kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

مصرف شیر جلوی جذب ذرات آلاینده معلق را خواهد گرفت

 
می‌توان از جذب ذرات آلاینده‌ معلق در هوا همچون سرب، جیوه و کادمیوم با مصرف لبنیات به ویژه شیر جلوگیری
کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، گلبن سهراب، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با رادیو گفت‌و‌گو اظهار داشت: شیر به خاطر غلظت کلسیم بسیار بالایی که دارد می‌تواند از جذب عناصر دو ظرفیتی مانند سرب به خون انسان جلوگیری کند و به همین دلیل همیشه به ویژه در زمان آلودگی هوا توصیه می‌شود روزانه دو لیوان شیر مصرف شود. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که در کارخانه‌هایی کار می‌کردند که با سرب در ارتباط بودند و روزی دو لیوان شیر مصرف می‌کردند اثر سرب بر سیستم عصبی آن‌ها خیلی کمتر است.
وی یادآور شد: آلودگی هوا فقط در سرب خلاصه نمی‌شود و ذرات دیگری هم هستند و به همین دلیل دریافت آنتی اکسیدان‌ها و میوه‌ها و سبزیجات و دریافت زیاد مایعات در کنار ۲ لیوان شیر یا ماست می‌تواند در این روز‌های آلوده کمک‌کننده باشد.
اکبر رنجبرزاده، معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی ایران نیز در ادامه اظهار داشت: مهم‌ترین ذرات معلق که با دریافت لبنیات به ویژه شیر در ارتباط هستند شامل سرب و جیوه و کادمیوم است و اگر این ذرات در هوا منتشر شوند با مصرف شیر می‌توان تا حدودی از جذب این آلاینده‌ها جلوگیری کرد.