kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد

وضعیت نامناسب ضریب پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی

 

وزیر کار گفت: با افزایش سن امید به زندگی و عدم تامین منابع سالانه صندوق‌های بازنشستگی، این صندوق‌ها ناتراز شده و ضریب پشتیبانی آن‌ها رو به فروپاشی است.
به گزارش تسنیم، سید صولت مرتضوی تاکید کرد: صندوق بازنشستگی زمانی پایدار است که ضریب پشتیبانی حداقل تا هفت نفر را داشته باشد. ضریب پشتیبانی همه صندوق‌ها رو به فروپاشی است. با افزایش سن امید به زندگی و عدم تامین منابع سالانه صندوق‌های بازنشستگی، کمبود منابع باعث ناترازی این صندوق‌ها شده است.
وی درباره حقوق و دستمزد کارگران هم توضیح داد: قانون‌گذار اعلام کرده که شورای عالی کار به‌صورت سنواتی و با حضور سه نماینده از کارفرمایان، سه نفر از نمایندگان کارگران و سه نفر از سوی دولت با ریاست وزیر کار، حداقل حقوق را تعیین و اعلام کنند. برخلاف نظر برخی مبنی بر اعلام نظر نهائی از سوی وزیر، این فرآیند طولانی و زمان‌بر است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه محاسبه دستمزد کارگران، افزود: میزان حقوق با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم تعیین و اعلام می‌شود. در طول سال‌های گذاشته ضریبی از تورم را در نظر گرفتند، اما در سال 1401 حقوق را نزدیک به تورم اعلام کردیم.
مرتضوی با بیان اینکه افزایش 57 درصدی دستمزد به نفع کارگران نبود، یادآور شد: افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و بالا رفتن حقوق باعث افزایش تورم به 45 درصد در سال 1401 شد.
وی درباره افزایش سن بازنشستگی هم گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم کسانی که در حوزه تکافل اجتماعی فعالیت دارند، یک نظریه متقن در این خصوص اعلام کنند.
وزیر کار با اعلام اینکه سامانه جدید اشتغال به زودی رونمایی می‌شود، اظهار داشت: این سامانه جدید حاوی اطلاعات دقیق کارجویان است و به راحتی می‌توان صحت اطلاعات شغلی را در آن بررسی کرد.
مرتضوی به شرایط روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و بیان کرد: پس از تنفیذ حکم رئیس‌جمهور، نخستین بحران پرداخت حقوق بود. دولت قبل بودجه جاری سال 1400 را نسبت به سال 1399 حدود 126 درصد افزایش داده بود و این در حالی بود که سال قبل از آن رشد بودجه 47 درصد بود.
وی با اشاره به اینکه سال 1400 بر اساس قانون بودجه آن سال، هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، گفت: دولت قبل، این میزان را در شش ماه نخست همان سال مصرف کرده بود. رئیس‌جمهور وقت (حسن روحانی) اعلام کرده بود که اگر کسی بتواند روزی 300 هزار بشکه نفت صادر کند، من آن را وزیر نفت خواهم کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خاطرنشان کرد: به همت دولت سیزدهم، رشد اقتصادی در سال 1400 و 1401 به چهار درصد رسید و در شش ماهه نخست سال 1402 نیز بنا به آمارهای اعلامی رشد اقتصادی وارد کانال هفت درصد شده و تداوم خواهد یافت.
مرتضوی گفت: نرخ بیکاری تابستان امسال به هفت و 9 دهم درصد رسید که در 19 سال اخیر بی‌نظیر است. الان هیچ مددجوی نیازمندی در کشور وجود ندارد که نیاز به حمایت داشته باشد، اما تحت پوشش کمیته امداد نباشد.