ریشههای نفوذ و استثمار در سند ۲۰۳۰ کاملاً هویدا بود
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: متن سند ۲۰۳۰ بهگونهای بود که مانند بسیاری از اسناد بینالمللی دیگر در نگاه نخست به نظر میرسید که حرفهای خوبی زده است، اما ریشههای نفوذ و استثمار در آن کاملا هویدا بود.
به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در نشست «در جستوجوی تحول» که به مناسبت سالروز تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره سند ۲۰۳۰ اظهار داشت: فصلالخطاب فعالیت در راستای سند ۲۰۳۰ دستور مقام معظم رهبری در مورد توقف هرگونه فعالیت در راستای سند ۲۰۳۰ بود که بعد از آن هرگونه فعالیت متوقف شد.
بطحایی با بیان اینکه متن سند ۲۰۳۰ بهگونهای بود که مانند بسیاری از اسناد بینالمللی دیگر در نگاه نخست به نظر میرسید که حرفهای خوبی زده است، افزود: با این حال وقتی نگاه از بالا به پایین به این نوع اسناد داشته باشیم متوجه میشویم در فحوای این اسناد ریشههای نفوذ و استثمار کاملا هویدا است. سند ۲۰۳۰ هم از حیث تنظیم شدن بسیار حرفهای بود و هوشمندی و بصیرت بالایی میخواهد تا به ریشههای نهفته در لابهلای متن این سند پی برد که میخواهد آینده کشور را به زیر یوغ خود بکشد.
وی با اشاره به اینکه در سند ۲۰۳۰ به ظاهر جملات زیبا و مترقیانه میدیدیم، عنوان کرد: گویی این سند حرفهای خوبی زده بود اما با این حال فرانسه که یونسکو در پاریس قرار دارد و حتی آمریکا این سند را امضا نکردند یعنی از زاویه دیگر خود را عاجل به زیر بار امضا کردن سند ۲۰۳۰ نمیدانستند. اما افغانستان جزو اولین کشورهایی بود که سند ۲۰۳۰ را امضا کرد.
وزیر مستعفی آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی درباره موج سنگین فرهنگی که برای امضا کردن سند ۲۰۳۰ ایجاد شده بود، یادآور شد: یادم هست زمانی که وزیر بودم، نشستی در مسکو برگزار شده بود و من در آن نشست شرکت کردم. در تمام ابعاد و اجزا آن نشست و حتی لابیها از نماد سند ۲۰۳۰ و شعار سند ۲۰۳۰ دکور ساخته بودند و پلاکارد زده بودند. فضاسازی سنگینی بود که گویی اگر کشوری زیر بار اجرای سند نرود بر خلاف حقوق بشر و بر خلاف جریان تمدنی کشورها عمل میکند.
بطحایی با بیان اینکه خیلی از افراد که حتی از دوستان خود ما هستند توجهی به فحوای سند ۲۰۳۰ نداشتند، افزود: این دوستان میگفتند کجای فلان جمله در سند اشکال دارد؟ آنچه اشکال داشت این بود که اگر متعهد به اجرای آن میشدیم در واقع یعنی پرچمی بالای سرمان نبود. در حالی که بسیار پیشرفتهتر از خیلی از گزارههای سند ۲۰۳۰ در اسناد خود ما وجود دارد و نکات بسیار پیشرفتهتر از آنچه که در سند ۲۰۳۰ درخصوص آموزش و پرورش درج شده بود در سند تحول خودمان وجود دارد.