kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران:

معضل آلایندگی خودروهای کاربراتوری با معاینه فنی حل نمی‌شود

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: راهکار کاهش آلایندگی از چرخه تردد خارج کردن خودروهای کاربراتوری است.

به گزارش ستاد معاینه فنی تهران، شادی مالکی درخصوص نحوه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری اظهار داشت: رویه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری در مقایسه با خودروهای انژکتوری هیچ تفاوتی نداشته و تنها حدود مجاز کنترل وضعیت آلایندگی در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری متفاوت است.
مالکی افزود: تکنولوژی خودروهای کاربراتوری در سیستم سوخت‌رسانی و برق به نحوی است که میزان آلایندگی آن در مقایسه با خودروهای انژکتوری بالاتر است و بدیهی است که حدود مجازی که برای پایش این خودروها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده که به همان نسبت سهل‌گیرانه‌تر است.
وی ادامه داد: بدون تردید میزان آلایندگی یک خودروی کاربراتوری که از منظر انتشار آلایندگی در سطوح بسیار پایین استاندارد قرار داشته با یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو ۲ و بالاتر که دارای کاتالیست و تکنولوژی سوخت‌رسانی هوشمند است قابل مقایسه نبوده و تنها راه کنترل آن، خروج هر چه سریع‌تر این خودروها از چرخه تردد است. البته به این نکته باید اشاره شود که در حال حاضر تعداد خودروهای کاربراتوری در شهر تهران بسیار اندک است و بیشتر مشکل آلایندگی مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده است.
مدیرعامل معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره این موضوع که فرآیند معاینه فنی برای وسایل نقلیه براساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری انجام می‌شود، افزود: برای خودروهای کاربراتوری و فرسوده نیز معاینه فنی انجام می‌شود و این خودروها در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
مالکی بیان داشت: البته از منظر کارشناسی و فنی به قطع خودروی فرسوده به دلیل خستگی قطعات و پایان عمر کارکرد، بعضی قطعات در هر شرایطی می‌تواند ناایمن باشد و حتی اگر خودرویی با عمر ۲۰ سال معاینه فنی هم داشته باشد از درب معاینه فنی که خارج شود، ‌امکان شکستگی یا خرابی قطعه وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که این مسئله در معاینه فنی قابل تشخیص نیست که تمامی آن قطعات که به نحوی تامین‌کننده حرکت و ایمنی خودرو است در وضعیت سلامت باشند.
وی یادآور شد: بدون تردید تا از رده خارج شدن این خودروها منطقی‌ترین رویکرد پایش بیشتر این خودروها و افزایش دفعات معاینه فنی است.
مدیرعامل معاینه فنی خودروهای شهر تهران در توضیح وضعیت مردودی خودروهای فرسوده که بخشی از آن می‌تواند کاربراتوری باشد، گفت: امسال حدود ۴۵ درصد از خودروهای فرسوده با سن ۱۶ تا ۲۰ سال در بار نخست به علت داشتن ایراد فنی موفق به اخذ معاینه فنی نشده‌اند این درصد برای خودروهای بالاتر از ۲۰ سال بیش از ۵۸ درصد است. در خودروهای بالای ۲۰ سال که بخشی از آنها کاربراتوری هستند و سطح پایش آلایندگی این خودروها سختگیرانه نیست بیش ۴۰ درصد از آزمون آلایندگی مردود شده‌اند.
تحلیل اطلاعات نتایج آزمون نشان می‌دهد که با افزایش سن خودرو میزان مردودی به دلایل مختلف نظیر استهلاک قطعات و یا شرایط نگهداری ضعیف‌تر به شدت افزایش می‌یابد که این مسئله مستلزم توجه ویژه دستگاه‌های دارای مسئولیت در این حوزه برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.