مقامات بندر اشدود اذعان کردند
تأثیر منفی حمله یمنیها بر اقتصاد اسرائیل
مقامات بندر اشدود در سرزمینهای اشغالی نیز اذعان دارند که حملات یمن تهدیدی برای حملونقل دریایی رژیم صهیونیستی است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مقامات بندر اشدود در سرزمینهای اشغالی روز سهشنبه اعتراف کردند که حملات نیروهای مسلح یمن به کشتیهای تجاری تهدیدی استراتژیک برای مسیرهای کشتیرانی جهانی و ترافیک دریایی به سمت اسرائیل است. با این همه، آنها مدعی شدند که این حملات تاثیر مستقیمی بر فعالیت بندر اشدود نداشته است اما اعتراضات فعالان اقتصادی رژیم صهیونیستی و برخی مقامات این رژیم، حاکی از وخامت اوضاع است.
رسانههای رژیم صهیونیستی هم اعلام کردند؛ مقصد یکتانکر نروژی حامل مواد نفتی و شیمیایی که به تازگی توسط ارتش یمن در دریای سرخ هدف قرار گرفت بندر اشدود اسرائیل بود و چهارم ژانویه آتی به آنجا
میرسید. سرتیپ یحیی سریع؛ سخنگوی نیروهای مسلح یمن صبح دیروز سهشنبه از حمله موشکی به یک کشتی حامل نفت نروژی به نام «استریندا» در دریای سرخ خبر داد و گفت که در راستای یاری مردم مظلوم فلسطین که در معرض کشتار و ویرانی و محاصره در غزه قرار گرفتهاند کشتی نروژی استریندا را که با محموله نفت عازم رژیم اسرائیل بود با یک موشک دریایی مناسب هدف قرار داد. رژیم صهیونیستی برای واردات و صادرات خود به ترانزیت دریایی وابسته است. بندر اشدود در جنوب و حیفا در شمال سرزمینهای اشغالی دو بندر بزرگ این رژیم در تجارت کالا است. بندر عسقلان نیز که کوچکترین و نزدیکترین بندر به غزه و از جمله بنادر صادرات و واردات کالاست، از زمان عملیات طوفانالاقصی تعطیل شده است.
در گزارش قبلی، آمده بود که در سال ۲۰۲۲ بنادر رژیم صهیونیستی کالاهایی با تناژ ۴۰.۶ میلیون و 600 هزار تن تخلیه و کالاهایی با تناژ
۱۸ میلیون و 200 هزار تن به خارج از سرزمینهای اشغالی منتقل کردند.
بر اساس این گزارش، تخمینها نشان داد که در سال 2022 حدود ۳۷۸ هزار مسافر از بنادر تجاری رژیم صهیونیستی عبور کردهاند اما ممکن است اسرائیل بخش مهمی از سهم خود در حملونقل افراد از طریق دریا، چه به منظور تجارت یا گردشگری را از دست بدهد. تجارت دریایی رژیم صهیونیستی تنها از طریق کشتیهای این کشور انجام نمیشود، بلکه ممکن است از طریق کشتیهای متعلق به سایر کشورها یا شرکتها نیز انجام شود.
بابالمندب؛ کابوس اسرائیل
تنگه بابالمندب؛ مشرف به کشور یمن یکی از شلوغترین خطوط دریایی جهان است که حدود یک پنجم مصرف جهانی نفت از آن عبور میکند و اهمیت آن به دلیل ارتباط با کانال سوئز و تنگه هرمز در خلیجفارس افزایش یافته است. همچنین سالانه ۱۰ درصد تجارت دریایی بینالمللی از بابالمندب از طریق عبور سالانه حدود ۲۱ هزار کشتی انجام میشود که شامل عبور روزانه شش میلیون بشکه نفت است.
کارشناسان بر این باورند تا زمانی که رژیم صهیونیستی تصمیمی برای پایان دادن به جنایات وحشیانه خود علیه ساکنان محاصره شده و بیگناه در نوار غزه نداشته باشد نمیتوانند با تهدیدهای یمنیها مقابله کنند.
یمنیها ماه گذشته کشتی مملو از خودرو «گلکسی لیدر» به مقصد اسرائیل را توقیف کردند و از آن زمان هم تاکنون کشتیهای زیادی وابسته به اسرائیل را هدف قرار دادند که آخرین آن مربوط به یکشنبه هفته گذشته بود که سه کشتی تجاری را در عرض تنها ۹ ساعت هدف گرفتند. افزون بر اینکه کشتیهای زیادی به مقصد رژیم صهیونیستی را هم وادار به بازگشت کردند تا نشان دهند سیلیهای مقاومت به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ادامه دارد.