کد خبر: ۲۸۰۰۳۳
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
مسئولان بازار تایر خبر دادند

کنترل بازار لاستیک با کاهش عرضه به خودروسازان‌ و افزایش واردات

 
سخنگوی انجمن تایر گفت: در راستای کم‌کردن التهابات ناشی از کمبود عرضه تایر، بخشی از عرضه به خودروسازان را کاهش داده‌ایم و بخش اعظم تولیدات روانه بازار می‌شود.
مصطفی تنها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت تولید و عرضه لاستیک خودرو اظهار داشت: از نیمه آبان امسال در راستای کم‌کردن التهابات ناشی از کمبود عرضه تایر، بخشی از عرضه به خودروسازان را کاهش داده‌ایم و بخش اعظم تولیدات لاستیک خودرو روانه بازار می‌شود. 
او افزود: با این اقدام بازار تایر خودرو از التهاب خارج شده است. البته فعلا مشکل لاستیک پراید در بازار به طور کامل حل نشده، لذا تایرسازان در یک ماه اخیر تولید لاستیک پراید را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند که با عرضه و توزیع این لاستیک‌ها در بازار مشکل این بخش نیز حل می‌شود. با افزایش تولید و عرضه، قیمت لاستیک پراید در بازار کاهش داشته اما باز هم می‌توان عرضه را افزایش و قیمت‌ها را بیشتر کاهش داد. 
سخنگوی انجمن تایر ادامه داد: از اواخر سال 1401 ارز تخصیصی کارخانه‌های تایرسازی تا پنج ماه ابتدای سال، تامین نشد و به صورت قطره چکانی در موارد محدودی ارز برای خرید مواد اولیه کارخانه‌های تایرسازی تامین شد لذا موجب کاهش تولید و عرضه تایر به بازار شد. 
تنها افزود: اما از شهریور ماه امسال تامین ارز تولید‌کنندگان صنعت تایر سرعت بیشتری گرفت و در ماه‌های بعد یعنی مهر، آبان و آذر سرعت تامین ارز بیشتر شد و تولیدکنندگان توانستند تولید و عرضه بیشتری داشته باشند و لذا بازار از التهاب خارج شد. 
وی در مورد میزان تولید و واردات اظهار داشت: سالانه حدود 23 تا 24 میلیون حلقه تایر نیاز کشور است که حدود 22 میلیون حلقه تایر تولید می‌شود. در مجموع 70 درصد از تولیدات کشور را تایر سایز 13، 14 و 15 اینچ است و لذا تولیدکنندگان نیز 70 درصد ظرفیتشان را در شرایط عادی به تولید این سایزها اختصاص می‌دهند. 
واردات لاستیک 8 برابر شد
سیدعلی لطفی‌زاده‌؛ مشاورعالی و دستیار ویژه وزیر صمت هم گفت: مشکلات به‌وجود آمده در بازار لاستیک ناشی از عدم تناسب عرضه و تقاضا است. بر این اساس تلاش داریم به اتفاق اتاق اصناف ایران عرضه را به صورت گسترده انجام دهیم و در ادامه توزیع را  از طریق همه بسترهای ممکن چه از طریق کاسبان محلی و چه از طریق سکوهای فروش مجازی در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم. 
او به ارائه گزارشی از واردات لاستیک پرداخت و گفت: واردات لاستیک سایز ۱۳ نسبت به سال گذشته هشت برابر افزایش یافته و این لاستیک‌ها به زودی به وفور وارد بازار می‌شود. امیدواریم با این حجم واردات، تقلیلی که در سود بازرگانی و گمرکی ایجاد شد و اقداماتی که در جهت تامین ارز انجام گرفت، هرچه زودتر به قیمت مطلوب برسیم. چرا که قیمت ما هنوز با قیمت مصوب فاصله دارد و این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات ما همچنان باید با جدیت ادامه پیدا کند.
در ادامه این نشست مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران نسبت به اقدام کارخانه‌ها برای تحمیل خرید سبدی لاستیک در سایزهای مختلف انتقاد کرد و افزود: با اینکه عمده تقاضای بازار برای تامین لاستیک سایز ۱۳ و ۱۴ است کارخانه‌ها علی‌رغم آگاهی به این موضوع، لاستیک‌های سایزهای کم تقاضای خود را نیز در قالب سبد خرید به متقاضیان تحمیل می‌کنند. 
او در بخش دیگری از سخنان خود درباره سکوها و پلتفرم‌های فروش مجازی نیز، گفت: مدیران این پلتفرم‌ها عنوان می‌کنند که کار ثبت سفارش و خرید لاستیک توسط واحدهای صنفی در پلتفرم‌ها انجام می‌شود؛ اما کارخانه این کالاها را در اختیار واحدهای صنفی قرار نمی‌دهد. موارد متعددی از این دست شکایت‌ها به اتاق اصناف ایران و تهران رسیده که موجبات نارضایتی مردم را نیز فراهم کرده است.
 لاستیک مشمول قیمت‌گذاری است
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت تایر، سازمان حمایت ضمن رد کردن این موضوع اعلام کرده است تایر مشمول قیمت‌گذاری است و هرگونه افزایش قیمت باید از طریق محاسبات کارشناسی و پس از تصویب کارگروه یا ستاد تنظیم بازار عملیاتی شود.
البته این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که تاکنون مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تغییرات قیمت تایر ابلاغ نشده و از نظر سازمان حمایت هرگونه افزایش قیمت از سوی واحدهای تولیدی غیرقانونی است.