kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
سخنگوی شورای نگهبان:

جریان دانشجویی باید خود را از مباحث حاشیه‌ای دور کرده و به مسائل اثرگذار توجه کند

 

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه جریان دانشجویی باید خود را از مباحث حاشیه‌ای دور کند و به مسائل اثرگذار توجه کند، عنوان کرد: تحقق تمدن نوین اسلامی از آرمان‌های بلندی است که جریان دانشجویی می‌تواند به آنها توجه کند.
هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در جلسه پرسش و پاسخ به مناسبت گرامی‌داشت مقام دانشجو که از سوی تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی باید خود را از مباحث حاشیه‌ای دور کند و به مسائل اثرگذار توجه کند؛ تحقق تمدن نوین اسلامی از آرمان‌‎های بلندی است که جریان دانشجویی می‌تواند به آنها توجه کند. جهان سلطه نیز چون این اثرگذاری را در جریان دانشجویی می‌بیند، می‌خواهد آن را تحت تاثیر خود قرار دهد ولی زهی خیال باطل؛ چراکه هیچ گاه دانشجویان ما در مسیری که آنها دنبال می‌کنند، قرار نگرفته‌اند و تلاش‌های دشمنان در این زمینه بی‌ثمر مانده است.
وی با تاکید بر اینکه جامعه دانشجویی ما با الگوی‌های بی‌بدیلی رو‌به‌رو است که اتفاقا آنها باعث شدند این مسیر روشن بماند، در توصیه‌ای به مسئولان گفت: نباید از هم‌نشینی با دانشجویان پرهیز داشت و نباید بین خود و دانشجو فاصله‌ای قرار دهیم چراکه در این صورت ما خود را از یک سرمایه و گنجینه ارزشمند بی‌بهره کرده‌ایم. جریان دانشجویی نیز باید به دنبال امید آفرینی باشد؛ امید به آینده و امید به دستیابی به پله‌های رشد و ترقی از ویژگی‌های دانشجویی است و با این فضا می‌توان مفاهیم متعالی اسلام را تبیین کرد، همچنین نگاه جهان شمول قانون اساسی را تبیین و معادلات جهانی را بر هم زد.
به گزارش ایسنا، عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه جریان دانشجویی نباید اجازه دهد برای او مسائل بی‌اهمیتی را طراحی کنند، به وجود استاندارد دوگانه در غرب اشاره و تاکید کرد: امروز شاهد استانداردهای دوگانه و چهره زشت  غرب در موضوع غزه هستیم؛ مشاهده می‌کنیم که با وجود گذشت حدود ۶۴ روز از آغاز نسل کشی در غزه یا کسی به روی خود نمی‌آورد با اینکه قطعنامه‌ آتش بس سازمان ملل وتو می‌شود. گفتمان مقاومت در حال طی کردن راه خود است و اتفاقا خیلی از آزادگان جهان در حال دست یافتن به حقایقی در این زمینه هستند.
طحان نظیف اظهار داشت: آنچه که باید جریان دانشجویی مراقب باشد این است که اولویت‌های ما را تغییر ندهند؛ این همه جوش و خروش‌هایی که در دنیا مشاهده می‌کنیم به ما نشان می‌دهد که می‌توان در این فضای غبارآلود نیز جهاد تبیین را در دستور کار قرار داد و حرف‌های نو را به گوش آزادگان جهان رساند.
وی همچنین گفت: ۱۱ اسفند ماه سال جاری شاهد برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستیم؛ طبیعتاً اقدامات اجرائی و نظارتی از ماه‌ها و چه بسا سال گذشته در جریان است و تمام تلاش مجریان بر این است که انتخاباتی پر شور و در حد و تراز جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان داشت: با وجود اصلاحاتی که در قانون انتخابات صورت گرفته است، به صراحت می‌گویم که بسیاری از موضوعاتی که در سیاست‌های کلی انتخابات آمده بود در مصوبه مجلس دیده نشده است اما این مصوبه را چند گام رو به جلو در راستای اجرائی شدن سیاست‌های کلی انتخابات می‌دانیم.
طحان نظیف با بیان اینکه در تقویم انتخابات مجلس شورای اسلامی، امروز در ایام رسیدگی به اعتراضات داوطلبان انتخابات در هیئت‌های نظارت استانی هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر دو مرحله پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام پشت سر گذاشته شده و هیئت‌های اجرائی متشکل از ۸ نفر از معتمدان مردمی و فرماندار و رئیس ثبت احوال و یک نفر حقوقدان منصوب دادگستری که هیچ ارتباطی با شورای نگهبان ندارند، اولین مرحله بررسی صلاحیت‌ها را اجرا و نظر خود را اعلام کردند. مرحله بعد مرحله هیئت‌های نظارت استان است که چنانچه شکایتی از مرحله قبل وجود دارد، طی ۵۰ روز این هیئت مهلت رسیدگی به شکایات دارد و در مرحله بعد نیز مربوط به هیئت نظارت مرکزی است که ۳۰ روزه است. الان در مرحله هیئت‌های نظارت استان هستیم.
ملاک و مبنای شورای نگهبان
در بررسی‌ صلاحیت‌ها مانند همیشه قانون است
وی خاطرنشان کرد: ملاک و مبنای ما در شورای نگهبان در بررسی‌ صلاحیت‌ها مانند همیشه قانون است و بر اساس قانون، داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس باید دارای یک‌سری شرایط باشند.
طحان نظیف همچنین با اشاره به بررسی مصوبات مربوط به لایحه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان عنوان کرد: الان در حال بررسی چند مصوبه در شورای نگهبان هستم که از مهم‌ترین آنها لایحه برنامه هفتم توسعه کشور است که در ۳ نوبت در حال بررسی آن هستیم و تلاشمان بر این است که از سال آینده این برنامه مبنای کار دستگاه‌ها قرار بگیرد. تاکنون ۲۹ جلسه در شورای نگهبان در این زمینه برگزار شده است. همچنین چندین مصوبه دیگر از جمله لایحه مربوط به عفاف و حجاب است که در مرحله قبل نسبت به آن ابهامات و اشکالاتی وارد شد و الان مجلس ابهامات و اشکالات را اصلاح کردند و بررسی این مصوبات در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره ابهامات وارده از سوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب تاکید کرد: لایحه‌ای مثل عفاف و حجاب که حجم بسیاری دارد و از  لوایح مفصل محسوب می‌شود، سیر و فرآیند قانونی را باید طی کند و ما نیز مانند هر طرح و لایحه‌ای با این لایحه برخورد می‌کنیم و قرار نیست اگر در جایی با اشکال و ابهامی مواجهیم، از آن چشم پوشی کنیم. این اطمینان را همواره داده‌ایم که ما در شورای نگهبان کار خود را انجام می‌دهیم و اگر در جایی ایراد یا ابهامی باشد تا برطرف شدن ایرادات و ابهامات از آن عبور نمی‌کنیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعایی مبنی بر اینکه شورای نگهبان با رد صلاحیت گروه‌های غیر اصولگرا در جامعه موجب تک قطبی شدن انتخابات در جامعه شده‌ است، گفت: من شما را به واقعیت نظام سیاسی خودمان ارجاع می‌دهم جهت قضاوت؛ طی بیش از ۴۰ سال اخیر دولت‌ها و مجالس مختلف توانسته‌اند از همین صندوق‌های رای تشکیل شوند؛ به نظرم چنانچه دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه شود، مشاهده می‌کنیم که هر دوره خیلی با دوره‌ دیگر تفاوت داشته است و تجربه عملی حکمرانی و زمامداری در کشور خلاف چیزی است که در سؤال آمده است.
طحان نظیف تاکید کرد: ما در شورای نگهبان نگاه سیاسی، حزبی و سلیقه‌ای نداریم بلکه ما هستیم و قانون؛ ما نگاه نمی‌کنیم که فردی متعلق به جریان سیاسی الف است یا ب، بلکه نگاه می‌کنیم که آیا فردی صلاحیت قانونی لازم را دارد یا خیر؛ تجربه عملی نیز جز این را ثابت نمی‌کند.