kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
سازمان امور مالیاتی خبر داد

جلوگیری 3 برابری از فرار مالیاتی با شفافیت حساب‌های بانکی مشكوك

به گفته مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، ارائه اطلاعات بانک مرکزی از حساب‌های بانکی مشكوك و تجاری، رشد اخذ مالیات سال 1401 نسبت به سال 1400 را سه برابر کرد.
 
 
«شاهین مستوفی» در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد، گفت: بانك مركزی با ارائه اطلاعات حساب‌های مشكوك و تجاری به سازمان امور مالیاتی، موجب افزایش اخذ مالیات در كشور شد. تاکنون ۸۰ هزار میلیارد تومان از طریق مالیات‌های معوقه سال‌های گذشته تامین شده است. در واقع ارائه اطلاعات بانک مرکزی از حساب‌های بانکی اشخاص، رشد اخذ مالیات سال 1401 نسبت به سال 1400 را سه برابر کرد.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی در سال جاری با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی بانك مركزی مبنی بر تراكنش‌های صورت گرفته از فعالیت‌های اقتصادی افراد كه فرار مالیاتی داشتند، موفق شد میزان قابل توجهی مالیات از آنها دریافت نماید.
مستوفی ادامه داد: همین امر موجب پذیرش فعالان اقتصادی به پرداخت مالیات شد و با توجه به اجرای تبصره ماده ۱۰۰ نظام مالیاتی، میزان احراز مالیات در مقایسه نسبت به سال گذشته از ۱۰ هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و نقش آن در جلوگیری از فرار مالیاتی افزود: اجرای این سامانه از سال گذشته شفافیت كاملی در جهت كنترل و بهره‌برداری از فعالیت‌های اقتصادی افراد در اختیار این سازمان قرار داده است. بنابراین افراد حقوقی، شركت‌های بورس و سامانه‌های فروشگاهی مكلف به صدور حسابهای الكترونیكی از بستر این سامانه هستند.
 دریافت تراکنش‌های بانکی
مستوفی متذكر شد: حافظه مالیاتی این سامانه هوشمند در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد كه با پیاده‌سازی كامل این سامانه شاهد شفافیت ۸۰ درصدی مالیات خواهیم بود.
مدیركل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: مبحث فرار از مالیات در تمامی كشورها وجود دارد و نمی‌توان این اقدام را به صفر رساند ولی این سازمان با تجهیز دفتر مبارزه با فرار مالیات و پولشویی و اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم تمام تلاش‌های خود را در به حداقل رساندن فرار از مالیات خواهد كرد.
این مقام مسئول گفت: سازمان امور مالیاتی از سال 99 اقدامات گسترده‌ای را برای مبارزه با فرار مالیاتی انجام داد که یکی از آنها دریافت تراکنش‌های بانکی صاحبان مشاغل از بانک مرکزی بود. در این زمینه احراز چهار هزار میلیارد تومانی مالیات از سال 99 به 31 هزار میلیارد در سال 1401 رسید. ضمن اینکه رشد احراز مالیات از سال 99 تا سال 1400 نزدیک به دو و نیم برابر بود.
 واریز ۷۸ هزار میلیارد تومان
 به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی کشور، «سید محمد‌هادی سبحانیان»، رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی کشور هم دیروز در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مسئولان بسیج دانشجویی پیرامون مسائل اساسی کشور با اشاره به اینکه جهاد تبیین در سطح جامعه مؤثر و مفید است، گفت: در دوره تحولی جدید نظام مالیاتی، از مطالبه‌گری به‌حق مثل اینکه محل مصارف مالیات کجاست، استقبال می‌کنیم. به طور مثال در هفت ماهه امسال از محل مالیات بر ارزش افزوده، بیش از ۷۰ هزار میلیاردتومان و همچنین هشت هزار میلیاردتومان از محل آلایندگی‌ها به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای توسعه و آبادانی اختصاص یافته است.
سبحانیان ادامه‌ داد: رشد ۲۲ برابری تعداد اشخاص حقوقی از سه‌هزار به 68 هزار و رشد 12 برابری تعداد صورتحساب‌های الکترونیکی نوع یک (مثل قراردادهای پیمانکاری) از 68 هزار مورد به 980 هزار مورد، از دستاوردهای مهم است.