kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
جلال‌زاده:

سطح مبادلات تجاری ایران و روسیه باید ارتقا یابد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، محورهای سفر رئیس‌جمهور به روسیه را تشریح کرد.
 
 
«وحید جلال‌زاده» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه اظهار کرد: ایران و روسیه چندین سال است که وارد یک دوره از روابط ویژه و راهبردی بر اساس تأمین منافع ملی و حمایت از یکدیگر در مجامع بین‌المللی و پیمان‌های منطقه‌ای شده‌اند.
وی با اشاره به افزایش سطح روابط تجاری و بازرگانی ایران و روسیه افزود: یکی از موضوعات مهم میان ایران و روسیه، کریدور شمال-جنوب است که «پوتین» نیز در حضور مقام معظم رهبری به آن اشاره کرد و این موضوع مورد تاکید رهبر انقلاب هم قرار گرفت.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: موضوع مهم دیگر میان ایران و روسیه، کنوانسیون دریای خزر است که نزدیک به 
۲۷۰ میلیون نفر را دور خودش جمع کرده و این افراد سال‌های سال در صلح و دوستی و آرامش در کنار همدیگر زندگی کرده و از منافع این دریا بهره‌مند شده‌اند. 
جلال‌زاده افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس اخیر در مسکو به این موضوع اشاره و البته گلایه کرد که جلسات فنی مربوط به تعیین خط مبدا و بستر دریا، با فاصله زیاد تشکیل می‌شوند و درخواست شد که سریع‌تر این جلسات برگزار شوند؛ امیدواریم جلسات وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر را در باکو داشته باشیم تا نسبت به این مسئله، تصمیم‌گیری دقیق صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ارتقای روابط تجاری، اقتصادی و فناورانه ایران و روسیه اهمیت زیادی دارد که خوشبختانه طی دو، سه سال اخیر، رشد بسیار خوبی داشته است.
جلال‌زاده گفت: ایران و روسیه قطعاً می‌توانند سطح مبادلات تجاری و بازرگانی خود را ارتقا دهند و به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که در گفت‌وگوی میان مقامات ایران و روسیه مورد تاکید قرار بگیرد، بستر‌سازی و زمینه‌‌سازی جهت ارتقای این مبادلات است.