«الحی القیوم» جامع همه صفات ذات و فعل الهی (سلوک عارفانه)
سرّ اینکه در قرآن اسم شریف «القیوم» همواره پس از اسم شریف «الحی» آمده نیز این است که اسم «حی» (از لحاظ تحلیل مفهومی) منشأ همه صفات ثبوتی(ذاتی) خداوند است، و قیومیت از آثار حیات و در رتبه پس از آن است، به تعبیر رساتر، صفت حیات و اسم «حی» جامع و منشأ همه صفات و اسمای ذاتی خداوند است، و صفت قیومیت و اسم «قیوم»، جامع همه اسماء و صفات فعلی خداوند و نشأتگرفته از حیات اوست.(1)
____________
1- تسنیم، آیتالله جوادی آملی، ج12، ص111