مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی:
۸۵ درصد دانشآموزان عشایری در مدارس ثابت تحصیل میکنند
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از تحصیل ۸۵ درصد از دانشآموزان عشایری در مدارس ثابت خبر داد.
به گزارش وزارت آموزش و پرورش، علی تیرگیر در نشستی با معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهارداشت: تصوری که از جامعه عشایری وجود دارد، این است که به دلیل کوچ ایلها، ممکن است اعتبارات مورد نظر صرف ساخت و تجهیز مدارس موقتی شده و به نقطه هدف اصابت نکند، اما باید گفت که حدود ۸۵ درصد از جامعه مخاطب ما یعنی دانشآموزان عشایر در مدارس ثابت تحصیل میکنند. تیرگیر افزود: بنابراین بدون اینکه نگران باشیم بودجه به هدف اصلی خود میرسد یا نه، میتوان زیرساختهای دائمی برای دانشآموزان عشایر و مدارس آنان ایجاد کرد. وی ادامه داد: ما نزدیک به هزار و 300 معلم کوچ رو داریم که با دانشآموزان کوچ میکنند، و بیش از هزار معلم نیز داریم که در مدارس نیمه کوچ رو فعالیت دارند. طبق آمارهای ما و با نگاهی اجمالی میشود از میان هفت هزار و 500 مدرسه عشایری سراسر کشور، اینکه چه تعدادی و به چه نسبتی نیاز به تجهیزات و نوسازی دارند را احصا و استخراج کرد و بنابر تقسیمبندیهای مدارس عشایری، اعتبارات را در جای خود هزینه کرد. مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که برای انجام ماموریت خود، بخش ویژه و دفتری تخصصی برای نیاز عشایر در آن وجود دارد، یعنی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وظیفه سیاستگذاری، ساماندهی و نظارت بر امر آموزش و پرورش عشایری ۲۶ استان کشور را بر عهده دارد که حدود ۲۲۵ هزار دانشآموز در ۲ مقطع ابتدائی و متوسطه آن تحصیل میکنند. معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در این نشست گفت: در گام نخست پروژههای نیمهتمام عشایری احصا شده و به سازمان نوسازی گزارش داده شود تا آنها به سرانجام برسد، به ویژه پروژههای اولویتدار که تعداد بالایی هم ندارند و از اهمیت بیشتری برخوردارند. مجید عبداللهی با بیان اینکه رویکرد در وزارت آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین، عدالت آموزشی است، افزود: شناخت وضع موجود و جمعآوری آمار و اطلاعات دقیق اهمیت ویژهای برای پیشبرد و انجام کار دارد.