kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

اعتبارات حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه اضافه شد

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشریح تغییرات انجام‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دولت، از اضافه شدن اعتبارات مربوط به حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: برآوردها از ارقام بودجه بسیار بادقت انجام شده است.
به گزارش ایرنا، «داود منظور» در مورد تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۳ و اصلاح آن، اظهار کرد: نمایندگان مجلس درخصوص بخش اول لایحه بودجه نظراتی داشتند که نهایتاً جمع‌بندی مجلس این شد که به لایحه دولت رای داده نشود.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه خود مجلس، لایحه بودجه امسال باید به صورت دوقسمتی ارائه می‌شد، افزود: مهم‌ترین دغدغه نمایندگان مجلس در مورد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بود. ما هم تاکید کردیم که مسئله هزینه‌ها و انواع پرداخت‌ها که شامل بازنشستگان، اصناف و اقشار، هزینه‌های جاری، هزینه‌های تملک دارایی و... مربوط به بخش دوم لایحه بودجه است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ابهام نمایندگان بیشتر در مورد بخش دوم لایحه بودجه سال آینده بود. بخش مخارج و هزینه‌ها به ویژه اعتبارات مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در این بخش است و در همان جلسه مجلس اعلام کردیم آمادگی داریم برای این موضوع منابع مالی لازم را تامین کنیم.
منظور ادامه داد: اصرار نمایندگان مجلس این بود که موضوع اعتبارات مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان حتماً در لایحه به صورت صریح آورده شود که به این موضوع عمل کردیم و در بخش اول لایحه بودجه اضافه شد.
وی با بیان اینکه تغییرات مختصر دیگری نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۳ انجام شد، تصریح کرد: یکی از انتظار نمایندگان این بود که فروض مربوط به مصارف را در این مرحله ارائه کنیم. اکنون در لایحه بودجه، جدولی اضافه شد که فروض مربوط به مصارف بودجه برای استحضار نمایندگان تنظیم شده است.
سیاست ارزی و ناترازی انرژی، فرابودجه‌ای است
معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این جدول به عنوان مثال، متوسط رشد حقوق کارکنان و بازنشستگان، متوسط رشد سایر هزینه‌ها جاری، رشد حق اولاد و عائله‌مندی، رشد هزینه‌های مالی اوراق منتشره در سال‌های قبل، رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای(ساخت فضاهای جدیدی که در آینده تبدیل به سرمایه‌های ملی می‌شوند) در استان‌ها و... را اضافه کردیم.
منظور توضیح داد: البته نمایندگان مجلس انتظارات دیگری هم داشتند. از جمله اینکه سیاست ارزی دولت و یا موضوعات مربوط به ناترازی انرژی را در بودجه اعلام کنیم. اما در مذاکراتی که با رئیس‌ مجلس و رئیس کمیسیون تلفیق داشتیم، تاکید کردیم این موضوع عملاً فرابودجه‌ای است و باید در زمان دیگری به این موضوعات که بسیار هم مهم هستند، بپردازیم.
وی بیان کرد: در لایحه بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده بودیم و در همین لایحه‌ای که روز دوشنبه مجدداً در دولت با تغییرات کوچکی نهائی و برای مجلس ارسال شد، ارقام بودجه بسیار بادقت دیده شده است. سعی کردیم سیاست‌هایی کلی ناظر بر برنامه هفتم را عیناً لحاظ کنیم. البته هنوز این برنامه تصویب نشده و در شورای نگهبان و در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رسیدگی
است.