kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
الجزیره خبر داد

حیرت مراکز تحقیقاتی غرب از توانمندی‌های نظامی حزب‌الله لبنان

 
سرویس خارجی-
شبکه الجزیره در گزارشی به بررسی قدرت نظامی مقاومت لبنان در سطح توانمندی موشکی و پهپادی و نیروی انسانی و... پرداخت و نشان داد که بسیاری از مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و نیز آمریکایی، از توانایی حزب‌الله به‌ویژه در سطح موشکی شگفت‌زده هستند.
هم‌زمان با تشدید حملات پیشرفته حزب‌الله لبنان ضد مواضع دشمن صهیونیستی به‌ویژه طی دو هفته گذشته، اغلب توجهات در محافل تحلیلی و رسانه‌ای معطوف به قدرت تسلیحاتی به‌ویژه توانمندی موشکی مقاومت لبنان شده و این محافل در تلاش برای بررسی ابعاد قدرت نظامی حزب‌الله هستند. در همین مورد پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد، حزب‌الله دارای زرادخانه عظیم تسلیحاتی است که اندازه دقیق آن مشخص نیست، اما فعالیت‌های مسلحانه، اظهارات مقامات این جنبش و نیز تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد که زرادخانه تسلیحاتی حزب‌الله همچنان در حال توسعه و گسترش است. حتی بسیاری از مراکز تحقیقاتی آمریکایی، حزب‌الله را بزرگ‌ترین و قوی‌ترین گروه مسلح در جهان می‌دانند. مقامات حزب‌الله نیز بار‌ها با اشاره به قدرت نظامی عظیم این جنبش اعلام کرده‌اند که موشک‌های پیشرفته آن می‌تواند تا عمق فلسطین اشغالی برسد.
توان موشک‌باران اسرائیل
الجزیره افزود، حزب‌الله به عنوان یکی از اعضای اصلی محور مقاومت مجرب‌ترین، سازمان‌یافته‌ترین و قدرتمندترین گروه در این محور است که تخصص و تجربه‌های خود را به دیگر گروه‌های مقاومت نیز انتقال می‌دهد. جنگ سال ۲۰۰۶ با رژیم صهیونیستی نقطه عطفی بود که قدرت نظامی و زرادخانه حزب‌الله را به سطح بسیار پیشرفته‌ای رساند. در آن زمان حزب‌الله حدود ۱۵هزار موشک داشت، اما اکنون تعداد موشک‌های آن به بیش از ۱۰ برابر این تعداد رسیده که شامل شمار زیادی موشک‌های نقطه‌زن نیز می‌شود. نیرو‌های حزب‌الله همچنین در سطح کمی و کیفی عملیات‌های زیادی در زمان بحران سوریه مقابل گروه‌های تروریستی انجام دادند. «جو مکرون» تحلیلگر امور خاورمیانه می‌گوید پیشرفت حزب‌الله بسیار شگفت‌انگیز بوده و این جنبش توانسته یک زرادخانه از انواع موشک‌ها برای خود ایجاد کند و با این قدرت نظامی قادر به موشک‌باران اسرائیل با هزاران موشک است. تعداد دقیق موشک‌های حزب‌الله مشخص نیست، اما طبق برخی گزارش‌ها مقاومت لبنان بیش از ۱۵۰هزار موشک دارد و استفاده از آنها وابسته به تکنیک حملات این جنبش است.
موشک‌های هدایت‌شونده حزب‌الله
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از الجزیره، در آگوست ۲۰۲۳، حزب‌الله از یک سامانه موشکی هدایت‌شونده به نام «ثارالله» رونمایی کرد که در سال ۲۰۱۵ وارد خدمت شد. این یک سامانه موشکی 
ضد زره متشکل از دو سکوی پرتاب است که برای شلیک موشک‌های «کورنت» استفاده می‌شود. این سامانه قدرت اصابت دقیق به اهداف و نابودی آن‌ها را دارد. بر این اساس حزب‌الله در اغلب عملیات‌های خود ضد مواضع رژیم صهیونیستی در چارچوب نبرد طوفان الاقصی که در ۷ اکتبر توسط مقاومت فلسطین آغاز شد، از موشک‌های هدایت‌شونده استفاده کرده است. علاوه‌بر موشک‌های هدایت‌شونده، زرادخانه حزب‌الله شامل موشک‌های دیگر از جمله موشک‌های زمین به زمین نیز می‌شود که این موشک‌ها عمدتا در جنگ جولای ۲۰۰۶ مقابل ارتش رژیم صهیونیستی استفاده می‌شدند و بعد از آن به تدریج توسعه یافتند. مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ با انتشار گزارشی اعلام کرد که حزب‌الله انواع موشک‌های کاتیوشا را در اختیار دارد که برد آنها بین ۴ تا ۴۰ کیلومتر است. موشک‌های فجر ۳ و فجر ۵ که برد آنها به ۴۳ تا ۷۵ کیلومتر می‌رسد و نیز موشک‌های رعد با برد ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر نیز از دیگر موشک‌های زمین به زمین است که مقاومت لبنان در اختیار دارد. طبق گزارشی که الجزیره منتشر کرده انواع دیگر موشک‌های زمین به زمین حزب‌الله شامل فجر ۱، فلق ۱، شاهین ۱، تایپ ۸۱، زلزال ۱ و فاتح ۱۱۰ می‌شود.
نیروی انسانی حزب‌الله
الجزیره در ادامه به سخنان «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله، در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که گفته بود مقاومت لبنان صدهزار نیروی مسلح و آموزش‌دیده دارد. روزنامه تایمز در گزارشی اشاره کرد اگر این عدد درست باشد به این معناست که تعداد نیرو‌های حزب‌الله از ارتش لبنان و حتی ارتش انگلیس بیشتر است. در ادامه این گزارش به قدرت یگان ویژه «رضوان» حزب‌الله اشاره شده و آمده است، نیرو‌های این یگان از نظر آمادگی و قدرت مبارزه و توان رزمی بالا، از نیرو‌های زبده حزب‌الله محسوب می‌گردد. رضوان یگانی است که اعضای آن برای جنگیدن در شرایط سخت و مناطق ناهموار آموزش دیده‌اند؛ بنابراین عضویت در این یگان مراحل بسیار پیچیده و طولانی دارد و متقاضیان تحت آموزش‌های تخصصی قرار می‌گیرند. تعداد نیرو‌های یگان رضوان ۲۵۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. مراحل آزمون برای پیوستن به این یگان در ابتدا مبتنی بر سنجش میزان وفاداری داوطلبان به مقاومت است و بعد از آن آزمایش‌های نظامی و فیزیکی برای تعیین میزان استقامت انجام می‌شود.
تونل‌های حزب‌الله
براساس گزارش الجزیره، حزب‌الله لبنان در فعالیت‌های نظامی خود از تونل‌ها و مخفیگاه‌های زیادی استفاده می‌کنند و نیرو‌های این شاخه از مقاومت اسلامی از این طریق از مرز‌ها عبور می‌کنند. تونل یک استراتژی قدیمی است که حزب‌الله دنبال می‌کند و شبکه تونل‌های مقاومت لبنان گسترده است و البته اطلاعات زیادی درباره آنها وجود ندارد.
حمله به ۲ مواضع صهیونیست‌ها
خبر دیگر آن‌که منابع از حملات رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر دادند. در پی این حملات خبر آمد که جنبش حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه، ۲۲ نوامبر برابر با 1 آذر، اعلام کرد که شهرک صهیونیستی یفتاح و پایگاه بیاض بلیدا در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده و در هر دو عملیات، تلفاتی قطعی به اشغالگران وارد کرده است. براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، همزمان با بیانیه حزب‌الله، رسانه‌های عبری اعلام کردند که شهرک صهیونیست‌نشین یفتاح در شمال فلسطین اشغالی از سمت جنوب لبنان هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفته است.
یک تُن بمب حزب‌الله
حزب‌الله لبنان اعلام کرد که ظهر دیروز با ۲ موشک بُرکان و سلاح‌های دیگر به تجمع نظامیان صهیونیست در پایگاه الراهب و بیاض بلیدا حمله کردیم. حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری از حمله به پایگاه صهیونیستی یفتاح خبر داد. برکان حاوی 500 کیلوگرم مواد منفجره اعلام شده است و با این حساب یک تُن بمب بر سر صهیونیست‌ها ریخته است.حزب‌الله لبنان اعلام کرد که به هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یا غزه طی دوره آتش‌بس پاسخ خواهد داد. منبعی در حزب‌الله لبنان به شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: «ما به هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یا غزه طی دوره آتش‌بس پاسخ خواهیم داد. اگر نیروهای اشغالگر اسرائیل به آتش‌بس پایبند باشند حزب‌الله نیز به آن پایبند خواهد بود.» این منبع اعلام کرد: «جنوب لبنان جبهه کمکی نوار غزه است. توقف جنگ در آنجا بر جبهه لبنان نیز تأثیر می‌گذارد. ما در مذاکرات درباره توافق آتش‌بس یا تبادل اسرا میان حماس و رژیم اشغالگر شرکت نکرده‌ایم.»
دیدار نصرالله و رهبران حماس
منابع رسانه‌ای همچنین از دیدار دبیرکل حزب‌الله لبنان با دو تن از رهبران جنبش حماس در بیروت و گفت‌وگوی آنها درباره تحولات جنگ غزه خبر دادند. پایگاه خبری العهد در این‌باره اعلام کرد که خلیل الحیه، مسئول روابط عربی و اسلامی و معاون رئیس حماس در نوار غزه به همراه اسامه حمدان، از رهبران و نماینده این جنبش در لبنان با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار و گفت‌وگو کردند. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که این دیدار با هدف ارزیابی مواضع و احتمالات در جبهه‌های مقاومت و به‌ویژه در نوار غزه انجام شد. حاضران در این نشست همچنین بر اهمیت ادامه تلاش و همکاری دائم و ثبات و پایداری در مسیر دستیابی به پیروزی در مقابل رژیم صهیونیستی تاکید کردند.
مقاومت عراق
اما خبر از مقاومت عراق آن‌که منابع رسانه‌ای صبح روز چهارشنبه از حمله پهپادی به پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکا در شمال عراق خبر دادند. شبکه خبری المیادین به نقل از منابع مطلع خود اعلام کرد که پایگاه حریر نظامیان آمریکا در شمال عراق هدف حمله قرار گرفت. کانال تلگرامی صابرین‌نیوز اعلام کرد که این حمله به واسطه چند پهپاد انجام شده است. تا بدین لحظه هیچ طرف و یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما تمامی حملات روزها و هفته‌های اخیر به مواضع آمریکا در عراق و سوریه توسط مقاومت عراق انجام شده است. همچنین مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که پایگاه آمریکا در منطقه الشدادی در جنوب شهر الحسکه سوریه را هدف حمله راکتی قرار داده است.
از طرف دیگر منابع رسانه‌ای اعلام کردند که در حمله هوائی بامداد چهارشنبه ارتش آمریکا به منطقه جرف النصر در استان بابل عراق هشت نفر از نیروهای مقاومت و حشد‌الشعبی شهید شدند. وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای درخصوص این حمله اعلام کرد که نیروهای ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در دو حمله جداگانه مواضع نیروهای مقاومت و الحشدالشعبی را در منطقه جرف النصر (جرف الصخر سابق) در استان بابل هدف قرار دادند. همچنین یک مقام دفاعی آمریکا به نشنال گفت که نیروهای آمریکایی بامداد سه‌شنبه به حمله به پایگاه هوائی عین‌الاسد در عراق پاسخ دادند و فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام نیز همزمان گفت که این عملیات منجر به تلفات نیروهای مقابل شده است. عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق گفته است: «بمباران پایگاه الحشد‌الشعبی توسط بمب‌افکن‌های آمریکایی، اقدامی خطرناک و نقض حاکمیت ملی است.» مقاومت اسلامی عراق نیز در واکنش به حمله نیروهای آمریکایی به مواضع الحشدالشعبی در جرف النصر، تهدید کرد که این جنایت آمریکایی‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند.
آخرین خبرها
* مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که رزمندگانش، پادگان میتات دشمن (در مرز فلسطین اشغالی و لبنان) را هدف قرار دادند و تلفات قطعی به آن وارد کردند.
* منابع خبری گزارش دادند که صدای دو انفجار در حومه دمشق شنیده شده است. منابع محلی سوریه از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق خبر دادند.