kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰

شکست «چین‌هراسی» در آمریکا تجارت با چین هنوز برای تجار آمریکایی جذاب است

گزارش سازمان غیرانتفاعی اتحادیه آینده نشان می‌دهد که رویکرد واشنگتن برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌ها در چین موفقیت‌آمیز نبوده، چون شرکت‌های بزرگ آمریکایی زیادی در چین و هنگ‌کنگ سرمایه‌گذاری کلان انجام داده‌اند.


گزارش سازمان اتحادیه آینده فاش کرد؛ اکثر صندوق‌های بازنشستگی عمومی آمریکا و نیز برخی از دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی این کشور، وجوهی را به سرمایه‌گذاری در چین و هنگ‌کنگ، از جمله در تجارت فناوری‌های مهم اختصاص داده‌اند. این گزارش می‌افزاید: «۷۴ شرکت بزرگ آمریکایی از طریق بیش از هزار و ۱۰۰ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف، مانند شرکت هلدینگ چینی تنسنت (Tencent)، ‌شرکت فناوری بایت دانس (ByteDance) و شرکت تجاری الکترونیکی علی‌بابا (Alibaba)‌ بیش از ۷۰میلیارد دلار اختصاص داده‌اند.»
«اندرو کینگ»، مدیر اجرائی سازمان غیرانتفاعی اتحادیه آینده، تأکید کرد: «این ۷۴ شرکت نمونه‌ای از فهرست طولانی صندوق‌های بازنشستگی آمریکا هستند که در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.» گفتنی است از ۷۴ صندوق بازنشستگی برتر ذکرشده در این گزارش، سه‌چهارم آنها تنها در ۳۶ ماه گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مدیر اجرائی سازمان اتحادیه آینده افزود: «این نرخ سرمایه‌گذاری خیره‌کننده توسط مدیران بازنشستگی صورت گرفته که مسئولیت تنظیم ثروت بازنشستگان ایالات متحده را با وجود پیامدهای ژئوپلیتیکی برعهده دارند.»
بر اساس این گزارش، صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک که به بیش از ۱میلیون و ۲۰۰هزار کارمند دولتی خدمات‌رسانی می‌کند، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در چین و هنگ‌کنگ شناخته شده و در مجموع ۸میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار از این مبلغ تنها در ۳۶ ماه گذشته صورت گرفته است. سیستم بازنشستگی کارکنان عمومی کالیفرنیا بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی عمومی آمریکا که به بیش از ۲میلیون کارمند دولتی کالیفرنیا خدمات می‌دهد در رتبه دوم فهرست سرمایه‌گذاران در چین قرار گرفت. این صندوق در مجموع ۷میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار در چین سرمایه‌گذاری کرده است که یک‌چهارم آن معادل یک میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار در سه سال گذشته بوده است. این یافته‌ها در حالی مطرح شده که در سال‌های اخیر و در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد امنیت ملی، موضوعات تجاری و دفاعی، روابط آمریکا و چین بدتر شده و واشنگتن همچنان به رویکرد خود برای افزایش چین‌هراسی ادامه می‌دهد.