کد خبر: ۲۷۹۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بیان کرد

انتشار بیانیه غیرقانونی اتاق بازرگانی بدون اطلاع اعضا!

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران گفت: بیانیه روز چهارشنبه هیئت‌رئیسه اتاق نه تنها غیرقانونی بلکه ناصواب و غیرحقوقی است.

جهانبخش سنجابی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: بیانیه هیئت‌رئیسه اتاق که روز چهارشنبه در سایت اتاق منتشر شد نه تنها غیرقانونی بلکه ناصواب و غیرحقوقی است.
وی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۶ این قانون، ارکان اتاق مشخص شده‌اند که این ارکان عبارتند از شورای عالی نظارت، هیئت نمایندگان اتاق ایران و رکن مادر عملاً می‌شود هیئت‌رئیسه اتاق ایران و زیر این رکن دیگر رکنی نیست.
دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران گفت: معنای این حرف این است که اگر بیانیه‌ای به عنوان بیانیه اتاق ایران منتشر می‌شود باید در آن تصریح شود که متعلق به کدام یک از ارکان اتاق است اگر تصریح نمی‌شود که در بیانیه اخیر هم تصریح نشده، معنایی که به ذهن متبادر می‌کند آن است که همه ارکان اتاق بر این بیانیه صحه گذاشته‌اند. بنابراین، شورای عالی نظارت با توجه به مصوبه اول آبان امسال نمی‌تواند بیانیه را تایید کند.
سنجابی افزود: هیئت نمایندگان اتاق ایران هم که من عضوی از آن هستم در یک ماه اخیر جلسه‌ای نداشته است و قرار بوده جلسه‌ای داشته باشد که برخی اعضا به دلایلی تلاش دارند این جلسه را به تاخیر بیندازند اما به طور قطع هیئت نمایندگان هم جلسه‌ای نداشته و بر اساس قواعد نمی‌تواند بیانیه را تایید کرده باشد.
او ادامه داد: تنها رکن باقی مانده هیئت‌رئیسه اتاق است که اکنون مسئولیت بیانیه نیز متوجه هیئت‌رئیسه اتاق است. هرچند اعلام کنند که از این بیانیه اطلاع نداشته‌اند مسئولیت بیانیه متوجه آنان است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: این بیانیه واجد افعال مجرمانه‌ای است که متوجه یک یک اعضای هیئت‌رئیسه است. اگر کسی هم بدون اطلاع هیئت‌رئیسه بیانیه را صادر کرده باشد به طور قطع جعل عنوان کرده و به طور حتم با افعال مجرمانه عمل کرده است.
3 نکته در بیانیه اتاق بازرگانی
دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این بیانیه از جهت دیگر هم نیاز به بررسی دارد زیرا سه پیام دارد؛ اول آنکه مدعی است که انجمن جدیدی تشکیل شده است که به طور قطع کذب و نشر اکاذیب است و فعلی است که هم از دید مدعی‌العموم و هم اعضای بالادستی اتاق ایران قابل پیگیری است. طبق مفاد قانونی اتاق، یک انجمن برای هر انتخابات تشکیل می‌شود؛ پس از بنیان، ادعای تشکیل انجمن جدید بی‌اساس است.
سنجابی ادامه داد: تشکیل انجمن همچنین مطابق سایر مواد قانونی اتاق منوط به درخواست وزیر صمت(صنعت، معدن و تجارت) است که رئیس اتاق باید چهار نفر را معرفی کند و وزیر یک نفر را و با معرفی اینها تازه انجمن تاسیس می‌شود. تاکنون وزارت صمت کسی را معرفی نکرده و اتاق بازرگانی هم منطقا نمی‌توانسته کسی را معرفی کند زیرا طبق تصریح تبصره‌های قانون اتاق معرفی آن چهار نفر با رئیس اتاق است که اتاق هم رئیس ندارد که بتواند کسانی را معرفی کند. بنابراین درخواست هیئت‌رئیسه خلاف قانون است و تاسیس انجمن جدید دومین دروغ این بیانیه است.
او ادامه داد: سومین نکته کذب آن است که ادعا کرده‌اند فعالیت انجمن قبلی خلاف مقررات قانونی است اما به طور قطع مقررات نمی‌تواند خلاف قانون باشد و مقررات پشت قانون قرار می‌گیرند. قانون صراحت دارد یک انجمن تشکیل می‌شود و این انجمن است که شروع و پایان خود را اعلام می‌کند و سوت شروع و پایان انتخابات برعهده انجمن است. طبق مقررات قانونی انحلال انجمن یک هفته بعد از برگزاری انتخابات خواهد بود و هر زمان هیئت‌رئیسه شکل گرفت و یک هفته بعد از آن اگر ادعایی نبود انجمن کار خود را پایان می‌دهد، پس این ادعا واجد فعل مجرمانه است. این بیانیه وهن افکار عمومی و احمق فرض کردن اعضای اتاق بازرگانی است و شورای عالی نظارت باید ورود کند.