kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
خطاب به بروکسل

اوکراین: حاضریم حتی برقصیم تا عضو اتحادیه اروپایمان کنید

وزیر خارجه اوکراین گفت: کی‌یف پیش‌شرط‌های مربوط به عضویت در اتحادیه اروپا را محقق کرده و حتی اگر بخواهند برای عضویت در اتحادیه اروپا «ما می‌توانیم برای آنها برقصیم و بنوازیم»!

از سال 2014 که غربگراها در اوکراین به قدرت رسیدند تلاش‌ها در کی‌یف برای عضویت در ناتو شتاب گرفت. مسئله‌ای که در نهایت با واکنش روسیه مواجه شده و جنگ کنونی را رقم زد. طی دو سال گذشته نیز دولت زلنسکی به هر ساز غربی‌ها رقصیده است تا شاید کی‌یف عضو ناتو یا اتحادیه اروپا شود اما تاکنون هیچ‌کدام از وعده‌های غرب برای پذیرش اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا نه‌تنها محقق نشده است بلکه در همین اواخر ناتو آب پاکی را رسماً روی دست زلنسکی ریخته و اعلام کرده است تا جنگ تمام نشود خبری از عضویت در ناتو نخواهد بود.در مورد عضویت در اتحادیه اروپا نیز مقامات بروکسل گفته‌اند ممکن است روند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا سال‌ها طول بکشد. علی‌رغم همه این بی‌مهری‌ها مقامات اوکراین همچنان خواستار عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا هستند در جدیدترین مورد «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در رابطه با انتظار کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا گفت: «اگر فکر می‌کنید اوکراین هنوز اقداماتی را به اندازه کافی جهت متقاعد کردن بروکسل انجام نداده است، مایلیم حتی برای اتحادیه اروپا قطعه‌ای را هم بنوازیم». وزیر امور خارجه اوکراین در ادامه افزود: «اگر بالا و پایین پریدن و رقصیدن هم جزء درخواست‌ها باشد، ما می‌توانیم آنها را انجام دهیم»! با این حال، او تاکید کرد که کی‌یف تمامی شروط برای پیوستن به اتحادیه اروپا را محقق کرده است و از تمامی اعضای این اتحادیه خواست تا تلاش‌های اوکراین را به رسمیت بشناسند. به گزارش ایسنا «کولبا» پیش از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل بیان کرد: تمامی پیشنهادات کلیدی «کمیسیون ونیز» در قوانین اوکراین گنجانده شده است. «کمیسیون ونیز» یک نهاد مشورتی متعلق به اتحادیه اروپا است که تمرکز اصلی آن قوانین اساسی می‌باشد.
این در حالی ‌است که «اورزولا فون در لاین» رئیس ‌کمیسیون اروپا طی مصاحبه با یک رسانه فرانسوی خاطرنشان کرد: «رهبران اتحادیه اروپا درباره مذاکرات پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بحث خواهند کرد، نه خود مسئله الحاق.» وی ضمن تمجید از اوکراین برای اجرای «اصلاحات اساسی» در ماه‌های اخیر، افزود: «اگر گفت‌وگوها درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا ادامه یابد، روند لازم طولانی خواهد بود.» نشست اتحادیه اروپا قرار است پایان این هفته طی روزهای چهارشنبه(امروز) الی جمعه در بروکسل برگزار شود. انتظار می‌رود که این اتحادیه نسبت به شروع مذاکرات گفت‌وگوهای مربوط به عضویت اوکراین در این بلوک رای دهد اما خبرگزاری رویترز جمعه گذشته گزارش داد که این تصمیم احتمالا به تعویق خواهد افتاد.
امیدهایی که بر باد رفت
اما این روزها کم نیستند رسانه‌هایی که رسماً و علناً به پیروزی روسیه و شکست اوکراین در جنگ کنونی اذعان کرده و از مذاکرات بین دو طرف خبر می‌دهند. در همین راستا تارنمای «فارن پالیسی» نیز با اشاره به این‌که امید اولیه دولت جو بایدن برای تحمیل شکست راهبردی برای روسیه در میدان جنگ اوکراین بر باد رفته است، به تشریح گزینه‌های واشنگتن برای خروج از بن‌بست در این جنگ پرداخت.
به گزارش ایرنا این رسانه افزود: «واشنگتن نه‌تنها نمی‌تواند از تلاش ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه برای تصرف کی‌یف جلوگیری کند، بلکه او همچنین قادر نیست با تحمیل فشارهای اقتصادی بر روسیه، این کشور را از این حمله خود پشیمان کرده، باعث بازنگری چین در تصمیم خود برای حمله (احتمالی) به تایوان شده و جانشین پوتین را در نهایت مجبور به بازگشت دوباره به غرب و درخواست بخشش کند.» این گزارش می‌افزاید: امروز، امیدها به چنین اقداماتی از سوی دولت آمریکا بر باد رفته است. اقتصاد روسیه بیش از این‌که با کاهش مراودات تجاری نابود شود در معرض خطر ناشی از رونق تولیدات نظامی است. چین اکنون یک نمونه پژوهشی درباره چگونگی مقابله با تحریم‌ها در اختیار دارد و شکست ضدحملات اوکراین در درهم شکستن خطوط دفاعی روسیه نشان داد که آنچه که واشنگتن در میدان جنگ به آن امید داشت، چیزی جز یک بن‌بست خونین نیست.
فارن پالیسی می‌افزاید: «امید دوباره به یک بن‌بست طولانی، اشتباه جدی‌تری خواهد بود. با در نظر گرفتن تعداد سربازان و مهماتی که هر طرف می‌تواند به میدان ‌جنگ بفرستد، اوکراین در حال شکست در این جنگ است. این کشور با جمعیتی کمتر از یک‌چهارم روسیه، از تلفات بزرگی در میدان جنگ و میلیون‌ها پناهنده رنج می‌برد و برای به‌ راه ‌انداختن جنگی فرسایشی امتیاز قابل‌توجهی ندارد. غرب در تولید تسلیحات بسیار از روسیه و شرکایش عقب است و مناقشه غزه، تقاضاهای تسلیحاتی رقیب را چند برابر می‌کند.»
در ادامه این گزارش آمده است: حتی اگر غرب سطح کنونی کمک‌های نظامی و اقتصادی را حفظ کند، اوکراین در صورت تداوم جنگ ضعیف‌تر خواهد شد. اگر هم خطوط مقدم جنگ وضعیت باثباتی پیدا کنند تعداد کمی از اهداکنندگان کمک‌ها، برای اهدای صدها میلیارد دلار مورد نیاز برای بازسازی اقتصادی اوکراین تمایل به سرمایه‌گذاری خواهند داشت؛ به ویژه اگر عملیات بازسازی اوکراین تحت تهدید دائمی موشک‌ها و پهپادهای روسیه باشد. اما اگر بازسازی‌ها هم انجام نشود، فقط بخش کوچکی از پناهندگان اوکراینی به خانه و کاشانه خود بازخواهند گشت. بدون بازگشت قوی اوکراینی‌ها، این کشور بیشتر شبیه به یک کشور شکست‌خورده خواهد بود تا یک دولت مستحکم. این امر آمریکا را با چندین گزینه غیرجذاب مواجه خواهد کرد. یکی از این گزینه‌ها اعزام نیروهای ناتو به اوکراین برای رفع کمبودهای نیروی انسانی است که بایدن این گزینه را رد کرده چون احتمال وقوع «جنگ جهانی سوم» را منتفی نمی‌داند. گزینه دوم، فشار به‌صورت خصوصی بر دولت زلنسکی برای یافتن راهی برای حل اختلاف با روسیه است؛ همان‌طور که تیم بایدن شروع به انجام این کار کرده است.
بی‌اثر بودن تحریم‌ها
نشریه آمریکایی پولیتیکو نیز در گزارشی از بی‌اثر بودن تحریم‌های ضد روسی خبر داده و نوشته است: در حالی‌ که اتحادیه اروپا به زودی دوازدهمین بسته تحریمی را علیه روسیه اعلام می‌کند، این نهاد ضمن اذعان به بی‌اثر ماندن تحریم‌ها، چین را متهم کرده است. به گزارش ایرنا، پولیتیکو در گزارش خود نوشته است: اتحادیه اروپا در نشست سران خود در هفته جاری تهدید کرد که اسامی بیش از ۱۰ شرکت چینی را به اتهام صادرات فناوری‌های مهم و کلیدی به روسیه برای تامین جنگ مقابل اوکراین، اعلام می‌کند. درواقع اتحادیه اروپا با اذعان به بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه روسیه، انگشت اتهام را به سمت شرکت‌های چینی نشانه گرفته‌ است. در حالی ‌که این خود شرکت‌های غربی هستند که کلیدی‌ترین مواد لازم برای زرادخانه‌های تسلیحاتی روسیه را تامین می‌کنند.
مطابق این گزارش، واردات روسیه در بخش میکروالکترونیک‌ها، سیستم‌های ناوبری بی‌سیم و ماهواره‌ای و سایر قطعات حیاتی مشمول تحریم‌ها به رقم ۹۰۰میلیون دلار در ۹ماهه نخست سال جاری میلادی رسیده که چیزی برابر با میزان قبل از آغاز جنگ است. همه اینها نشان می‌دهد تحریم‌های غرب پس از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) تاثیر موقت داشته و مسکو و متحدانش توانسته‌اند تا حد زیادی پایداری زنجیره تامین را حفظ کنند. پولیتیکو در ادامه این پرسش را مطرح کرده که آیا اتحادیه اروپا با اذعان به بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه روسیه، همچنان تلاش می‌کند دوازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه را برای نشست رهبران در روز پنج‌شنبه ارائه کند و به عبارتی در حال تکرار چندباره این جنون بی‌نتیجه است؟