kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

درخشش غزه در اختتامیه سینماحقیقت

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و معرفی برگزیدگان، شامگاه شنبه سوم دی در تالار وحدت برگزار شد.

یکی از اتفاقات این مراسم، یادبود فلسطین و مردم مظلوم غزه توسط مهمانان و هنرمندان خارجی بود. آرلین کلمشا استاد دانشگاه و پژوهشگر به صحنه آمد و با اشاره به اتفاقات غزه بیان کرد: قبل از هر چیز از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر می‌کنم که شرایط ایران آمدن من را فراهم کردند. لحظه‌های ملاقات ما بسیار تراژیک است و کودکان بسیاری در غزه کشته می‌شوند. ما به عنوان فیلمساز نباید اجازه بدهیم که فلسطین دوباره فراموش شود تا حقوق بشر دوباره به فلسطین تاریخی بازگردد.
او ادامه داد: یکی از دغدغه‌های روشنفکر فلسطینی ادوارد سعید بخشیدن صدا به فلسطینیانی بود که صدا از آن‌ها سلب شده است. سکوت را باید به کلمات تبدیل کرد. امروز صدای فلسطین، فریادی برای پایان ظلم و جنگ است.
آیتوگانووا نیز بیان کرد: قبل از هر چیزی از محمد خزاعی تشکر می‌کنم. باعث خوشبختی من بود که در کازان در خدمت شما بودیم. هرسال کیفیت فیلم‌های ایرانی بیش از قبل می‌شود. دوستی ایران و جشنواره کازان تبدیل به سمبل و نمادی شده که در آینده می‌تواند پیام‌آور اهداف مشترک بسیاری باشد.
سپس شهیدالعلم به روی صحنه آمد و گفت: من خیلی خوشحال هستم که این‌جا هستم اما در همین لحظه مردم در فلسطین در حال کشته شدن هستند. این هفتاد و پنجمین روز این بحران است. دلیل این اتفاق تنها زیرپا گذاشتن قانون‌های بین‌المللی یک کشور نیست، بلکه از سکوت کشورهای دیگر نیز ناشی می‌شود. من نمایشگاهی در آلمان داشتم که به دلیل حمایتم از مردم فلسطین ابطال شد و فکر می‌کنم حمایت من از فلسطین مسئله‌ای نه مربوط به دین که مربوط به وجدان است. من نه تنها در کنار فلسطینیان می‌ایستم که می‌گویم قهرمان‌ها آرزو دارند مثل فلسطینی‌ها باشند.
در این مراسم همچنین با حضور محمدمهدی اسماعیلی و محمد خزاعی از وائل الدحدوح خبرنگار الجزیره حاضر در فلسطین تقدیر شد. این لوح تقدیر به عاید نباء اهدا شد تا به دست وی برساند.
عاید نباء پس از دریافت لوح تقدیر وائل الدحدوح گفت: فلسطینی‌ها در مقابل سؤال آزادی یا مرگ قرار گرفته‌اند. امیدوارم همه شما مردم غزه را در یاد نگه دارید و به احترام مردم غزه از جای برخیزید.
اسماعیلی وزیر ارشاد هم در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: در سال جاری برای فیلم کوتاه، با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت. در حوزه حمایت از تولیدات شهرستان‌ها عدد حمایت قابل توجه است. شاید یک‌سوم کارها از شهرستان‌ها به دبیرخانه می‌رسد و شاید ما از ۷۰ فیلم مستند حمایت کردیم و این حوزه همچون سایر حوزه‌ها کار ساخت پرهزینه‌ای دارد.
محمد حمیدی مقدم، دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: سینمای مستند ایران، نیازمند توجه و حمایت جدیست. در سوی دیگر، هدف ما رسیدن به بازارهای منطقه‌ای و جهانی است، «سینماحقیقت» و سینمای مستند ایران می‌تواند یک «هاب» منطقه‌ای باشد، قابلیت‌ها و اعتبارش را دارد، نمایش، توزیع و دیده شدن مستندها، نباید آرزوی محال شود، باید هدف قابل دسترسی به حساب آید. هدف ما تنها حضور جشنواره‌ای نیست، افزایش مخاطبان، ورود به تلویزیون‌ها و پلتفرم‌ها و بازارهای جهانی برایمان مهم است.