kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۹۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان: 

هدف بسیج حقوقدانان مطالبه‌ حقوق عامه است جامعه ما فقر حقوقی دارد

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور از تلاش برای تشکیل جبهه حقوقدانان جهان اسلام خبرداد و گفت: به دنبال انسجام بخشی و ایجاد وحدت رویه در اجتماع حقوقدانان جهان اسلام هستیم.
 
 
رسول بهرامی‌پور، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور درباره وظایف و فلسفه تشکیل این نهاد عنوان داشت: سازمان بسیج حقوقدانان مجموعه‌ای پویا و فراگیر، متشکل از حقوقدانان بسیجی، مؤمن، معتقد، انقلابی و پای کار جهت نقش‌آفرینی در عرصه‌های تخصصی حقوقی و قضائی برای کمک به کارآمد سازی دستگاه‌های حقوقی، قضائی و تقنینی کشور است که در هر جایی که نیاز به حضور و نقش‌آفرینی آن‌ها باشد با صلابت ورود پیدا خواهند کرد. هدف و فلسفه وجودی سازمان بسیج حقوقدانان کمک به کارآمدی نظام حقوقی، قضائی و تقنینی کشور است که متناسب با این دستگاه‌های متناظری در کشور داریم از جمله قوه قضائیه با همه ارکانی که در اختیار دارد، بخش‌های مختلف قوه قضائیه و سازمان‌های مستقلی که در تابعیت قوه قضائیه وجود دارد. قوه مقننه و قانون گذاری کشور در بحث خلأهای حقوقی، شناسایی آسیب‌های حقوقی، کمک به تقنین مناسب در سطح کشور، این هم از مأموریت‌های دیگر ما و دستگاه‌های متناظر ماست.
بهرامی پور درباره عدم آگاهی جامعه نسبت به مسائل حقوقی اظهار داشت: ما معتقدیم امروز به شدت در جامعه ما فقر حقوقی وجود دارد و راه مبارزه با فقر حقوقی مردم و به عبارتی افزایش فرهنگ حقوقی در جامعه، بحث ارتقای اطلاعات حقوقی مردم است. در همین راستا خوشبختانه سال‌هاست که طرح آموزش همگانی حقوق را با استفاده از شبکه عظیم و گسترده حقوق‌یاران و حقوقدانان بسیجی و انقلابی در سطح کشور، در بستر مساجد، محلات و مراکز مختلف دنبال می‌کنیم که با استفاده از این شبکه بتوانیم معلومات حقوقی مردم را افزایش دهیم. نتیجه این کار کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی، کمک به رفع اطاله دادرسی و کمک به کارآمدی نظام قضائی کشور است.
وی درباره فعالیت‌های این نهاد در حوزه آزادی زندانیان خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های بسیار خوبی که ما در جهت کمک به دستگاه‌های متناظر، در قوه قضائیه انجام دادیم، طرح احرار، نهضت آزاد سازی زندانیان و خدمات مؤمنانه به این جامعه آسیب پذیر، مددکاران و مددجویان زندان‌های سراسر کشور بوده است. ارائه خدمات و مشاوره‌های حقوقی، اعزام جهادی به سازمان زندان‌ها و زندان‌های سراسر کشور، کمک‌های مؤمنانه، بسته‌های معیشتی، ارائه خدمات وکالت رایگان، کارشناسی رایگان از جمله اقداماتی بوده که ما در راستای خدمت به زندانیان به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه انجام دادیم و معتقدیم آزادی یک زندانی کمک به یک نفر نبوده بلکه کمک به خانواده، بستگان و کمک به جامعه است.
رئیس بسیج حقوقدانان در ارتباط با موضوع مبارزه با فساد عنوان داشت: یکی از اهداف ما در سازمان بسیج حقوقدانان، بحث مطالبه‌گری حقوق عامه است. یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، اعتماد عمومی مردم نسبت به نظام و انقلاب است. هرکس در هر جایگاهی بخواهد اصل اعتماد عمومی مردم را خدشه دار کند، مردم عزیز، اقشار دلسوز و انقلابی و همچنین حقوقدانان بسیجی و انقلابی وظیفه دارند مقابله، ایستادگی، تبیین، روشنگری و مطالبه‌گری کنند. 
به گزارش مهر، بهرامی پور در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های سازمان بسیج حقوقدانان کشور برای هفته بسیج اظهار داشت: ما در هفته مبارک بسیج دو برنامه محوری را دنبال می‌کنیم. اولاً بحث کمک به آزادسازی زندانیان در دو بخش صورت می‌گیرد. بیش از پانصد نفر از زندانیان واجد شرایط سراسر کشور با مشارکت بسیج حقوقدانان آزاد خواهند شد و حدود هفت هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند زندانیان سراسر کشور توزیع خواهد شد. دوماً بحث آموزش همگانی حقوق و ارتقای سواد حقوقی در جامعه در بستر مساجد و محلات بوده که توسط عزیزان در بسیج حقوقدانان سراسر کشور در این هفته دنبال خواهد شد.