سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد
تخلف وزارت صمت با ارائه ناقص خدمات در پنجره ملی
وزارت صمت از جمله دستگاههای اجرائی است که با پایان یافتن مهلت قانونی ارائه خدمات ۱۰۰ درصدی در پنجره واحد خدمات هوشمند (پایان آبان ۱۴۰۲) تخلف کرده است.
به گزارش صدا و سیما، بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، قرار بود دستگاههای اجرائی تا پایان آبان امسال، به صورت ۱۰۰ درصدی، خدمات الکترونیکی خود را از طریق پنجره ملی ارائه کنند.
در این زمینه ۱۴۴ دستگاه اجرائی بر اساس قانون یاد شده مکلف به ارائه خدمات الکترونیک در پنجره واحد خدمات هوشمند شده بودند.
«جواد موحد» معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در این باره گفت: تکلیف قانونی دستگاههای اجرائی برای راهاندازی و اتصال به پنجره واحد در پاییز سال قبل، به این منظور بوده که دستگاهها خودشان را به یکپارچگی برسانند تا کاربران بتوانند با یکبار احراز هویت، به همه خدمات مورد نظرشان دسترسی یابند.
حالا با گذشت یک سال از اجرای این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت با پایان یافتن مهلت قانونی ارائه خدمات ۱۰۰ درصدی در پنجره واحد خدمات هوشمند، هنوز نتوانسته به طور کامل به این تکلیف قانونی عمل کند.
«زارعپور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره میگوید: موضوع اتصال همه سازمانها به پنجره ملی خدمات دولت، نیاز مردم است که باید برای مردم فراهم شود.
وی ادامه داد: میانگین حضور دستگاهها در خدمات هوشمند پنجره واحد، 65 درصد است که برخی خیلی کمتر و برخی ۱۰۰ درصدی هستند. اما مهمترین نکته این است که همین ۶۵ درصد نشان میدهد کار شدنی است که اوایل، برخی از سازمانها این کار را نشدنی میدانستند.
150 خدمت وزارت صمت در دولت هوشمند نیست
وزیر ارتباطات تاکید کرد: درخواست ما از دستگاههای مشمول این قانون، این است که به سرعت به تکلیف قانونیشان عمل کنند تا شاهد فراهم کردن اجرای ۱۰۰ درصدی این قانون برای مردم باشیم.
بر اساس اعلام معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تاکنون شش زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، صندوق حمایت از سرمایهگذاری صنایع کوچک، صندوق توسعه دریایی، صندوق ضمانت صادرات ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اتصال صددرصدی خدمات خود را در پنجره واحد خدمات هوشمند ثبت کردهاند.
«امیرحسین بهرامی» معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات فضای مجازی وزارت صمت هم در این باره گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حدود 350 خدمت و زیر خدمت دارد که 172 خدمت آن مربوط به ستاد وزارتخانه است و بقیه خدمات مربوط به سازمانهای تابع و ذیل وزارتخانه هستند که در حقیقت 200 مورد از اینها، خدماتی هستند که به درگاه پنجره خدمات هوشمند دولت متصل شدهاند.
وضعیت اتصال دیگر زیر مجموعههای وزارت صمت هم به این شرح است: سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی 80 درصد، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی 40 درصد، شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران 36 درصد، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان 20 درصد و سازمان توسعه تجارت 10 درصد خدمات خود را در پنجره واحد خدمات هوشمند ارائه کردهاند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه ستادی خود نیز، عملکرد 36 درصدی در اجرای قانون داشت که قرار بود تا پایان آبان ۱۴۰۲ به طور کامل اجرا شود ولی انجام نشد.