kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

ادامه روند کاهشی رشد نقدینگی و پایه پولی در آبان ماه

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ رشد نقدینگی در آبان ماه به 26 و دو دهم و نرخ رشد پایه پولی آبان ماه هم به 38 و پنج دهم درصد رسید.

به گزارش تسنیم، «محمدرضا فرزین» رئیس کل در همایش اصلاح ساختارها و ناترازی‌های اقتصاد ایران با اشاره به ناترازی‌های حوزه پولی و بانکی اظهار داشت: تحولات پولی در سال 1402 به این صورت بود که ما با یک جهش بیش از حد در نرخ ارز (اورشوتینگ) مواجه شدیم. بانک مرکزی اگرچه از ابتدای سال سیاست کاهش رشد نقدینگی را داشت و در ابتدای سال گذشته حدود 40 درصد بود، تلاش کرد تا پایان سال به 30 درصد برسد اما چون نرخ ارز افزایش بیش از اندازه داشت خودش یکی از عواملی بود که منجر به افزایش نقدینگی شد.
وی ادامه داد: از طرفی اقتصاد جهانی نیز وارد یک رکود شد و ما پیش‌بینی می‌کردیم به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا، قیمت حامل‌های انرژی کاهش پیدا کند. این شرایطی بود که ما پا به سال جدید گذاشتیم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در فروردین ماه نرخ پایه پولی به 45 و دو دهم درصد و نقدینگی به 33 و یک دهم درصد رسید. بانک مرکزی معمولا برای کنترل رشد نقدینگی ابزار کنترل ترازنامه بانک‌ها، عملیات بازار باز و نظارت بر بانک‌ها را در اختیار دارد.
فرزین افزود: در ابتدای سال بانک‌های مرکزی اهداف نقدینگی و تورم را اعلام می‌کنند. ما نیز نرخ رشد نقدینگی 25 درصد را اعلام کردیم و سیاست را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم به این رشد برسیم. در شهریورماه نرخ رشد نقدینگی به 26 و 9 دهم درصد و در مهرماه به 26 و چهار دهم درصد و در آبان ماه به 26 و دو دهم درصد کاهش یافت. در ماه‌های آخر سال تلاش می‌کنیم نرخ رشد آرام‌تر باشد تا به تولید آسیب نرسد و پایان سال نرخ 25 درصد را دنبال می‌کنیم.
او ادامه داد: نرخ رشد پایه پولی که در مطبوعات مورد توجه است نرخی است که در فروردین ماه 45 درصد بود. نرخ رشد پایه پولی در ماه گذشته 39 و شش دهم درصد و در آبان ماه 38 و پنج دهم درصد شد. اطمینان داشته باشید تا پایان سال نرخ رشد پایه پولی به حدود 30 درصد و به نرخ رشد نقدینگی نزدیک می‌کنیم.
تراز تجاری مثبت 11 میلیارد دلار
رئیس کل بانک مرکزی افزود: اما وضعیت تراز تجاری چیست؟ تراز تجاری کشور در شش ماهه امسال 11 میلیارد دلار مثبت و حساب جاری (تراز تجاری بعلاوه تراز خدمات) حدود شش میلیارد و 400 میلیون دلار مثبت بوده است. البته سیاست‌های موجود در سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد.
فرزین ادامه داد: البته آمار آبان ماه تراز گمرکی 10 میلیارد دلار منفی بود و در گزارشی که گمرک منتشر کرده واردات حدود 12 و چهار دهم درصد افزایش یافته است.
او افزود: قیمت کالاهای صادراتی در هر تن 22 درصد کاهش یافته و قیمت کالاهای وارداتی در هر تن حدود 7.7 درصد افزایش یافته است. دلیل آن هم این است که ترکیب کالاهای ما تغییر کرده و به سمت واردات کالاهای واسطه تولیدی افزایش یافته و واردات کالاهای مصرفی کاهش یافته است. دقیقا این عامل باعث شده تا تراز گمرکی ما منفی شود. البته این موضوع جدید نیست و حدود 50 سال است که تراز گمرکی ما منفی است.