kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
گمرک اعلام کرد:

ترانزیت ۱۱ میلیون تن کالا از مسیر ایران در ۸ ماهه امسال

 
گمرک ایران اعلام کرد: در هشت ماهه سال جاری، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران به ۱۰ میلیون و 919 هزار تن رسیده است.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، این میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 و پنج دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. این گزارش درخصوص گمرکات عمده مبدأ ترانزیت خارجی از لحاظ وزنی در هشت ماهه سال 1402 می‌افزاید: در این مدت گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی بندرعباس، پرویزخان، باشماق، بازرگان، بیله‌سوار، بندر لنگه، جلفا، سرخس، آستارا و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا 10 گمرک عمده مبدا ترانزیت خارجی کشور بودند.
براساس این گزارش، از مجموع کل ترانزیت خارجی از مسیر ایران، 9 میلیون و 672 هزار تن آن از مبدا 10 گمرک یاد شده بوده است.
این گزارش حاکی است، در هشت ماهه سال جاری، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران به ۱۰ میلیون و 919 هزار تن رسیده است. در بین گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی هم بیشترین میزان افزایش به گمرکات پرویزخان، منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا و باشماق اختصاص داشت که به ترتیب 215، 91 و 36 درصد افزایش داشت.
 هدف‌گذاری یک میلیون تنی بار ریلی میان تهران و آنکارا
ایران و ترکیه از هدف‌گذاری یک میلیون تنی حمل بار ریلی میان تهران و آنکارا برای سال جدید خبر داده‌اند. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد: در دیداری که با رئیس راه‌آهن ترکیه و همچنین رئیس شرکت حمل‌ونقلی راه‌آهن ترکیه داشتیم، تفاهم‌های خوبی انجام شد. از جمله برای تبادل ۲۰۰ واگن در شبانه‌روز از مرز رازی توافق شد تا با این هدف‌گذاری بتوانیم تبادل یک میلیون تن بار ریلی را در سال جدید بین دو کشور محقق کنیم. میعاد صالحی ادامه داد: در این راستا مقرر شد راه‌آهن ترکیه به‌سرعت نسبت به بازسازی زیرساخت شبکه ریلی خود، رفع آسیب‌های ناشی از زلزله و همچنین مشکلات پیش آمده به دلیل کاهش سطح آب دریاچه «وان» اقدام کند. وی ابراز امیدواری کرد با بازسازی، اصلاح و ارتقای اسکله و همچنین کشتی‌های مربوط به حمل واگن (فری بووت) در دریاچه وان، طی یک ماه آینده ظرفیت عبور واگن از این دریاچه به حداکثر خود برسد.
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه توافقات انجام شده گام بلندی برای افزایش ترانزیت بار از مسیر ترکیه به سمت اروپا است، افزود: از آنجایی که ترکیه به نوعی دروازه آسیا به سمت اروپا محسوب می‌شود، بر مبنای تفاهم‌های قبلی که با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و چین داشتیم؛ می‌توانیم بارهای از مبدا این کشورها را از مسیر چین- قزاقستان -ترکمنستان- ایران- ترکیه به سمت اروپا حمل کنیم و این موضوع نقطه عطفی برای افزایش بارهای بین‌المللی است.
وی خاطرنشان‌کرد: ساخت خط جدید مرند- چشمه ثریا- ایگدیر- کارس از دیگر موضوعات مذاکره شده در این دیدار بود که می‌تواند به جهش تبادلات ریلی دو کشور بینجامد.