kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶

شاخه‌های زرین مقاومت که در کنار حماس و مردم غزه ایستادند

 
امین‌الاسلام تهرانی
اشاره: در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و ضربه‌ای مهلک به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه کرد تا انتقامش را از کودکان غزه بگیرد. حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. اما حزب‌الله لبنان از همان فردای عملیات در حمایت از مردم غزه وارد گود شد و رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا، را زیر فشار برد. چند روز بعد و مقاومت اسلامی عراق به گود وارد شد و بعد هم مقاومت اسلامی یمن به جریان عملیات‌های علیه رژیم آپارتاید اسرائیل پیوست تا فشارها مضاعف شود. و هر کدام از این شاخه‌های مقاومت نقش مهمی در جنگ غزه داشتند که در این گزارش به گوشه‌ای از آن اشاره خواهد شد.
سرویس خارجی
 
مقاومت عراق
وقتی خبر می‌رسد که 7 هزار تن سلاح آمريكايي به دست صهیونیست‌ها رسیده است که مردم بی‌پناه غزه را قتل عام کنند، آمریکایی‌ها نباید انتظار حاشیه امن در منطقه غرب آسیا را داشته باشند. نتیجه این می‌شود که پایگاه‌های اشغالگران در منطقه به اهداف مشروع جریان مقاومت اسلامی تبدیل شود. حالا که این گزارش نوشته می‌شود و غزه در یک آرامش شکننده است، یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا به فاکس‌نیوز گفته است نیروهای آمریکا در عراق و سوریه از روز ۱۷ اکتبر (25 مهر) تا 24 نوامبر (3 آذر) ۷۳ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند. آن‌طور که فارس نوشته است، این مقام پنتاگون که اشاره‌ای به نام او نشده گفته که سه مورد از این حملات روز گذشته اتفاق افتاده‌اند. پیش از این «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا آخرین آمار حملات به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه را ۶۶ مرتبه اعلام کرده بود. سینگ طی نشستی خبری در پنتاگون تأیید کرد که بر اثر حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه، ۶۲ نظامی این کشور مجروح شده‌اند. گفتنی است، چنان‌که اشاره شد، از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ده‌ها پایگاه آمریکا در منطقه هدف قرار گرفته‌اند. مقاومت عراق آمریکا را مسئول اصلی حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین می‌داند. البته عملیات این شاخه از مقاومت تنها خلاصه در این نبود. مقاومت اسلامی عراق، شامگاه بیست و هشتمین روز عملیات طوفان الاقصی، در حمایت از فلسطین، از حمله به یک «هدف حیاتی» متعلق به رژیم صهیونیستی در ساحل بحر المیت خبر داد. همان موقع مقاومت عراق تأکید کرد که همچنان مقرهای دشمن صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد. پس از آن نیز شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که مقاومت اسلامی عراق مراکز رژیم صهیونیستی در بندر ایلات واقع در جنوبی‌ترین نقطه فلسطین اشغالی را هدف قرار داد.
پس از آتش‌بس نیز «ابوآلاء الولائی»، دبیرکل کتائب سیدالشهدای عراق، با اشاره به وحدت میادین نبرد با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «همچنان دستان مقاومت عراق روی ماشه است و میزان پایبندی رژیم اسرائیل به آتش بس را زیر نظر داریم.» 
وی در صفحه خود در شبکه ایکس نوشت که با ورود به مرحله اجرائی آتش بس در غزه باید به دو مسئله مهم اشاره کرد؛ اول اینکه خون شهدای مقاومت در تمامی میدان‌ها به‌ویژه خون شهدای الحشدالشعبی در منطقه «جرف النصر» به این پیروزی سرعت بخشید و دشمن را مجبور به پذیرش شروط مقاومت کرد. 
ثانیا؛ از مقاومت اسلامی عراق خواسته شده که دست‌هایش روی ماشه بماند و میزان پایبندی دشمن به شروط آتش بس و چگونگی رفتارهایش بر اساس این توافق را تحت نظر داشته باشد و مسئله در راستای تاکید بر وحدت میدان‌ها و موضع ما در حمایت از مقاومت فلسطین است. گفتنی است، آتش‌بس چهار روزه میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح روز جمعه (۳ آذرماه) به وقت محلی آغاز شد و شاید زمانی که شما این گزارش را می‌خوانید دوباره درگیری‌ها آغاز شده باشد.
مقاومت لبنان
حزب‌الله که از روز دوم عملیات طوفان الاقصی (7 اکتبر؛ 16 مهر) مستقیماً وارد نبرد با دشمن صهیونیستی شد و دوشادوش رزمندگان فلسطینی تاکنون جنگیده است، برخلاف اشغالگران، در مرحله اول توانست به مهم‌ترین هدف اعلام شده خود در جنگ برسد. درحال حاضر جبهه جنوب لبنان نیز تحت تأثیر آتش‌بس موقتی قرار دارد که از صبح جمعه در غزه برقرار شده اما هیچ کس هنوز نمی‌تواند درباره آتش‌بس در جنوب لبنان یا عدم وقوع درگیری‌های گسترده میان حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی تضمینی بدهد. چنان‌که فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفل) هشدار داد که هر گونه تشدید تنش در جنوب لبنان ممکن است پیامدهای ویرانگری داشته باشد.
حملات نظامی شدید حزب‌الله به مواضع ارتش اسرائیل و شهرک‌های صهیونیستی که موجب فرار اسرائیلی‌ها از آنجا شد و تلفات سنگینی به دشمن وارد کرد، صهیونیست‌ها را سردرگم کرده و آنها نتوانستند در عملیات زمینی در غزه آن‌گونه که می‌خواستند تمرکز کنند و دستاوردی محقق سازند. 
به این ترتیب می‌توان گفت حزب‌الله سهم بسزایی در مجبور کردن رژیم صهیونیستی به پذیرش آتش‌بس داشت؛ آن هم در شرایطی که سران سیاسی و نظامی این رژیم گفته بودند قبل از نابودی حماس و آزادی همه اسرای اسرائیلی هیچ آتش‌بسی وجود نخواهد داشت.
دستاورد بعدی که حزب‌الله در جنگ غزه تاکنون محقق ساخته، تجسم عملی وحدت عرصه‌های مقاومت است. ورود مستقیم حزب‌الله به میدان نبرد علیه دشمن صهیونیستی مقدمه‌ای برای ورود سایر جبهه‌ها از جمله مقاومت عراق و یمن بود؛ تا جایی که هیچ یک از پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه از حملات مکرر مقاومت عراق در امان نماندند. علاوه‌بر آن، جنبش انصارالله نیز که مستقیماً جنگ با صهیونیست‌ها را آغاز کرده، با عملیات‌های موشکی و پهپادی پیشرفته خود همه را شگفت‌زده کرده و توقیف کشتی اسرائیلی در دریای سرخ نقطه اوج عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی بود.
با وجود اینکه محور آمریکایی طی دهه‌های گذشته در تلاش برای ایجاد اختلافات فرقه‌ای بین مسلمانان منطقه بوده و سعی داشت حزب‌الله را به عنوان یک گروه مقاومت شیعی، در برابر اهل تسنن قرار دهد؛ اما امروز می‌بینیم که محافل سنی چگونه فداکاری و غیرت شیعیان حزب‌الله برای دفاع از مسلمانان سنی فلسطین را ستایش می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که کشورهای بزرگ عربی نتوانستند حتی در گفتار یک موضع قاطع ضد صهیونیست‌ها اتخاذ کنند.
چنان‌که در همین روزهای آتش بس شکننده «شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت: «اگر بخواهیم رویداد‌های غزه را ارزیابی کنیم، باید بگوییم که بعد از ۴۹ روز تصمیم گرفته شد که آتش‌بس موقت قابل تمدید ایجاد شود و اسرائیل خواهان آتش بس نبود، بلکه مجبور به پذیرش آن شد، زیرا رژیم صهیونیستی شعار آزادی اسرا از طریق حمله زمینی را سر داده بود و بعد‌ها معلوم شد که حتی یک اسیر هم از طریق حمله زمینی آزاد نکرد، بلکه تقریبا ۶۰ نفر از آن‌ها نیز در این عملیات کشته شدند.»
وی تأکید کرد: «یکی از رهبران حماس به ما گفت که زیرساخت‌های مقاومت در زیرزمین در این مدت هیچ آسیبی ندیده و بعد از پایان آتش بس اگر دشمن بازگردد، ما نیز باز خواهیم گشت و اقدامات غافلگیرکننده‌ای‌خواهند دید که در طول عمرشان ندیده‌اند.» به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شیخ نعیم قاسم در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «ما از طریق مقاومت در نبرد حق علیه باطل هستیم؛ نبرد آزادی زمین از اشغالگران و بازگرداندن قدس. این نبرد مختص فلسطینی‌ها نیست، بلکه نبرد همه ما است، نبرد امنیت فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است، این نبرد، نبرد استقلال است و این جرثومه یعنی اسرائیل خطری برای همه طرف‌ها است.»
البته می‌توان به دستاوردهای حزب‌الله نگاهی دیگر انداخت. 
مرکز اطلاع‌رسانی مقاومت اسلامی لبنان روز پنجشنبه (2 آذر؛ 23 نوامبر) گزارشی از تلفات انسانی و خسارات مالی وارد شده به ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی طی عملیات‌های حزب‌الله علیه مناطق اشغالی شمال فلسطین در بازه زمانی هشتم اکتبر (16 آذر) تا ۲۲ نوامبر (1 آذر) جاری را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در عملیات‌های نیروهای مقاومت ۴۰ پایگاه نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۷۵ عملیات هدف قرار گرفته و منهدم شدند. 
همچنین طبق آمار ارائه شده از سوی این مرکز، در این عملیات‌ها ۱۵ موقعیت استقرار نظامیان رژیم صهیونیستی هدف نیروهای مقاومت قرار گرفت و بیش از ۳۵۴ نظامی صهیونیست کشته و زخمی شدند. افزون بر این، طی ۴۶ روز از عملیات‌های نیروهای مقاومت، پنج شهرک واقع در شمال اراضی فلسطین اشغالی هدف نیروهای مقاومت قرار گرفتند و در نتیجه این عملیات‌ها ۴۳ شهرک با ۷۰ هزار شهرک‌نشین ساکن آن در این منطقه تخلیه شدند.
در پی عملیات دنباله‌دار مقاومت اسلامی لبنان رژیم صهیونیستی همچنین در این بازه زمانی متحمل خسارات مالی سنگینی به تجهیزات و مهماتش شد، از جمله اینکه ۲۱ دستگاه خودروی زرهی آن در عملیات‌های مقاومت هدف قرار گرفته و منهدم شدند. آن‌طور که ایسنا نوشته است، همچنین سه فروند پهپاد ارتش این رژیم توسط نیروهای مقاومت رهگیری و سرنگون شده و ۱۷۰ دستگاه دوربین، ۴۷ دستگاه رادار، ۷۷ سامانه ارتباطی، ۲۱ دستگاه پارازیت و ۳۵ سامانه اطلاعاتی نیروهای دشمن صهیونیستی هدف حملات نیروهای مقاومت قرار گرفته و منهدم شدند.
بعد از این گزارش در آخرین روز قبل از آغاز آتش‌بس شکننده یعنی در روز پنجشنبه 2 آذر حزب‌الله لبنان چندین حمله موشکی به پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی فلسطین اشغالی انجام داد. رسانه‌های این رژیم، با اذعان به شلیک ۵۰ موشک به منطقه الجلیل، حملات امروز را شدیدترین و گسترده‌ترین حملات از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی دانستند. مقاومت لبنان از شلیک موشک به منطقه اشغالی الجلیل خبر داد. در پی شلیک موشک از لبنان، صدای انفجارهایی در این منطقه اشغالی شنیده شدند. رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی ساعتی بعد اذعان کرد، نزدیک به ۵۰ موشک به شهرک‌های واقع در منطقه الجلیل شلیک شد و این شدیدترین حمله از ابتدای جنگ بود.
مقاومت اسلامی لبنان عصر همان روز پنجشنبه با صدور سه بیانیه جداگانه از حمله به سه پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. 
حزب‌الله لبنان اعلام کرد که ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی، پایگاه نظامی رویسات العلم واقع در مزارع شبعا را با سلاح مناسب هدف قرار داده است که در نتیجه آن، شماری نفر از نظامیان صهیونیست زخمی شدند. 
حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای دیگر، اعلام کرد که ساعت ۱۴ و ۲۷ دقیقه به وقت محلی پایگاه جل‌العلام را هدف قرار داده که زخمی شدن چند نفر از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی منجر شد. 
در بیانیه سوم حزب‌الله آمد که عصر پنجشنبه با استفاده سلاح مناسب، پایگاه رامیا را به شکل دقیق هدف قرار داده 
است. 
حزب‌الله لبنان همچنین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از رصد دقیق شهرک المناره در شمال فلسطین اشغالی و ورود ۴ نظامی اسرائیلی به خانه‌ای در این شهرک، مجاهدان مقاومت اسلامی این خانه را با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار داده و تخریب کردند و هر ۴ نظامی اسرائیلی کشته شدند. 
طبق این بیانیه بیش از ۲۲ عملیات حزب‌الله علیه اماکن و شهرک‌های رژیم صهیونیستی از صبح پنجشنبه تا زمان صدور این بیانیه انجام شده که بیشترین تعداد عملیات در جبهه جنوب لبنان از زمان آغاز عملیات در جبهه شمالی اراضی اشغالی است. همچنین از صبح پنجشنبه نیروهای حزب‌الله لبنان با شلیک گسترده موشک مواضع نظامیان صهیونیست به ویژه پیاده نظام دشمن را هدف قرار دادند.
مقاومت یمن
از منظر نظامی و ژئوپلیتیکی، مداخله رسمی یمن در جنگ، نقطه عطفی بسیار مهم تلقی می‌شود، زیرا این مداخله نشان‌دهنده ناتوانی یا عدم تمایل کشورهای عربی برای کمک واقعی به مردم فلسطین است. 
در زمانی که کشورهای ثروتمند عربی و اسلامی از تحریم اسرائیل یا اعمال فشار بیشتر بر متحد خود، ایالات متحده، برای تصویب آتش‌بس یا حتی باز کردن گذرگاه رفح برای رساندن کمک‌های بشردوستانه خودداری می‌کنند، کشور فقیر و جنگ زده یمن، جبهه مقاومت جدیدی در برابر اسرائیل گشوده است.
از آن زمان یحیی السریع (سخنگوی ارتش یمن) تبدیل به ابوعبیده دیگری شده و دنیا منتظر اظهارات اوست و حساب کاربری او را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر دارد زیرا او هنرمندانه می‌تواند قواعد بازی را به نفع محور مقاومت تغییر دهد و شگفتی‌سازی یمنی‌ها را توصیف کند. 
علی‌رغم تحلیل‌های سطحی برخی تحلیلگران که ورود یمن به جنگ را تنها یک موضوع نمادین می‌دانستند و همچنین کسانی که در توانایی موشک‌های یمنی برای رسیدن به اسرائیل تردید داشتند، ارتش یمن به یک برنامه استراتژیک جامع و تدریجی برای مقابله مجهز شده است. یمن جنگ خود علیه اسرائیل را با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپادهای هدایت شونده دقیق آغاز کرد. موشک‌های انصارالله برای رسیدن به سرزمین‌های اشغالی باید بیش از 1600 کیلومتر را طی می‌کردند. ارتش یمن همچنین با عبور از دریای سرخ و عبور از خلیج عقبه برای فرار از پدافند هوائی مصر و عربستان تلاش می‌کند. در واقع، این حملات خسارات جانی و مادی هنگفتی را در شهر ایلات اسرائیل به بار آورده است اما ماشین سانسور رژیم صهیونیستی اجازه مخابره اخبار صحیح را نمی‌دهد.
در ادامه طرح نظامی یمن در رویارویی با اسرائیل، نیروی دریایی یمن کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» متعلق به تاجر صهیونیست و از نزدیکان یکی از عناصر کلیدی موساد یعنی «رامی اونگر» را توقیف کرد. این کشتی به سواحل یمن منتقل شد و تمام خدمه آن بازداشت شدند. 
کاری که ارتش انصارالله انجام داد، طبق قوانین بین‌المللی دریانوردی، دزدی دریایی یا تروریستی محسوب نمی‌شود، زیرا یحیی السریع چند روز قبل از توقیف کشتی اعلام کرده بود که ارتش یمن کشتی‌های اسرائیلی را در آب‌های سرزمینی هدف قرار می‌دهد، او همچنین به کشورهای دیگر توصیه کرد، اتباع آنها که در دریای سرخ حضور دارند از کشتی‌های اسرائیلی دوری کنند. 
بنابراین، توقیف این کشتی در یک زمینه صرفاً نظامی انجام می‌شود و اسرائیل نمی‌تواند نظریه اخلال در تجارت بین‌المللی یا تهدید ناوبری دریایی در دریای سرخ را مطرح کند. رژیم جعلی صهیونیستی ابتدا طبق روال گذشته، از طریق وزارت جنگ خود مالکیت این کشتی تجاری و همچنین حضور شهروندان اسرائیلی در آن را رد کرد. این حادثه ما را به یاد حادثه هدف قرار دادن ناو اسرائیلی توسط پهپاد انتحاری در سواحل عمان در جولای 2021 می‌اندازد که جان دو خدمه کشتی اسرائیلی را گرفت. 
نکته عجیب در مورد اظهارات سخنگویان رژیم صهیونیستی این است که اگر این کشتی متعلق به اسرائیل نبود پس چرا این همه تهدید و اظهارات اسرائیل علیه یمن مطرح می‌شود؟ به نظر می‌رسد انکار مستمر اسرائیل از مالکیت کشتی‌هایی که در خلیج‌فارس، دریای سرخ یا باب المندب مورد حمله قرار می‌گیرند، پناهگاهی برای فرار از پاسخ نظامی به این هدف قرار دادن‌ها برای اسرائیل فراهم می‌کند. در هر صورت به نظر می‌رسد که انصارالله از تمامی جزئیات اطلاعاتی این کشتی و سایر کشتی‌های اسرائیلی که از دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور می‌کنند اطلاع دارد که این موضوع در بیانیه وزیر اطلاعات دولت نجات ملی بیان شده است. 
«ضیف‌الله الشامی»، تأیید کرد صنعا اطلاعاتی درباره همه کشتی‌های اسرائیلی دارد که از دریای سرخ عبور می‌کنند. 
بر اساس مطالب فوق، انصارالله به خوبی می‌داند اکثر کارگران کشتی‌های اسرائیلی با تابعیت مضاعف و دارای ملیت‌های خارجی دیگر هستند.
در سطور فوق به طرح راهبردی و یکپارچه انصارالله و مداخله آنها در جنگ علیه دشمن صهیونیستی اشاره شد که این طرح با هدف قرار دادن بندر ایلات با موشک و پهپاد آغاز شده و توقیف کشتی برای تکمیل اختلال در بندر ایلات و خطوط دریایی منتهی به آن انجام شده است. 
همه جهان و به‌ویژه آمریکا از اهمیت تنگه باب‌المندب و آب‌های دریای سرخ برای تجارت جهانی آگاه هستند، زیرا روزانه حدود 6.2 میلیون بشکه نفت خام از این آبراه عبور می‌کند. حدود 30 درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق این تنگه عبور می‌کند. به همین دلایل، جنبش انصارالله به عنوان چالشی برای آمریکاست چراکه نیروهای ارتش یمن با امکانات اولیه و نه چندان پیشرفته، کشتی صهیونیست‌ها را توقیف کردند و کاری از دست ناوهای آمریکایی بر نیامده است.
علاوه ‌بر تأثیر جهانی این عملیات، تأثیرات اقتصادی جدی بر اسرائیل وجود دارد که نشان‌دهنده توانایی انصارالله در مختل کردن مسیرهای تأمین کالاهای اساسی اسرائیل از دریای سرخ و تنگه باب المندب است. اگر توانایی ایجاد اختلال در بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی که حیاتی‌ترین بندر اسرائیل محسوب می‌شود وجود داشته باشد، پس ایجاد اختلال در بندر حیفا نیز می‌تواند به‌عنوان گزینه بعدی انصارالله در نظر گرفته شود.
به طور کلی اسرائیل پنج کریدور دریایی برای تأمین واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود دارد که مهم‌ترین این کریدورها از تنگه باب‌المندب می‌گذرد که تحت کنترل ارتش یمن است. 
اولین کریدور استراتژیک که ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، کریدوری است که هند را به اسرائیل متصل می‌کند و از خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات در جنوب ختم می‌شود. 30 درصد از واردات اسرائیل (به ارزش حدود 30 میلیارد دلار) از این کریدور انجام می‌شود. 
کریدور دوم، آبراهی است که آمریکای جنوبی و اسرائیل را به هم متصل می‌کند که از اقیانوس اطلس و سپس خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ نیز می‌گذرد و به بندر ایلات می‌رسد.
پس از تسلط انصارالله بر کشتی اسرائیلی، عمق تحلیل و دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی از عناصر نیرویی که اسرائیل را مهار می‌کنند، آشکار شد. 
تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توقف صادرات نفت و کالا به اسرائیل و سپس دعوت از کشورهای اسلامی برای قطع رابطه با رژیم اشغالگر، حتی برای مدتی محدود، بیانگر آن است که اگر کشورهای اسلامی به این توصیه‌ها پایبند باشند، اقتصاد اسرائیل به کلی فرو خواهد ریخت و متوقف خواهد شد.
مداخله یمن در جنگ به نفع غزه، تجسم واقعی مفهوم وحدت میدان‌های نبرد، یعنی درگیری با دشمن در جبهه‌های متعدد، کاربرد عملی پیام فرمانده سپاه قدس سرلشکر اسماعیل قاآنی خطاب به رهبران مقاومت فلسطین است که در آن تأکید کرد مقاومت فلسطین به همه جهان نشان داده که اسرائیل ضعیف‌تر از تار عنکبوت است.
یکی از نتایج مهم غیرنظامی که روند توقیف کشتی و مداخله کلی یمن در جنگ در کنار برادران در نوار غزه به دست خواهد آورد، تقویت جایگاه مذاکره‌کننده فلسطینی بر سر میز گفت‌و‌گو است. این برگ برنده مذاکره در زمانی به دست آمد که دولت موقت نتانیاهو از هرگونه تبادل اسرا یا آتش‌بس برای بیش از 45 روز طفره رفت و آن را رد کرد. با این حال، پس از عملیات یمن، اسرائیلی‌ها شروع به مذاکره در رابطه با تبادل اسرا و تصویب آتش‌بس برای پنج روز متوالی کردند.
در سطح منطقه‌ای، مداخله انصارالله در جنگ نشان‌دهنده مواضع قاطع عربی و اسلامی آنها در قبال مسئله فلسطین است و آنچه امروز مشاهده می‌کنیم این است که گروه‌های مردمی عرب از جمله مردم عربستان از این اقدام یمن حمایت و تمجید می‌کنند. برخی گزارش‌های رسانه‌ای نیز از امضای قریب‌الوقوع توافق آشتی بین طرف‌های یمنی خبر می‌دهند و همه اینها نشان می‌دهد که با وجود بذر همه توطئه‌ها و کشمکش‌هایی که آمریکا در منطقه کاشته است، یمن امروز در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی است که هرگز نمی‌توان آن را در معادلات و موازنه‌های قدرت در تفکر رئالیسم نادیده گرفت.
* منابع در دفتر روزنامه موجود است.