kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
در حاشیه جلسه هیئت دولت مطرح شد

از واکنش وزیر کشور به انتشار یک سند محرمانه تا افتتاح مترو پرند پس از 14 سال

وزیر کشور گفت: ما خوشحالیم که به قانون استناد می‌کنند، ولی توصیه می‌کنم به همه ابعاد قانون توجه کنند. رعایت عفاف و حجاب یک قانون است، ولی اینکه عده‌ای به عدم رعایت حجاب تشویق و ترغیب کنند، و سعی در مورد خدشه قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ انسان مورد تردید می‌شود که اینها ‌چقدر پایبند به قانون هستند.
 
 
اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه هیئت وزیران با حضور در در حیاط دولت به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.
بخشی از گفت‌وگوهای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه،‌ جواد اوجی وزیر نفت،‌ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی،‌ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت،‌ احمد وحیدی وزیر کشور،‌ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، محسن منصوری معاون اجرائی رئیس‌جمهور،‌ محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور،‌ عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست را می‌توانید در مطالب زیر بخوانید.
توضیحات وزیر خارجه
درباره تعویق سفر رئیسی به آنکارا
حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرار بود سفر رسمی رئیس‌جمهوری به آنکارا انجام شود و همه‌چیز هماهنگ بود اما به دلیل اینکه نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت غزه و ادامه آتش‌بس را داشتیم، و قرار بود وزرای خارجه عضو و برخی کشورها که به طور خاص - از جمله ایران- دعوت شده بودند در آن حضور داشته باشند، در تماس تلفنی رؤسای جمهوری ایران و ترکیه توافق شد که این سفر چند روز دیگر برگزار شود تا وزرای خارجه ایران و ترکیه امروز در نیویورک باشند و اولویت را به نشست شورای امنیت دهیم.
وی افزود: آمریکا هم به من ساعت یک بامداد امروز ویزا داد و عملاً امکان حضورم در نشست ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۲ در نیویورک، فراهم نشد.
جمع‌آوری ۱۱/۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل
در پالایشگاه‌ها
وزیر نفت از جمع‌آوری ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل در پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: این حجم گاز تا پایان سال به ۱۸ میلیون مترمکعب خواهد رسید که با تحویل به پتروشیمی‌ها به محصولات پتروشیمی و ارزش افزوده تبدیل می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی: 
سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده 
به سازمان انرژی اتمی واگذار می‌شود
محمد اسلامی با «گرامیداشت سالگرد شهادت شهید شهریاری که با طرحی صهیونیستی به شهادت رسید» اظهار کرد: ما به دستور آقای رئیس‌جمهور برای پیشبرد نیروگاه‌های اتمی به ظرفیت ۲۰ هزار مگاوات، کارگروهی به ریاست آقای مخبر تشکیل داده‌ایم.
وی ادامه داد: قرار شد سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده توسط نیروگاه‌های اتمی را به سازمان انرژی اتمی واگذار کنند که با آن معادل ارزی که تحصیل می‌شود تا بتوان تسهیلات مالی که چه از بانک‌های ما، چه از خارج از کشور و چه از بازار سرمایه تامین و با صرفه‌جویی آنها را بازپرداخت کرد و عملا نگران حجم سرمایه‌گذاری نباشیم.
وزیر بهداشت:
 شایع‌ترین ویروسی که افراد به آن مبتلا هستند
آنفلوآنزا است
بهرام عین‌اللهی با اشاره به گزارشی که سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته تاکید کرد: تاکنون هیچ نوع سندی دال بر اینکه ویروس و بیماری جدید خاصی در چین باشد گزارش نشده، بنابراین تمام مواردی که مطرح می‌شود به صورت گزارش‌های غیرموثق است، ولی سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی است.
وزیر بهداشت همچنین در مورد وضعیت ویروس آنفلوآنزا و کرونا در کشور اظهار کرد: ما یک سری بیماری‌های فصلی داریم که آنفلوآنزا از جمله این بیماری‌هاست که معمولا در حدود شهریور شروع می‌شود و تا اواخر پاییز و اوایل زمستان ادامه پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته کرونا هم این کار را انجام می‌داد. ابتدا فکر می‌کردند که کرونا ویروس فصلی است، ولی بعدا دیدند که در همه فصول ایجاد می‌شود.
وزیر ارشاد: ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی
با کاغذهای داخلی خودمان چاپ و توزیع شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری جشن خودکفایی کاغذ تحریر در استان مازندران در روز جمعه سخن گفت و افزود: در تولید کاغذ تحریر از ۵۰۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ به ۸۰ هزار تن در سال جاری رسیدیم که ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با کاغذهای داخلی خودمان چاپ و توزیع شده است.
سخنگوی دولت:
 واگذاری ۴ هزار و ۳۸۱ واحد مسکن
علی بهادری جهرمی اظهار کرد: در کنار افتتاح مترو پرند که فردا انجام می‌شود، واگذاری ۴ هزار و ۳۸۱ واحد مسکن را هم در استمرار طرح نهضت ملی مسکن و تکمیل طرح‌های قبلی مسکن خواهیم داشت. علاوه‌بر اقدامات زیربنایی در طرح‌های دولت، خدمات روبنایی از جمله سرانه‌های فرهنگی، خدماتی، رفاهی و ورزشی هم در نظر گرفته می‌شود. افتتاح مسکن‌ها فردا در پرند همزمان است با بهره‌برداری از مرکز درمانی، پارک و مسجد.
وزیر کشور: 
برگردانده شدن ۴۰۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز
احمد وحیدی در  واکنش به برخی انتقادات نسبت به محرمانه بودن بخشنامه وزیر کشور درخصوص حجاب، اظهار کرد: ما خوشحالیم که به قانون استناد می‌کنند، ولی توصیه می‌کنم به همه ابعاد قانون توجه کنند. رعایت عفاف و حجاب یک قانون است، ولی اینکه عده‌ای به عدم رعایت حجاب تشویق و ترغیب کنند، و سعی در مورد خدشه قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ انسان مورد تردید می‌شود که اینها چقدر پایبند به قانون
هستند.
وی در پایان درباره تعداد اتباع خارجی غیرقانونی که از کشور اخراج شده‌اند، گفت: تا الان نزدیک به
۴۰۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز برگردانده شده‌اند، اما مشکلی که داریم این است که تعدادی از این افراد مجدد به کشور بازمی‌گردند و ما قوانین بازدارنده کافی نداریم. این مسئله باید حل شود. این خلأها با همکاری قوه قضائیه باید به صورت طرح یا لایحه جبران شود.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور:
آخرین وضعیت پیگیری‌ها
برای آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا
محمد دهقان درباره آخرین وضعیت پیگیری‌ها برای آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا، اظهار کرد: ما چند بار به صورت کتبی نامه نوشتیم تا تیمی تشکیل شود برای تفاهم بر سر مبلغی که آمریکایی‌ها بپردازند، ولی آنها هنور اقدامی نکرده‌اند و گفته‌اند باید با مقامات بالاتر خود هماهنگ کنند، اما اتفاقی هنوز رخ نداده است.
وی همچنین درباره رسیدگی به جنایات اعضای سازمان منافقین، گفت: در این دولت با پیگیری‌ها و برگزاری جلسه‌های مختلف و دعوت از وزارت اطلاعات، اسناد مربوط به جنایات منافقین جمع‌آوری و ۱۰۰ پرونده به قوه قضائیه داده شد.
 معاون اجرائی رئیس‌جمهور:
متروی پرند با حضور رئیسی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد
محسن منصوری گفت: رئیس‌جمهور در بازدید سال گذشته خود از این پروژه دستور دادند که پروژه تکمیل شود، نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و به لطف خدا فردا مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. وی همچنین از تکمیل۴۰۰۰ واحد مسکونی در شهر پرند و رباط کریم و افتتاح همزمان آن با متروی این شهر خبر داد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
 افزایش ۵ تا ۸ برابری مخاطبان پیام‌رسان‌ها
و شبکه‌های اجتماعی داخلی
عیسی زارع‌پور تاکید کرد: شاید اگر دو سال قبل صحبت می‌کردیم ظرفیت لازم در سکوهای داخلی برای کسب و کارهای داخلی به شکلی که امروز وجود دارد فراهم نبود که مهم‌ترین آن مخاطب است.
وی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته مخاطبان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی بعضا تا ۵، ۶ برابر و حتی تا ۸ برابر افزایش پیدا کرده است. این افزایش هم در تعداد کاربر روزانه و هم در تعداد کاربر فعال ماهانه است. حضور مردم هم موضوعی است هم که برای کسب و کار مهم است.
رئیس سازمان محیط زیست:
۶۰ درصد آلایندگی تهران
مربوط به وسایل نقلیه شخصی است
علی سلاجقه گفت: در این زمینه دولت گام‌های بسیار خوبی برداشته است و دیروز خط تولید هزار اتوبوس برقی توسط وزیر سمت افتتاح شد که ظرفیتی بسیار عالی است. شهرداری هم اقدامات بسیار خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام داده و قرار است 700 دستگاه واگن به تهران اضافه شود.