kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
بهادری جهرمی در گفت‌وگو با کیهان:
اساسا اولویت اول ما این بوده که دیپلماسی را در خدمت حل مسائل اقتصادی مردم قرار دهیم. چون اولویت اول مردم و کشور ما بوده است. در این جهت هم دولت قابل قبول حرکت کرده است؛ هم توسعه روابط با کشورهای همسایه داشته‌ایم.

 

سرویس سیاسی-

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با کیهان، درباره دستاوردهای درخشان دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی همانند پیوستن به ‌شانگهای و بریکس و دیپلماسی منطقه‌ای و همچنین تلاش جریان مقابل برای تخطئه و ناکارآمد نشان دادن دولت در این حوزه اظهار داشت: در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی نگاه دولت این بوده که هندسه قدرت درحال تغییر است و حضرت آقا هم سالهاست این را فرموده‌اند. هندسه قدرت دارد برمی‌گردد به آسیا، لذا اقتضای نگاه بلندمدت این است که ما اولویت سیاست خارجی را به حوزه آسیا و همسایگان بدهیم.
وی افزود: در مرحله دوم هم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم توسعه روابط اقتصادی سیاسی اجتماعی، ما باید اولویت را به همسایگان خودمان بدهیم. لذا دیپلماسی همسایگی اولویت اول سیاست خارجی با محوریت موضوعات اقتصادی بوده است.
سخنگوی دولت با تشریح اولویت دولت در دیپلماسی کشور گفت: اساسا اولویت اول ما این بوده که دیپلماسی را در خدمت حل مسائل اقتصادی مردم قرار دهیم چون اولویت اول مردم و کشور ما بوده است. در این جهت هم دولت قابل قبول حرکت کرده است؛ هم توسعه روابط با کشورهای همسایه داشته‌ایم. حتی برخی از روابط بعد از سال‌ها احیا شده است؛ توسعه روابط اقتصادی را داشتیم. روابط اقتصادی ما با برخی از 15 کشور همسایه، بیش از 3 برابر شده است. تقریبا با همه کشورهای همسایه روابط اقتصادی‌مان توسعه پیدا کرده است و مسیر توسعه ایجاد شده است.
بهادری جهرمی عنوان کرد: در مسیر آسیا ما عضو ‌شانگ‌های و بریکس شدیم. تعاملات ما در حوزه تجارت جهانی در حوزه آسیا افزایش پیدا کرده است. در حوزه راه‌های تجاری هم سرمایه‌گذاری کردیم هم خیلی از راه‌ها که زیر‌ساخت اولیه‌اش بوده در همین مدت از شروع به کار دولت فعال شده است. مثلا قطاری که از روسیه به هند رفت، قطاری که از قزاقستان به ترکیه رفت یک مسیر فعال شد و امید داریم که باز هم فعال بشود. یعنی در حوزه‌های همسایگی هم اقدامات فعال بوده، هم اطلاع‌رسانی رسانه‌ای در آن حوزه صورت گرفته است. من دانشگاه‌هایی که می‌روم کمتر موردی هست که در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی دانشجوها نقد داشته باشند. برعکس دانشجوها عموما در حوزه سیاست خارجی تشکر می‌کنند، به‌طور خاص از حوزه وزارت خارجه و معنای این تشکر این است که این صدا به گوش دانشجو و جامعه مخاطب رسیده است که تشکر و تقدیر می‌کند و بعد هم دو تا نقد مطرح می‌کند. این برعکس حوزه اقتصادی و معیشت است که معمولا نقد می‌کنند.
وی با مطرح کردن این نکته که دید دولت سیزدهم حزبی و جناحی نیست بیان کرد: یک نکته دیگر این است که در حوزه سیاست خارجی نگاه این دولت حزبی و جناحی نبوده است. متاسفانه برخی افراد منافع ملی را با منافع سیاسی و حزبی خلط می‌کنند. همه ما در حوزه سیاست خارجی یک ملت، کشور و نظام هستیم در حوزه تامین منافع ملی برای کل نظام‌مان یکی هستیم. اینکه یک دستاوری محقق شد؛ مثلا عضو‌ شانگهای و بریکس شدیم دستاورد کشور هست. برای همه هست.
وی در ادامه گفت: اینکه بخواهیم حزبی و جناحی نگاه کنیم و بگوییم این برای این دولت یا آن دولت نشود یا چون او کرده ما آن را زیر سؤال ببریم، نگاه درستی نیست. هم آفات داخلی دارد و شیرینی دستاورهای خارجی برای مردم لمس نمی‌شود. هم آفات خارجی دارد، یعنی اگر چند صدایی به خارج مخابره شود ممکن است که طرف‌های بیرونی ارزیابی‌های متفاوتی از فضای ملی داشته باشند و تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های متفاوتی را نسبت به آن کشور داشته باشند. احساس کنند آن کشور در یک حوزه‌ای یکصدا نیست یا امکان ایجاد تفرقه و ایجاد اختلاف دارند. در حوزه سیاست خارجی نگاه دولت این بوده که وارد چندصدایی‌ها و حاشیه نشود.
سخنگوی دولت افزود: البته در همه حوزه‌ها اولویت دولت این بوده که وارد حاشیه نشود و به اصل یعنی خدمت به مردم و حل مسائل مردم بپردازد. این اولویت در حوزه سیاست خارجی مضاعف و جدی‌تر بوده است. شاید یکی از دلایلی که دولت در برخی حوزه‌های سیاست خارجی ورود نمی‌کند و پاسخ نمی‌دهد این هست که سیاست خارجی حوزه‌ای نیست که بخواهیم اختلاف‌نظرها یا سلیقه سیاسی را دخیل در این حوزه‌ها کنیم.
مجوز واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس بین شهری را
صادر کردیم
علی بهادری جهرمی با در پاسخ به وضعیت حمل‌ونقل و وضعیت مسکن در دولت سیزدهم عنوان کرد: در حوزه حمل‌ونقل بگویم؛ مثلا ما فقط سال گذشته مجوز واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس بین شهری را صادر کردیم. تولید هم سرمایه‌گذاری شده که الحمدلله الان به تولید رسیده است. آن هم با محوریت اتوبوس‌های برقی داخل شهری که آلایندگی هم نداشته باشند. اولین اتوبوس‌های برقی 40 دستگاه یک‌جا هفته گذشته در سفر استانی رئیس‌جمهور به البرز، تحویل شهرداری کرج شد. در حوزه هواپیما و ریل و راه آهن مشابه همین است که آمارهای اینها موجود است. اینکه چه میزان قرارداد تولید داخل بستیم هم مجوز واردات دادیم. جزء معدود مواردی بود که دولت بارها مجوز واردات برای آن صادر کرد؛ چه ریل، چه قطار، به دلیل اینکه در کنار تولید و قراردادهای داخل دیدیم که خیلی از نیاز روز عقب ماندیم و باید برای آن سرمایه‌گذاری و تامین منابع می‌شده است.
وی با اولویت شمردن مسکن در دولت سیزدهم اظهار داشت: در حوزه مسکن و راه و شهر‌سازی به طور کلی عرض می‌کنم؛ طرح‌های حوزه راه و شهر‌سازی و مسکن واقعا اولویت دولت است چون حوزه‌های زیرساختی است. ولی یادآوری می‌کنم که حوزه زیرساختی حوزه بلندمدت است. یعنی اگر یک پروژه امروز شروع بشود حداقل 2 سال تا 5 سال دیگر بهره‌برداری آن زمان می‌برد. حوزه‌های میان‌مدت به بالاست و حوزه‌های بلندمدت است.
سخنگوی دولت مطرح کرد: مثلا وقتی راه‌آهن خاش زاهدان فعال می‌شود و فرودگاه سقز فعال می‌شود یا وقتی آزادراه اصفهان شیراز فعال می‌شود اینها عموما حتی تا 20 سال معطل بودند این فعال شدن یعنی امروز دولت دارد سرمایه‌گذاری می‌کند. یعنی هم نهضت تکمیل نیمه‌تمام‌ها هم شروع طرح‌های جدید، یا طرح‌های جدید فاز دوم فرودگاه امام خمینی، یا بهره‌برداری فرودگاه کیش و.. همه اینها یعنی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و منابع جهت داده می‌شود به این حوزه زیرساختی، چه در حوزه راه و شهر‌سازی و چه در حوزه نیرو یعنی برق و آب و چه در حوزه انرژی، در حوزه‌های زیرساختی واقعا دولت سرمایه‌گذاری و توجه جدی داشته است.
بهادری جهرمی افزود: در حوزه مسکن بیش از یک میلیون و هشتصد هزار در حال تکمیل هست. هم یک طبقه حیاط‌دار در حال ساخت است و هم عمودی‌‌سازی صورت می‌گیرد. بستگی به بافت و جغرافیای منطقه دارد. امکان تامین زمین مناسب‌تر باشد در آنجا توسعه به سمت یک طبقه‌ای حیاط‌دار داده می‌شود که امکان مناسب‌تری برای خانواده‌های و فضای یک خانواده ایجاد بکند. اما جایی که زمین نیست عمودی ساخته می‌شود و هر دو هم متقاضی خودش را دارد.
وی در پایان ابراز داشت: در حوزه مسکن حمایتی 500 هزار واحد درحال اجراست که با همکاری نهادهای انقلابی و کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و بهزیستی و نهادهای حمایتی ملی، هم در حوزه مسکن روستایی، هم وام مسکن روستایی افزایش پیدا کرد. در شهرهای کوچک زیر 20 هزار نفر نیز میزان وام با سود پایین برایشان در نظر گرفته شد تا بافت جمعیتی به سمت روستاها و شهرهای کوچک ترغیب شود. با متراژهای زمین بزرگ‌تر، در حوزه شهرهای بزرگ به ویژه با اولویت بافت فرسوده و شهرک‌ها تعدادی هست که در آمارهای وزارت راه موجود است. مثلا در 1402 معادل یک میلیون زمین مسکونی، زمین فقط هدف‌گذاری شده که اعطا شود برای کسانی که خودشان می‌خواهند بسازند. 500 هزار عدد داخل روستایی و 500 هزار شهری و تقریبا تا الان نیمی از این اعطای زمین صورت گرفته است. یعنی در مسیر اجرا هستیم. البته باید در حوزه تامین منابع مالی یا هدایت نقدینگی به سمت مسکن، چون از حوطه‌های پیشران هست بتوانیم انشاءالله اقدامات با سرعت بیشتر داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: