kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
قالیباف در نشست حمل‌ونقل و توسعه کشور:

راهکار بهینه‌‌سازی مصرف سوخت افزایش قیمت سوخت نیست

رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها قطعاً اشکال ما است، اما راه بهینه‌‌سازی مصرف سوخت نیز افزایش قیمت آن نیست بلکه راه‌های دیگری هم وجود دارد.
 
 
محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش حمل‌ونقل و توسعه اقتصادی که به منظور بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی ارم برگزار شد، با بیان اینکه مدت‌ها است که در محافل دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی جمع می‌شویم اما بعد از ارائه پیشنهادات در سخنرانی‌ها، مسائل مطرح شده را فراموش می‌کنیم، گفت: ما باید در سه قوه این پیشنهادات را دنبال کرده، بر اساس آن پیش برویم و عملیاتی کنیم؛ البته معتقدم که ما ۴ قوه داریم که یک قوه آن بروکراسی است که متأسفانه سه قوه دیگر بر اساس آن حرکت می‌کنند.
در شرایط تحریم‌‎های ظالمانه
نباید خودمان هم به خودمان ظلم کنیم
وی با بیان اینکه امروز نیازمند رسیدن به فهم مشترک برای حل مسائل هستیم چرا که سرمایه‌های لازم در کشور وجود دارد، گفت: امروز باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی به رشد اقتصادی ۸ درصد رسیده و تورم را تک رقمی ‌کنیم. در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم این موضوع را به دولت و شورای نگهبان گفته‌ام که رشد ۸ درصدی قطعاً سقف سرمایه‌گذاری دارد که باید نسبت به آن برآورد داشت تا به مباحث پوچ گرفتار نشویم و تازه بخواهیم موضوع اصل ۷۵ آن را تعیین کنیم و این موضوع باید از قبل مشخص باشد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: در حوزه حمل‌ونقل سوخت با مبلغ بسیار اندک توزیع می‌شود چنانچه گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است اما باز هم هزینه تمام شده حمل‌ونقل ما بسیار بالا است. نوشتن بهره وری ۲.۸ برایمان بسیار سخت شده است. روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت در کشور هدر می‌دهیم که اگر بشکه‌ای ۸۵ دلار محاسبه کنیم، سالیانه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود. چرا باید کیک اقتصاد خود را در شرایطی که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار داریم، کوچک کنیم و چرا خودمان هم به خودمان ظلم کنیم. ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها قطعاً اشکال ما است اما راه بهینه‌‌سازی مصرف سوخت نیز افزایش قیمت آن نیست بلکه راه‌های دیگری هم وجود دارد. وقتی سرمایه در حال از بین رفتن است باید از سوی دولت، بخش خصوصی و مردم بهینه شود و اگر همه با هم از آن منفعت ببریم این ۱۰۰ میلیارد دلار تبدیل به سرمایه ملی ما خواهد شد.
قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه امروز بیش از ۱۰۰ همت طلب پیمانکاران در حوزه فنی و مهندسی است که در جریان مصوبات لایحه برنامه از طریق اهرم کردن اوراق مجدداً آن را به اقتصاد کشور بازمی‌گردد، گفت: بخش خصوصی و دولت باید به جای رقابت با هم در کنار هم نشسته و برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی کنند و به سراغ مردم بروند که در این صورت مردم قطعاً حل و فصل مشکلات را خواهند پذیرفت.
وی افزود: در حوزه ریل در جاهایی گره ترافیکی داریم و در مسیرهایی شاید چند روز یک بار یک قطار روی آن حرکت کند. امروز از حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریل، ۴ هزار کیلومتر آن هیچ تأثیری در بهره‌وری کشور و اولویتی برای ساخت نداشته است. یعنی جایی ریل ساخته‌ایم که نیازی نبوده و فقط پول نفت است که می‌توان آن را این‌گونه هدر داد. اگر آن را به درستی هزینه کرده بودیم کریدور ۳۲۰۰ کیلومتری در حوزه شرق به غرب و جنوب به شمال در این وضع باقی نمی‌ماند. امروز سرعت حرکت قطار باربری به اندازه حرکت دوچرخه و یا کمتر بوده که یعنی سرمایه‌گذاری‌های ما با اشکالاتی مواجه است.
هزینه احداث قطار و ریل
نباید از جیب مردم برداشته شود
رئیس ‌مجلس با اشاره به بازدید نظارتی اخیر خود از اسلامشهر و دریافت عوارض از مردم برای احداث تونل، عنوان کرد: چرا باید از محل عوارضی که از مردم دریافت می‌کنیم، تونل حفر کنیم که حدود ۸ سال است در حال حفاری هستند و تصور می‌کنم ۸ سال دیگری نیز به طول بینجامد تا قطاری آنجا به حرکت بیفتد. این مسیر می‌تواند حداقل روزانه ۹ میلیون مسافر در خط خود به تهران جابه‌جا کند که بخش‌های خصوصی قطعاً درآمدزایی زیادی از این محل خواهند داشت لذا لازم نیست از محل عوارض اقدام به احداث خط قطار و مترو کنیم.
قالیباف در پایان با بیان اینکه مسائل حوزه حمل‌ونقل شهری، جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوائی را با گوشت و پوست و استخوان خود درک می‌کنم، خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل هوائی شرایط بسیار بدی دارد. شما متخصصان این حوزه هستید اما من نیز حداقل فهم را از این حوزه‌ها دارم. مجلس متعلق به شما است و در مجلس جایگاه دارید؛ شما می‌توانید فرصت داشته باشید، پشت تریبون صحن بیایید و صحبت کنید. مجلس مال شماست پس درِ آنجا را محکم بزنید و اگر ما غفلت کردیم شما اجازه ندهید غفلت کنیم و این حق شما است.