kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
کنعانی:

ایران وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا را محکوم می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن وتوی قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه توسط آمریکا، دولت این کشور را شریک جرم صهیونیست‌ها خواند و تبعات هرگونه گسترش دامنه جنگ در منطقه را متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست.
 
 
ایالات متحده آمریکا بامداد شامگاه شنبه ۱۸ آذرماه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.
پیش‌نویس این قطعنامه که خواستار برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه است از سوی امارات عربی متحده ارائه شده بود.
این اقدام آمریکا واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در وتوی مجدد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف برقراری آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در غزه، گفت که دولت آمریکا بار دیگر ثابت کرد که بازیگر و عامل اصلی در کشتار غیرنظامیان و شهروندان فلسطینی به‌ویژه زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی در غزه است.
در حالی که ۱۳ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی موافق دادند، انگلیس به آن رأی ممتنع داد و آمریکا هم آن را وتو کرد.
رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان  ملل در جلسه شورای امنیت گفت که واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند. او مدعی شد چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد.
به گفته کنعانی، از ابتدای تهاجم وحشیانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه غزه، رژیم آمریکا به کرات همپیمانی و همراهی خود با رژیم آپارتاید اسرائیل در ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین را به اثبات رسانده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مقامات کنونی ایالات متحده آمریکا که در لباسی از تزویر و ریاکاری برای جان کودکان و غیرنظامیان غزه ابراز نگرانی کرده بودند، در هفته گذشته دویستمین محموله کمک‌های تسلیحاتی و نظامی خود را به دست ارتش کودک‌کش اسرائیل رساندند و در بیش از دو ماه گذشته، از هیچ‌گونه حمایت نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، رسانه‌ای از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری فروگذار نکرده‌اند. 
وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که دولت آمریکا در کشتار بی‌رحمانه قریب به ۱۸ هزار غیرنظامی که حدود ۸ هزار نفر از آنان کودکان مظلوم هستند، شریک جرم بوده و قطعا تبعات هرگونه گسترش دامنه جنگ در منطقه، متوجه رژیم آمریکا و اسرائیل غاصب است.
این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد که میراث سیاست‌های ضدبشری و نژادپرستانه مقامات ایالات متحده برای آیندگان این کشور جز شرمساری و بی‌آبرویی نخواهد بود.
به گزارش فارس، رای منفی آمریکا به این قطعنامه واکنش‌هایی را به همراه داشت از جمله گیلاد عردان، نماینده اسرائیل در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از دولت جو بایدن بابت «حمایت قاطع از اسرائیل» تشکر کرد. دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هم در این باره بیان کرد: «یک‌بار دیگر دیپلماسی آمریکا در حال به‌جا گذاشتن زمین سوخته و ویرانی است.»
کنعانی با رد ادعاهای بی‌اساس علیه ایران:
برخی از اعضای گروه ۷ مسبب اصلی بی‌ثباتی
در منطقه و جهان هستند
گروه هفت شامل کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس در اجلاس مجازی سران که به ریاست ژاپن رئیس دوره‎‌ای این گروه برگزار شد، در بیانیه‌ای درباره اوضاع غزه، اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دادند.
این اتهامات و ادعاهای ضدایرانی با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رو‌به‌رو شد و او این ادعاها را مردود و بی‌اساس خواند و آن را قویا محکوم کرد.
وی در واکنش به این اتهامات بی‌پایه، بار دیگر موضع جمهوری اسلامی ایران درباره سلاح هسته‌ای را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: همان‌گونه که بارها اعلام شد، سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را کاملا شفاف، صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق و تعهدات ایران بر اساس پیمان منع اشاعه هسته‌ای خواند و گفت که جمهوری اسلامی ایران در این راستا همه تعهدات خود را انجام داده و این موضوع نیز بارها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.
گروه هفت در بیانیه خود از ایران خواسته تا از جنبش حماس، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن حمایت نکند.
کنعانی همچنین نقش مسئولانه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه را مورد اشاره قرار داد و افزود: ادعاهای مطرح شده از سوی گروه هفت به یک طنز تلخ تاریخی شباهت دارد، چرا که برخی اعضای این گروه با سابقه تاریک استعمارگری، طراحی و اجرای سیاست‌های مخرب و مداخله‌جویانه و نیز اقدامات نظامی در غرب آسیا و دیگر مناطق جغرافیایی، مسبب اصلی بی‌ثباتی و ناامنی، نه فقط در منطقه، که در سراسر جهان هستند.
وی بار دیگر گفت: بارها به صراحت اعلام‌ شده است که گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله و پاسخگویی به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم  کودک‌کُش صهیونیستی به تشخیص خود و بر اساس اصول و اولویت‌ها و منافع کشور و مردمشان تصمیم گرفته و عمل می‌کنند و از کسی دستور نمی‌گیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه حمایت تمام‌عیار نظامی آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه فلسطین را محکوم و بر لزوم پاسخگو کردن این کشورها به دلیل مشارکت در جنایت جنگی و نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه غربی تأکید کرد.
وی همچنین تصریح کرد که گروه هفت صرفا با محکوم کردن چند صهیونیست شهرک‌نشین، نمی‌تواند از مسؤولیت خود و شراکت و حمایت تمام‌عیار از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی ‌شانه خالی کند.
به گزارش فارس، سران گروه ۷ در بیانیه پایانی این نشست همچنین بر اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از تشدید بحران انسانی در غزه و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان تأکید کرده‌اند.
استقبال ایران از اقدام گوترش 
در استفاده از اختیاراتش
 برای توقف حملات رژیم صهیونیستی
اقدام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در استفاده از اختیاراتش تحت ماده ۹۹ منشور ملل برای درخواست از شورای امنیت به منظور توقف حملات رژیم اسرائیل در غزه با استقبال جمهوری اسلامی ایران رو‌به‌رو شد.
در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنج‌شنبه ۱۶ آذرماه ضمن استقبال از این اقدام گفت: همان‌گونه که دبیرکل نیز در نامه خود تأکید کرده، گستردگی حملات به غزه، کشتار غیرنظامیان به‌ویژه کودکان و زنان، تخریب اماکن غیرنظامی شامل بیمارستان‌ها و کوچاندن اجباری بخش قابل توجهی از مردم غزه به سایر مناطق این باریکه، تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای است.
آنتونیو گوترش شامگاه چهارشنبه در نامه‌ای
بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه هشدار داد و اعلام کرد: «اوضاع در غزه، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و جامعه بین‌الملل باید از نفوذ خود برای پایان دادن به این بحران استفاده کند». گوترش همچنین از اعضای شورای امنیت خواسته تا با اعمال فشار از ایجاد بحران انسانی جلوگیری کرده و خواستار آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخواست دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت برای متوقف ساختن حملات رژیم صهیونیستی و فراهم ساختن زمینه برای امدادرسانی فوری و کامل به مردم غزه را اقدامی کاملاً درست و در تطابق با وظایف و اختیارات قانونی دبیرکل خواند و افزود: چنین درخواستی از مسئولیت‌های اخلاقی و انسانی وی در چنین شرایطی نیز به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: اطلاعات مندرج در نامه دبیرکل سازمان ملل به رئیس شورای امنیت، با به تصویر کشیدن وخامت بسیار بالای اوضاع در غزه، ثابت می‌کند که اقدام فوری و جدی همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط برای توقف حملات و جنایات رژیم اشغالگر و حمایت از مردم مظلوم غزه کاملاً ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و در این راستا، مسئولیت اصلی با شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از نظر حقوقی دارای وظایف صریح و قطعی در جلوگیری فوری از تجاوز و تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و باید به این مسئولیت خود سریعاً عمل کند.
شورای امنیت نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای
 از مسئولیت‌های خود‌شانه خالی کند
کنعانی با بیان اینکه وضعیت بحرانی در غزه در سایه استمرار جنایات جنگی و نسل‌کُشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی و ابعاد حقوقی آن و تهدیدات تداوم این وضعیت علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کاملا روشن و مستلزم اقدام فوری و قاطع شورای امنیت است، تصریح کرد که این شورا نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای در عمل به مسئولیت‌های خود در این زمینه تعلل یا از انجام آنها‌ شانه خالی کند.
به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی هرگونه مماشات، تعلل و انفعال شورای امنیت در این زمینه به منزله ترغیب و تشویق عملی نیروهای جنایتکار رژیم اشغالگر برای کشتار بیشتر مردم غزه، تخریب گسترده‌تر اماکن و اموال آنها و تشدید آوارگی و رنج و آلام بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن در غزه بوده و معنی آن چیزی جز شراکت در این جنایات نیست.
توقف بشردوستانه، بازی با کلمات است
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر لزوم اقدام فوری و قاطع شورای امنیت در عمل به مسئولیت‌های قانونی خود در توقف فوری و کامل حملات جنایتکاران اسرائیلی علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری، اعلام می‌کند که عباراتی مثل «توقف بشردوستانه» صرفاً بازی با کلمات بوده که فقط ارتکاب جنایات اشغالگران را به تأخیر می‌اندازد، ولی متوقف نمی‌کند. 
کنعانی خاطرنشان کرد: بنابراین، تنها اقدام مؤثر مورد انتظار از شورای امنیت، تصمیم فوری آن با عباراتی روشن و قاطع در وادار ساختن رژیم اسرائیل به توقف فوری، کامل و مداوم کلیه حملات و اقدامات نظامی خود در غزه، کرانه غربی فلسطین و علیه سایر کشورهای منطقه است.
به گزارش فارس، بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، دبیرکل این سازمان می‌تواند نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، جلب کرده و اعضای این شورا را برای برگزاری نشستی فوری فرابخواند تا برای بحران پیش رو فورا اقدام کنند. این ماده تاکنون تنها ۹ بار استفاده شده و این نخستین‌بار است که در دوران ریاست گوترش بر سازمان ملل از سال ۲۰۱۷ تاکنون از آن استفاده می‌شود.
نماینده امارات عربی متحده در شورای امنیت در پاسخ به نامه گوترش اعلام کرده که پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت ارائه کرده و خواستار تصویب فوری قطعنامه آتش‌بس شده است.