kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
آمارهای بانک مرکزی نشان داد

رشد 3/1 درصدی بخش ساختمان در نیمه اول ۱۴۰۲

 

بر اساس آمار جدید بانک مرکزی ارزش افزوده بخش ساختمان در نیمه نخست امسال ۳۱هزار و 730میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل سه و یک‌دهم درصد افزایش یافته است.
بر اساس آمارهای مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، ارزش افزوده بخش ساختمان (به ‌قیمت ثابت سال 1395) در شش‌ماهه اول سال 1402، 31هزار و 730میلیارد تومان شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد سه و یک‌دهم درصد همراه بوده است. لازم به توضیح است که رشد مؤلفه مزبور در سه‌ماهه اول و دوم سال 1402 به ‌ترتیب معادل یک و شش‌دهم و چهار و سه‌دهم درصد بوده است.
رشد ارزش افزوده بخش ساختمان خصوصی به ‌قیمت‌های ثابت سال 1395 (با سهم 76 و یک‌دهم درصدی از کل ارزش افزوده بخش ساختمان) در سه‌ماهه دوم سال‌جاری مؤید رشد 12درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.
طی نیمه نخست امسال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان به ‌قیمت‌های ثابت سال 1395 معادل 2.7درصد بوده است، رشد این مؤلفه در سه‌ماهه اول و دوم سال‌جاری به‌ ترتیب معادل یک و هفت‌دهم و سه و چهاردهم درصد رقم خورده است، همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش ساختمان خصوصی به‌ قیمت‌های ثابت سال 1395 در شش‌ماهه اول سال‌جاری مؤید رشد معادل 6.6درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.
در ارتباط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساختمان لازم به توضیح است که براساس آمار اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در شش‌ماهه اول سال 1402 میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری به ‌قیمت‌های جاری با افزایش 48 و دودهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 430هزار میلیارد تومان رسید. این میزان عملکرد به ‌قیمت‌های ثابت سال 1395 نشان از افزایش شش درصدی سرمایه‌گذاری حقیقی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری نسبت به شش‌ماهه اول سال 1401 دارد.
بررسی آمار سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری بر حسب مراحل ساخت حاکی از آن است که در شش‌ماهه اول سال 1402 این مؤلفه در تمامی مراحل ساخت با افزایش همراه بوده است، به‌نحوی که در این مدت شاخص مزبور در ساختمان­‌های شروع‌شده، نیمه‌تمام و تکمیل‌شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ‌ترتیب با افزایش 65 و هشت‌دهم، 43 و هشت‌دهم و 42 و هشت‌دهم درصدی همراه بوده است.
کاهش ۵/۸درصدی
تورم نقطه‌ای مسکن در تهران
روز گذشته همچنین مرکز آمار ایران از کاهش پنج و هشت‌دهم درصدی تورم نقطه‌ای مسکن در شهر تهران در آبان امسال خبر داد و اعلام کرد: نرخ تورم سالانه آبان‌ماه ١٤۰٢ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٨٦ و سه‌دهم درصد رسیده است.
گزارش جدید مرکز آمار ایران حاکی است: در آبان‌ماه ١٤0٢ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٢٨٢ و نیم رسیده است که نسبت به ماه قبل (٢٧٨ و سه‌دهم)، یک‌ونیم درصد افزایش داشته است.
منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در آبان‌ماه ١٤0٢ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران یک‌ونیم درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (منفی شش‌دهم درصد)، دو و یک‌دهم واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در آبان‌ماه ١٤0٢ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٦٨ و هفت‌دهم درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٧٤ و نیم درصد) پنج و هشت‌دهم واحد درصد کاهش داشته است.
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم سالانه آبان‌ماه ١٤0٢ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٨٦ و سه‌دهم درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨٥ و شش‌دهم درصد)، هفت‌دهم واحد درصد افزایش داشته است.
رونمایی از «مسکن در وسع»
به گزارش تسنیم، روز گذشته تفاهم‌نامه ساخت 300هزار واحد مسکونی «در وسع» بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار امضا شد.
علی آقامحمدی رئیس این ستاد در مراسم امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن در این‌باره اظهار کرد: دولت با اجرای نهضت ملی مسکن به‌دنبال خانه‌دار کردن مستأجران است، در این بین بخشی از مردم هستند که شرایط موردنظر برای خانه‌دار شدن از طریق این طرح را ندارند.
وی ادامه داد: بر این اساس طرح توانمندسازی 2020 محله با تأیید رهبر معظم انقلاب برای اجرا از سوی رئیس‌جمهوری به معاون اول ابلاغ شد.
وی افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار برای 2020 محله امضا شد که در قالب آن 300هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود.
وی با یادآوری اینکه در نهضت ملی مسکن به متقاضیان می‌گویند باید رقم مبالغی را واریز کنند، گفت: این در حالی است که در طرح «مسکن در وسع» به متقاضیان می‌گوییم «چقدر پول می‌توانید بیاورید؟»، بر اساس همین پول هم واحد مسکونی ساخته می‌شود که بسته به مبلغ متراژ، مکان و نوع ساخت متفاوت خواهد بود.
رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار با اشاره به ثبت‌نام حدود 66هزار نفر در طرح «مسکن در وسع»، اضافه کرد: از این تعداد با بررسی فرم (ج) 44هزار نفر واجد شرایط طرح مذکور بودند.
آقامحمدی با بیان اینکه زمین ساخت واحد‌های مسکن در وسع را بنیاد مسکن تأمین می‌کند، اظهار کرد: متقاضیان در قالب «تعاونی‌های مصرف مسکن» ساماندهی می‌شوند. متقاضیان واجد شرایط نیز آورده بین 50 تا 500میلیون تومان داشته‌اند و کسی که داشته کم نگفته است.
وی گفت: در قالب تفاهم‌نامه اخیر چگونگی در اختیار قرار گرفتن زمین‌های مسکن در وسع از طریق بنیاد مشخص می‌شود، یکی از شروط ثبت‌نام در طرح مذکور سکونت سه سال است.
به‌ گفته وی، حدود 19میلیون و 700هزار نفر در 2020 محله کم‌برخوردار سکونت دارند.