kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
نتایج یک نظرسنجی نشان داد

اوکراینی‌ها حاضرند تابعیتشان را کنار بگذارند ولی وارد جنگ با روسیه نشوند

 

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیش از ۷۰درصد مردان اوکراینی حاضرند برای فرار از خدمت در ارتش و جنگ با روسیه تابعیت کشور خود را رد کنند.
مردم اوکراین هم فهمیده‌اند که غرب آنها را تبدیل به گوشت دم توپ روسیه در جنگ کرده است. طی دو سال گذشته ده‌ها هزار اوکراینی در جنگ کشته شده‌اند به طوری که دیگر در قبرستان‌ها جایی برای دفن اجساد جدید وجود ندارد. مردم اوکراین همچنین از جنگیدن برای دولت فاسد زلنسکی خسته شده‌اند. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از ۷۰درصد مردان اوکراین آماده دست‌کشیدن از تابعیت خود برای خدمت نکردن در نیروهای مسلح این کشور هستند. معاون کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان اوکراین «ماریانا بزوهلا» در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: این نتیجه نظرسنجی انجام‌شده توسط او و در پاسخ به این پرسش است که «برای این که بسیج (نیرو) نشوم، آیا حاضرم تابعیت اوکراین را رد کنم؟» به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک 74درصد به این سؤال پاسخ مثبت دادند، در حالی که سایرین گفتند خیر. این نتایج در بحبوحه نبرد اوکراین و روسیه در حالی است که ارتش اوکراین فقط از آغاز ضدحملات در تابستان با هدف بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل نیروهای روسیه، متحمل بیش از ۱۲۵هزار تلفات معادل دست‌کم پنج لشکر کامل شده‌ است. در همین حال، کمک‌های بیشتر آمریکا به اوکراین در کنگره این کشور بلاتکلیف مانده تا آینده جنگی که در آستانه دو سالگی است، مبهم‌تر از قبل شود. سی‌ان‌ان، شورای آتلانتیک و اکونومیست در گزارش‌هایی نبودِ دید استراتژیک در میان کشورهای اروپایی، رویگردانی غرب از حمایت از اوکراین، توان نظامی روسیه و فرسودگی کی‌یف از جنگ را دلایل چشم‌انداز پیروزی روسیه عنوان کرده‌اند. 
تجدیدنظر آمریکا
روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم در تحلیلی به این واقعیت اشاره کرد که موفقیت نیروهای مسلح روسیه، آمریکا را وادار کرده تا در ادامه اقدامات خود در جهت کمک به اوکراین تجدیدنظر کند. در این مقاله آمده است: «در درازمدت، غرب به احیای تمامیت ارضی اوکراین کمک خواهد کرد- نتیجه‌ای که به احتمال زیاد ممکن است بر سر میز مذاکره به دست آید و نه در میدان جنگ». به گزارش تسنیم همان‌طور که این روزنامه اشاره می‌کند، واشنگتن باید این واقعیت را درک کند که نیروهای مسلح اوکراین با وجود کمک نظامی غرب بعید است که بتوانند در مقابل نیروهای روسیه طاقت بیاورند. پیش از این، سرهنگ داگلاس مک‌گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون گفته بود که عدم سازش‌پذیری ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مورد لزوم آغاز مذاکرات صلح با روسیه به جای ادامه عملیات نظامی، می‌تواند همه مردان این کشور را به نابودی بکشاند. وی تاکید کرد که زلنسکی در شرایطی از توافق صلح سر باز می‌زند که برای ادامه درگیری نظامی با روسیه به میلیاردها دلار نیاز خواهد داشت. در این رابطه سرگرد «ایگور لاپین»، افسر سابق گردان ملی‌گرای «آیدار» و نیروهای ویژه ارتش اوکراین هم در یک مصاحبه تلویزیونی اوکراینی اعتراف کرد که طرف روسی با تخریب مواضع نیروهای مسلح اوکراین با قدرت توپخانه از سربازان خود محافظت کرده و نظامیان ما را به راحتی سرکوب می‌کنند. به گفته این نظامی، پیاده‌نظام ارتش روسیه تنها پس از نابودی خطوط دفاعی نیروهای اوکراین با استفاده از تگرگی از گلوله‌های توپ به جلو حرکت می‌کند. وی هشدار داد که ارتش روسیه همیشه از «مزیت کامل» حجم آتش توپخانه برخوردار بوده و بعید است که هرگز این مزیت را از دست بدهد. علاوه‌بر این، سرگرد لاپین شکایت کرد که وضعیت سربازان اوکراینی به دلیل نبود بیل و کلنگ برای ساخت استحکامات بدتر شده و گاهی اوقات آنها مجبور به کندن سنگر با دست خالی هستند. او فقدان استراتژی دقیق ولودیمیر زلنسکی را عامل مشکلات کنونی ارتش اوکراین و عدم برنامه‌ریزی مناسب نظامی دانست.
ناتوانی بیمارستان‌های آلمان از ادامه مداوای نظامیان اوکراینی
خبر دیگر این که دولت فدرال آلمان از پرداخت هزینه‌های مداوای نظامیان اوکراین در بیمارستان‌های این کشور شانه خالی می‌کند. منابع خبری روز دوشنبه گزارش کردند که بیمارستان‌های آلمان از لحاظ بودجه برای مداوای نظامیان اوکراین با کمبود منابع مالی مواجه شده‌اند و دولت این کشور نیز اعلام کرده که مسئولیتی در قبال هزینه‌ها ندارد. دکتر «استفن روشولتز»، مدیر مرکز جراحی ارتوپدی و تروما در بیمارستان دانشگاه گیسن و ماربورگ» گفت: «این خطر وجود دارد که درمان بیماران تازه‌وارد از اوکراین دیگر در آینده نزدیک تضمین نشود.» این پزشک آلمانی به درخواست چندین بیمارستان و مراکز توانبخشی اشاره کرد که از دولت فدرال خواسته‌اند هزینه‌های درمان‌های گران‌قیمت مجروحان جنگی اوکراین را تامین کنند. این شامل غیرنظامیان نیز می‌شود، اما عمده بستری‌ها نیروهای رزمی اوکراین در جبهه شرقی این کشور هستند. به نظر می‌رسد که دولت آلمان علاقه‌ای به رسیدگی به درخواست کمک پزشکان آلمانی ندارد. بر اساس این گزارش تاکنون دولت «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان برای سال ۲۰۲۳ میلادی ۸۰۰هزار یورو تنها برای پرواز مجروحان اوکراینی به آلمان هزینه کرده است. هنگامی که مجروحان وارد این کشور می‌شوند، دولت بیمارستان‌ها و شرکت‌های بیمه را در پرداخت هزینه‌های درمان رها می‌کند.