kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه مطالب متنوع در‌باره « شخصیت همه‌جانبه شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی»، « تحول در علوم انسانی »، « ماهیت مجرمانه کشف حجاب »، و « طوفان‌الاقصی در غزه» همچنین موضوعات گوناگون فرهنگی و سیاسی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
 
محاکمه؛ گامی به سوی محو اسرائیل، عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیر مسئول با اشاره به پایداری و مقاومت ملت فلسطین نوشته است: این روزها مقاومت و پایداری ۷۵ ساله ملت فلسطین به ثمر نشسته و بیداری جهانی را به دنبال خود داشته است. ملت‌ها از شرق تا غرب عالم به محکوم‌‌‌سازی جنایات ددمنشانه و سبعانه این رژیم کودک‌کش روی آورده‌اند؛ رژیم جعلی و غاصبی که هیچ مبنای قانونی برای تشکیل آن طبق قواعد حقوق بین‌الملل وجود ندارد؛ چرا که از ابتدا فاقد مؤلفه‌های چهارگانه مورد نیاز برای تشکیل یک کشور همچون جمعیت، سرزمین، حکومت و حاکمیت بوده است.
دکتر اصلانی در ادامه افزود: ملت فلسطین این قاعده بسیار مهم رادر عمل اثبات کرد که اینکه توقع داشته باشید رژیم اشغالگر قدس به‌خودی خود عقب‌نشینی کند توقع واقع‌بینانه نیست چرا که دنیای سیاست دنیای جلو آمدن بی‌مانع هست اما عقب رفتن بدون ایراد انرژی و فشار نیست مگر در آیه‌ای از قرآن کریم به مؤمنان به صرف ادعای ایمان و بدون اقدام و عمل صالح و مورد نیاز وعده پیروزی و نصرت الهی داده شده است که امروز نیز بدون عمل صالح یعنی تلاش و مجاهدت مناسب و شایسته پیروزی بر رژیم اشغالگر قدس را انتظار داشته باشیم؟
ملت فلسطین فرصت‌سازی از دل تهدیدها را به تجربه آموخته است و امروز با عملیات «طوفان الاقصی» خود الگوی الهام‌بخش برای جهانیان شده است. 
ملت فلسطین فرصت‌سازی از دل تهدیدها را به تجربه آموخته و امروز با عملیات «طوفان‌الاقصی» که شکستی غیرقابل ترمیم در ابعاد مختلف به این رژیم وارد ساخته الگویی الهام‌بخش و بیداری‌آفرین برای جهانیان شده است. به همین دلیل ضرورت دارد اکنون که شرایط جهانی برای محو اسرائیل فراهم شده، محاکمه این رژیم در دستورکار ملت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای قرار گیرد و این امر به لطف خدا تحقق خواهد یافت. «شهید سیدمصطفی خمینی شخصیتی همه‌جانبه» عنوان نوشته حجت‌الاسلام محمد افضلی، یکی از مطالب این شماره است که این‌گونه نوشته است: شهادت مصطفی به راستی حوزه نجف را تکان داد، از غفلت رهانید و به الفت و محبت کشانید. کسانی که از روی کوته‌بینی و تنگ‌نظری او را آزرده بودند، آن‌هایی که از امام ناخرسند بودند یا از امام دل پرکین داشتند، به مصطفی تاخته بودند، خودخواهانی که دور از اخلاق اسلامی و آداب میهمان‌نوازی حرمت امام و فرزند او را پاس نداشته بودند، نیز آن بیداردلانی که از پارسایی و مقام علمی مصطفی تا پایه‌ای آگاهی داشتند لیکن به آن بها نداده بودند، یکباره به خود آمدند و به پشیمانی و پریشانی دچار شدند و در شهادت او به سوگ نشستند. «تحول در علوم انسانی با حفظ ساختارهای موجود محقق نمی‌شود» عنوان یکی دیگر از مطالب این شماره به قلم دکتر ابوالقاسم فاتحی است که در بخشی ازآن می‌خوانید: اساس حوزه بر مسائل نظری و انتزاعی است و دانشگاه مبتنی بر مسائل عینی و اجتماعی فعال است‌، تا زمانی که این دو با هم تعامل نکنند، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد، و اگر دانشگاه و حوزه هم که منبع تولید دانش هستند، ذیل یک حکمرانی قرار نگیرند، باز حلال مشکلات نخواهند بود. در حال حاضر یا حوزه به طرف دانشگاه می‌رود یا دانشگاه به طرف حوزه‌، و این وسط حکمرانی هم ساز خودش را می‌زند؛ بنابراین اگر بخواهیم به تحول به عنوان پروسه(روند) نگاه کنیم،حکمرانی، حوزه و دانشگاه باید هماهنگ باشند؛ این نکته مهمی است. «فرهنگ و ضرورت کلان نگری دولت» مطلب بعدی به قلم حجت‌الاسلام دکتر مرتضی آقاتهرانی است که این‌گونه نوشته است: دولت اسلامی در مسیر نیل به اهداف متعالی خویش با خطراتی رو‌به‌روست که هر لحظه پیشرفت و موفقیت‌های آن را تهدید می‌کند. به عنوان نمونه ممکن است برخی نیروهای موجود در شاکله دولت در هدف و خط‌مشی‌های کلی با دولت اسلامی همسو نباشند، همچنین کسانی که در مبارزات سیاسی بازنده شده‌اند جهت کارشکنی و ناکارآمد جلوه دادن دولت برآمده با هم تبانی کرده و فعالیت‌های مشترکی را برای نشان دادن ناکارآمدی دولت، سامان ‌دهند ولی از همه مهم‌تر این است که گرفتاری‌های روزمره، مسئولین دولت را به روزمرگی دچار کند. این خود می‌تواند مانع جهت‌گیری صحیح به سوی طرح جامع دولت شود. در نتیجه دولت نمی‌تواند در زمینه طرح و اجرای استراتژی کلان اقدامی داشته باشد. همچنین در این شماره می‌خوانیم«رژیم صهیونیستی قطعا باید محاکمه شود»، رهنمودهای حضرت امام‌خامنه‌ای/ « قرب خدا منشأ همه ارزش‌ها»، گفتاری از حضرت آیت‌الله علامه مصباح یزدی/ « ایجاد نهاد متمرکز مبارزه با فساد، در برنامه هفتم» به قلم دکتر سید محمد مهدی غمامی/ « نگرانی‌های مرجعیت دینی‌» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی‌زادگان / « نمودار جنگ اراده‌ها و نیرنگ رزم جوجیستو» به قلم استاد محمد ایمانی / «‌بازیگران غیر‌دولتی در جنگ شناختی؛ گروه‌های بحران ساز» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمود کشاورز و « ملت فلسطین به خود می‌بالد» از قاسم غلامرضایی و...