریست و اشغالگر صهیونیستی با شلیک 3 موشک از آسمان جولان اشغالی محل حضور سردار موسوی در منطقه زینبیه دمشق را مورد هدف قرار داد که منجر به شهادت این فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران شد.
شهادت سردار سید رضی موسوی که یار و همراه قدیمی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود و از باسابقه‌ترین مستشارهای نظامی ایران در سوریه به شمار می‌آمد موجی از خشم و خروش در ایران و در میان همه‌ مبارزین و هسته‌های مقاومت در منطقه به همراه داشت.
حماس: باید این رژیم در انزوا قرار گرفته
و جنایات آن محکوم شده و به خاطر آن
بازخواست و محاکمه شود
جنبش مقاومت اسلامی حماس در پیامی در واکنش به ترور سردار سید رضی موسوی تاکید کرد: ترور سردار رضی موسوی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی در خاک سوریه جنایتی بزدلانه و ناجوانمردانه و نقض صریح تمامیت ارضی یک کشور عربی و عربده‌کشی دیگری از سوی صهیونیست‌ها است که نقض صریح تمامی قوانین و عرف بین‌الملل به شمار می‌رود و موجب تهدید امنیت و ثبات منطقه می‌شود، بنابراین لازم است که این رژیم در انزوا قرار گرفته و جنایات آن محکوم شده و به خاطر آن بازخواست و محاکمه شود.
حماس افزود: ما در جنبش حماس ضمن تسلیت به برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران و خانواده شهید موسوی و ملت عزیز ایران، نقش وی در حمایت از مقاومت فلسطین را ستوده و تاکید می‌کنیم که جنایات دشمن صهیونیستی در داخل و خارج فلسطین هرگز نمی‌تواند عزم و اراده ملت فلسطین و امت را در هم شکند و مقاومت بی‌وقفه ما را تا نابودی و بیرون راندن رژیم اشغالگر از این سرزمین متوقف کند.
جهاد اسلامی فلسطین:
اسرائیل منتظر پاسخ جنایت خود
در ترور سردار سید رضی باشد
جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات بزدلانه و تروریستی رژیم جنایتکار صهیونیستی که منجر به شهادت سردار سید رضی موسوی شد را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کنیم.
جهاد اسلامی افزود: سردار شهید سید رضی موسوی نقش اساسی و محوری در حمایت از نیروهای مقاومت در منطقه و نیز حمایت از ملت و مقاومت و آرمان فلسطین داشت.
در ادامه این بیانیه آمده است: این عملیات تروریستی کثیف رژیم اشغالگر بار دیگر ثابت می‌کند که این رژیم جنایتکار کل منطقه را آلوده می‌کند و کار آن تنها خون ریختن و گسترش قتل و جنایت است.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد: ما مجددا تاکید می‌کنیم که این جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی و تجاوز آن به ثبات و امنیت منطقه، با شکست این رژیم به دست نیروهای مقاومت همراه خواهد بود.
از سوی دیگر جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز به نوبه خود در واکنش به شهادت سردار سید رضی موسوی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جنایت رژیم اشغالگر در ترور سردار موسوی بیانگر دکترین جنایتکارانه رژیم متجاوز صهیونیستی است که کل جهان و منطقه را هدف قرار می‌دهد.
انصارالله یمن:
ترور سید رضی نشان‌دهنده شکست اسرائیل
از ضربات دردناک مقاومت است
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای شهادت سید رضی موسوی مستشار نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به رهبر انقلاب و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.
جنبش انصارالله یمن ترور سردار سرتیپ سید رضی موسوی، مستشار نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دشمن اسرائیلی را محکوم کرد و گفت: ترور سید رضی موسوی در امتداد جنایات دشمن اسرائیلی و آمریکایی علیه ملت فلسطین، عراق، سوریه و کشورهای دیگر است.
انصارالله یمن افزود که این جنایت نشان‌دهنده وضعیت شکست و سردرگمی رژیم صهیونیستی از ضربات دردناک مقاومت است.
جنبش انصارالله یمن به نقش برجسته شهید رضی در مقابله با گروه‌های تکفیری در سوریه تحت حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: این شهید از مردان مقاومت بود که عمر خود را صرف مقابله با پروژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه کرد.
حزب‌الله لبنان شهادت سردار سید رضی موسوی را
تسلیت گفت
جنبش حزب‌الله لبنان شهادت سردار سید رضی موسوی از مستشاران نظامی باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را تسلیت گفت و تأکید کرد، این جنایت، به پرونده سایر جنایات صهیونیستها اضافه می‌شود و این مسئله، تجاوز آشکار و بی‌شرمانه به شمار می‌رود.
حزب‌الله با اشاره به اینکه شهید موسوی، از جمله حامیان حزب‌الله طی دهها سال بوده است، شهادت این سردار را به حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، فرماندهی سپاه پاسداران، خانواده وی و عموم ملت ایران تسلیت گفت.
جنبش النجباء:
خون پاک سردار سید رضی موسوی
هدر نخواهد رفت
جنبش النجبا‌ء عراق در واکنش به شهادت سردار سرتیپ سید رضی موسوی خاطرنشان کرد که خون پاک وی چراغ راه ما به سوی نجات نهائی از اشغالگری خواهد بود و هرگز خون وی هدر نخواهد رفت. 
بنابر گزارش شبکه المیادین، جنبش النجباء همچنین با تأکید بر اینکه مقاومت اسلامی انتقام خون این شهید را خواهد گرفت، افزود: «دشمنان دین و انسانیت بدانند که سرنوشت آن‌ها نابودی است». 
شیخ الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق:
مقاومت را تا آزادی فلسطین و منطقه از لوث صهیونیست‌ها و آمریکا ادامه خواهیم داد
شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در واکنش به شهادت سردار سید رضی موسوی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در سوریه گفت: شهید سید رضی نقش بزرگی در رویارویی با رژیم صهیونیستی داشت.
وی تاکید کرد بار دیگر عهد می‌بندیم که به شیوه مقاومت تا آزادی سرزمین و منطقه خود و در راس آن فلسطین از لوث وجود صهیونیست‌ها و حضور آمریکای اشغالگر پایبند بوده و بر آن ثابت قدم بمانیم.
الخزعلی افزود به فرماندهان و رهبران محور مقاومت اسلامی و خانواده شهید سید رضی موسوی تسلیت می‌گوییم.
رئیسی: رژیم غاصب صهیونیستی
قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام رذیلانه رژیم صهیونیستی عنوان داشت: شهادت سردار سرافراز سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی در حمله موشکی رژیم جنایت‌کار صهیونیستی به دمشق را به خانواده محترم این شهید، آحاد ملت ایران و همرزمان ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت می‌گویم.
رئیسی افزود: این سردار دلیر و شجاع و همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در کسوت مستشاری محور مقاومت اسلامی در حراست از حرم اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) در سوریه و در راه پاسداری از آرمان‌های والای اسلامی به شهادت نائل آمد و نامی ماندگار از خود بر جا گذاشت.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: بی‌تردید این اقدام خباثت‌بار نشانه دیگری از سرخوردگی و عجز و ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است و قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد.
سرلشکر باقری:
جنایات رژیم صهیونیستی
بی‌تردید بدون پاسخ نخواهد ماند
رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پیامی در همین راستا عنوان داشت: رژیم صهیونیستی برای خروج از باتلاق خود ساخته و انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات خود از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند، تا ضمن گستردن دامنه جنگ و درگیری به منطقه و کشاندن پای هم پیمانان خود به این معرکه برای پیشگیری از فروپاشی حتمی خود زمان بخرد. ترور سردار سرافراز، «شهید سید رضی موسوی» در این چارچوب توهمی قابل ارزیابی است؛ اما سران جنایتکار اسرائیل که از سرگیجه ناشی از حوادث اخیر خارج نشده‌اند در ترور این شهید سعید هم دچار خطای راهبردی شدند. باقری افزود: این تحولات اخیر، رژیم منحوس را به مرحله‌ای رسانده که هرگونه اقدام تروریستی و جنون‌آمیز، نه تنها به ترمیم پایه‌های متزلزل آنها کمک نخواهد کرد، بلکه محاصره محور مقاومت علیه خود را تنگ‌تر از گذشته خواهد کرد.
وی همچنین عنوان داشت: ضمن تبریک و تسلیت شهادت این سردار سرافراز اسلام اطمینان دارم که ثمره خون این شهیدان، اضمحلال اسرائیل، این غده چرکین در جهان اسلام را تسریع کرده و بی‌تردید جنایات آن‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند.
امیر سرلشکر موسوی:
عجز رژیم صهیونیستی با شهادت شهید موسوی
بار دیگر آشکار شد
امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی به مناسبت شهادت سردار
سید رضی موسوی اظهار داشت: بار دیگر عجز و استیصال رژیم کودک‌کش صهیونیستی در پی شکست‌های آن رژیم غاصب در مقابل مردم و جبهه مقاومت در غزه، با جنایتی دیگر و شهادت مجاهدی مخلص، آشکار شد.
امیرعبداللهیان:
تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در پیام خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: شهادت مستشار ایرانی مبارزه با تروریسم در سوریه، آقای سید‌رضی موسوی را به خانواده محترم ایشان و دو ملت ایران و سوریه، صمیمانه تسلیت می‌گویم.
وی همچنین نوشت: این شهید بزرگوار سال‌ها در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی برای تأمین امنیت ایران و منطقه علیه تروریست‌‌ها دلیرانه مبارزه کرد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد.
قالیباف:
شهید سید رضی در کنار شهید حاج قاسم
نظاره‌گر وعده صادق خواهد بود
شهید سید رضی از پاک‌ترین و خالص‌ترین افرادی بود که میشناختم؛ آنچه را که در نظر داشت چنان با دقت طراحی کرده است که شهادتش خللی در تحقق آن ایجاد نخواهد کرد چه بسا آن را تسریع و تقویت کند. حالا بی‌شک در کنار شهید حاج قاسم نظاره‌گر وعده صادق خواهد بود.
سخنگوی دولت:
رژیم صهیونیستی منتظر پاسخ ایران باشد
بهادری جهرمی سخنگوی دولت به همین مناسبت اظهار داشت: اقدام تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار سید رضی موسوی در زمان مناسب و مکان مناسب قطعا پاسخ داده خواهد شد. ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی با جنگ غزه بر همه آشکار شده است و هر چه دست و پا بزنند، نمی‌توانند این سبعیت را پنهان کنند.
سخنگوی وزارت دفاع:
پاسخ ما به رژیم صهیونیستی مؤثر و هوشمند
خواهد بود
در همین راستا، سردار رضا طلایی نیک سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به شبکه المیادین گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور قطع پاسخ ترور سردار سید رضی موسوی را خواهد داد و این کار در زمان و مکان مناسب صورت خواهد گرفت.
او افزود: «پاسخ ما به شهادت سید رضی موسوی قاطعانه، فعالانه، مؤثر و هوشمند خواهد بود».
سردار رضا طلایی نیک همچنین در نشست خبری خود اظهار داشت: به طور حتم این جنایت مستحق مجازات است و عاملان این جنایت باید در انتظار تاوان عملیات اخیر خودشان باشند و انتظار پرداخت تاوان این عملیات این رژیم و عناصر آن را زجرکش خواهد کرد».
سخنگوی وزارت امور خارجه:
در زمان و مکان مناسب پاسخ می‌دهیم
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه دوشنبه چهارم دی ماه جنایت رژیم صهیونیستی را اقدامی متجاوزانه و تروریستی خواند و افزود: این اقدام رذیلانه و ناجوانمردانه، نشانه آشکار دیگری از ذات و ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: رژیم صهیونیستی در طول حیات منحوس خود، با نقض مکرر و مداوم مقررات و هنجارهای بین‌المللی، مرتکب انواع جنایات شده و امروز نیز اقدام تروریستی بزدلانه و تجاوزکارانه‌ای را مرتکب شد.
کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را برای اتخاذ تدابیر لازم و پاسخ به این اقدام در زمان و مکان مناسب محفوظ می‌داند.
سفیر ایران در سوریه:
ترور شهید موسوی توسط صهیونیست‌ها
ناشی از شکست‌ در غزه بود
 رژیم صهیونیستی به علت شکست‌هایی که در میدان و صحنه متحمل شده بدیهی است تا اقدامات پراکنده‌‌ای انجام داده و چنین جنایاتی را مرتکب شود که این اتفاق نیز جنایتی بود که قطعاً با توجه به اینکه این شهید بزرگوار به عنوان یک نیروی مستشار نظامی رسمی در کشور سوریه حضور داشتند، یک اقدام ناجوانمردانه و برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی بود که این اقدام توسط صهیونیست‌ها انجام شد.
سفیر ایران در سوریه خاطرنشان کرد: طبیعتاً حق مقابله برای کشور قربانی محفوظ است و رژیم صهیونیستی به طور طبیعی پاسخ این جنایت خود را در شرایط و زمان مناسب خواهد گرفت.
کاظمی قمی:
ایران زمان و شیوه پاسخ به ترور شهید رضی را انتخاب خواهد کرد
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ارتکاب این جنایت بزرگ ناشی از‎ اشتباه محاسباتی رژیم صهیونیستی می‌باشد، برابر قوانین بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران زمان و شیوه پاسخ نسبت به این اقدام تروریستی را انتخاب خواهد کرد.
ترس صهیونیست‌ها از انتقام
پس از جنایت روز دوشنبه در زینبیه دمشق
و شهادت سردار سید رضی موسوی
تروریست‌ها و اشغالگران صهیونیست پس از حمله روز دوشنبه به زینبیه دمشق و اقدام رذیلانه خود در به شهادت رساندن سردار شهید سید رضی موسوی، در موجی از ترس و وحشت قرار گرفته‌اند.
معاریو: «ایران یک بازی بسیار مشکل ساز
انجام می‌دهد»
روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی به موضوع ترور شهید سید رضی موسوی پرداخت و با اشاره به واکنش احتمالی ایران عنوان داشت: «ایران یک بازی بسیار مشکل ساز انجام می‌دهد، باید آن را جدی بگیریم، وی (شهید موسوی) یکی از مهم‌ترین شخصیت‌ها در محور تهران، دمشق و لبنان است. باید تهدیدات ایران جدی گرفته شود.»
این روزنامه مطرح صهیونیستی افزود: هر آنچه در چند هفته اخیر در شمال تجربه کرده‌ایم باید ما را نگران کند، ایرانی‌ها روش‌های خاص خود را دارند و این باید ما را نیز نگران کند، ایرانی‌ها شطرنج‌بازان ماهر و پیچیده‌ای هستند و سعی می‌کنند همه چیز را محاسبه کنند و در نهایت حرکت می‌کند.
سرهنگ اسرائیلی:
ایرانی‌ها غافلگیرمان خواهند کرد
سرهنگ «کوبی مروم» افسر عالی‌رتبه ارتش صهیونیستی عنوان داشت: «ایرانی‌ها دشمنان باهوش و شگفت‌انگیزی هستند و در عرصه‌های دیگر ما را غافلگیر خواهند کرد؛ ایران ممکن است که از طریق سوریه یا دریا با آتش سنگین پاسخ دهد یا مقامات عالی‌رتبه را در خارج هدف قرار دهد».
او با اذعان به تنگنای ایجاد شده برای رژیم اسرائیل در مرز با لبنان، افزود: «ما در یک تنگنای راهبردی واقعی در شمال هستیم، حزب‌الله موجب ایجاد یک نوار امنیتی در شمال شده و دهها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند».
این مقام ارشد نظامی اسرائیلی همچنین اذعان کرد: «باید صادقانه اعتراف کنیم که اسرائیل نتوانسته بازدارندگی ایجاد کند و شرایط را تغییر دهد».
عمله‌های رسانه‌ای و اجاره‌ای صهیونیسم هم
به وحشت افتادند
واکنش احتمالی ایران به اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌ها یکی از سرتیتر رسانه‌های فارسی زبان مزدور رژیم صهیونیستی بود.
در همین راستا، شبکه اینترنشنال که نشان داده قرابت و نزدیکی خاصی به رژیم صهیونیستی دارد و با درنوردیدن مرز‌های رذالت و بی‌اخلاقی در جنگ اسرائیل علیه غزه پس از عملیات طوفان الاقصی به طور آشکارا از این رژیم حمایت می‌کند و رسانه مزدور سلطنتی انگلستان بی‌بی‌سی‌فارسی در گزارش‌های مختلفی به واکاوی پاسخ‌ ایران به اسرائیل از نظر کارشناسان خود پرداختند. کارشناسان این شبکه‌ها عنوان کردند اقدام تلافی‌جویانه ایران به حمله اسرائیل می‌تواند در همه عرصه‌های مختلف صورت گیرد و ایران ظرفیت و پتانسیل بالایی برای پاسخ به رژیم صهیونیستی دارد و حتی ممکن است که ایالات متحده که حامی اسرائیل هست نیز در واکنش به این اقدام تروریستی از سوی جمهوری اسلامی ایران پاسخ قابل توجهی دریافت کند.  ایران از سوی زمین، آسمان و همچنین آب‌های بین‌المللی به طور گسترده می‌تواند به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و حامیان آن پاسخ مناسبی دهد. در این حوزه گزینه حمله موشکی نیز مورد بحث قرار گرفته است.
برخی از کارشناسان رسانه‌های ضدانقلاب در یک ماموریت خاص سعی داشتند سطح پاسخ ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را تقلیل دهند اما نکته حائز اهمیت این است که همین کارشناسان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های پاسخگویی ایران را متنوع و گسترده توصیف کرده‌اند و در اظهاراتی متناقض اذعان کردند که دایره پاسخ‌گویی ایران به رژیم صهیونیستی بسیار وسیع است.
پاسخی دندان‌شکن و مرگبار در راه است
رژیم اشغالگر قدس که مشت محکم و گیج‌کننده‌ای را در 7 اکتبر از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین خورد و در طی بیش از هشتاد روزی که از جنایت جدید این رژیم در نوار غزه گذشته‌، از شمال و جنوب هدف مبارزین محور مقاومت در لبنان و یمن و عراق و سوریه قرار گرفته است، هنوز در سردرگمی واکنش به ضربات خرد‌کننده هسته‌های مقاومت اسلامی در منطقه قرار دارد و به همین ترتیب با اقدامات و جنایات این چنین همچون ترور سردار سید رضی موسوی سعی در جبران خفت و آبروی نداشته خود دارد.
این رژیم که این بار هم همچون گذشته در اشتباهی راهبردی و محاسبه‌ای غلط دست به این اقدام رذیلانه زد باید منتظر انتقام مرگبار جمهوری اسلامی ایران و هسته‌های مقاومت در منطقه باشد. انتقامی بسیار گسترده‌تر از پیش و از مکان و در زمانی که فکر آن نیز به مغز معیوب صهیونیست‌ها خطور نخواهد کرد. اسرائیل هشتاد سالگی عمر نکبت‌بار خویش را نخواهد دید.