kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
در حاشیه جلسه هیئت دولت مطرح شد

از راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای حوزه‌های انتخابیه تا هدف‌گذاری برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای

وزرای دولت سیزدهم پس از برگزاری جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، به سؤالات آنها پاسخ دادند.
 
سرویس سیاسی ـ
 
بخش‌هایی از گفت‌وگوهای جواد اوجی وزیر نفت،‌ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت،  صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری،‌ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی،‌ علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست،‌ انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما و‌ امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را می‌توانید در این مطلب بخوانید.
اسماعیلی: 
نام چهارشنبه‌سوری و یلدا حذف نشده است
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تغییرات تقویم اظهار کرد: متاسفانه ما با یک بداخلاقی رسانه‌ای مواجهیم به این معنا که ما اساسا آمدیم هم مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقویم آورده‌ایم که اصلا قبلا در تقویم نبود، ولی برای فرهنگ‌سازی اسم آن را روز تکریم همسایگان گذاشتیم. برای تقویت وجوه فرهنگی میان خانواده‌ها و ارتباط همسایه‌ها این کار صورت گرفته وگرنه تغییری ایجاد نشده است.
وی اضافه کرد: درباره شب یلدا هم عنوان کاملا حفظ شده و بعد از شب یلدا یک خط فاصله گذاشتیم به عنوان رفت و آمد و صله ارحام. ما تا جایی که یادمان است، شب یلدا هر خانواده ایرانی فامیل در خانواده بزرگ‌تر جمع می‌شدند، انار دانه می‌کردند و به حافظ تفال می‌زدند.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد رشد داشته و در این هشت ماه تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ باز ۵۸ درصد رشد داشته یعنی این هشت ماه بیشتر از کل سال گذشته رشد داشته است. ۱۱ درصد رشد انتشار کتاب هم داشتیم.
وی درباره رشد افزایش قیمت هم گفت: این رشد نهایتا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تفاوت ایجاد می‌کند. ما نمایشگاه‌های منطقه‌ای داریم که در تبریز با استقبال بسیاری خوبی رو‌به‌رو شد. در مازندران در روزهای آینده جشن خودکفایی کاغذ را خواهیم داشت که ۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است.
آخرین وضعیت تنظیم بودجه ۱۴۰۳
 در دولت
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز اظهار کرد: در جلسه هیئت دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از حمایت‌های دولت در حوزه کتاب و اقداماتی که در این حوزه انجام شده است مثل رشد چاپ و نشر کتاب و رویدادهای که در دو سال گذشته انجام شد، ارائه داد.
وی ادامه داد: ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه هیئت دولت انجام شد و جلسات فوق‌العاده‌ای که گذاشته شده است، تقریبا دور اول بررسی اولیه متون پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه به پایان رسید. در این دور پیشنهادات، اصلاحات برسی می‌شود و بنا شد موارد اصلاحی یا الحاقی در کارگروهی که هیئت وزیران مشخص کرده است، مورد بررسی نهائی قرار بگیرد. پیش‌بینی این است که در یکی دو جلسه آینده هیئت وزیران، سند بودجه ۱۴۰۳ نهائی شود تا در صورت نهائی شدن برنامه هفتم توسعه در مجلس، بودجه با این برنامه هم تطبیق پیدا کند و سپس به مجلس ارسال شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی: 
برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق 
هدف‌گذاری کردیم
همچنین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که هدف‌گذاری تولید برق در صنعت هسته‌ای چقدر است، اظهار کرد: ۲۰هزار مگاوات است که هم قانون و هم تاکید رهبری انقلاب است. در سند توسعه جامع سازمان انرژی اتمی هم پیش‌بینی شده و در اجرای این سند هم اقدامات خود را آغاز کردیم؛ شرکت‌ها تاسیس شده و سایت‌ها انتخاب شدند. در تعدادی هم عملیات اجرائی آغاز شده و در بقیه هم آغاز خواهد شد.
وزیر نفت اعلام کرد
 تولید روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در اصفهان
جواد اوجی، وزیر نفت نیز درباره اقدامات وزارت نفت برای کاهش آلودگی هوا، بیان کرد: وزارت نفت اقدامات خوبی درخصوص کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی انجام می‌دهد. در اصفهان واحد تولید روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ را به بهره‌برداری رساندیم. در سایر پالایشگاه‌ها هم بحث کیفی‌سازی محصولات را دنبال می‌کنیم تا سقف استاندارد تولیدات را افزایش دهیم. پالایشگاه شیراز و تبریز هم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
اوجی همچنین درباره میزان صادرات گاز ایران گفت: در زمینه صادارت گاز مایع امسال نسبت به سال گذشته نزدیک ۲۰ درصد رشد داشته ایم. نسبت به شروع دولت نزدیک به ۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز خام ما بیشتر شده است.
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درخصوص شایعه استعفای خود، گفت: اختلافی بین من و وزارت نفت با دولت نیست و مسائل مطرح شده شایعه است. دولت از مسائل حوزه وزارت نفت حمایت می‌کند. باید از رئیس‌جمهور تشکر کنم که نگاه پشتیبانی به وزارت نفت دارند.
وی درباره همکاری با ترکمنستان برای تامین گاز در زمستان، اظهار کرد: قرارداد سوآپ گازی ما با ترکمنستان برقرار است و در حال مذاکره برای عقد قرارداد گازی بزرگ‌تری هستیم.
رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد 
مرطوب سازی دریاچه‌ها در زابل 
در صورت وضعیت مطلوب سدها
همچنین، علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست در جمع خبرنگاران بیان کرد: نشستی با هیئت اقتصادی طالبان که به تهران آمد، داشتیم. برای اولین بار بود که طالبانی‌ها پذیرفتند باید حقآبه ایران رها شود. بحث کمبود آب را  مطرح کردند، گفتند از لحاظ اقلیمی بارش به اندازه کافی باشد این اتفاق بیفتد. با توجه به ضرورت کار و اینکه حدود 180 روز است که مردم شریف ما در منطقه زابل از لحاظ گرد و غبار با مشکل مواجه هستند، بحث مرطوب سازی را مطرح کردیم تا آبی رها شود تا دریاچه مرطوب شده و منشا گرد و غبار نباشد. گفتند بررسی می‌کنیم و اگر وضعیت منابع آبی سدها مطلوب بود این کار را انجام خواهیم داد.
وی اظهار کرد: بحث تثبیت کانون‌های برداشت گرد و غبار در کشور افغانستان مطرح شد و قول دادند که حتما هیئت افغانستانی به خصوص مسئولان محیط زیستی آنان به ایران آمده و در یک نشست جامع مسائل را بررسی کنیم تا به راهکار برای کنترل منشاء گرد و غبار در کشور افغانستان به ویژه مناطقی که جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما نقشه‌های آن را نیز فراهم کردیم، برسیم.
هشدار وزیر ارتباطات
به پیام‌رسان‌ متخلف داخلی
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تخلف و گرانفروشی روبیکا اظهار کرد: ما در وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم حمایت تمام قدی را از سکوهای داخلی داشته و داریم و به نحوی خودمان را وقف آنها کرده‌ایم و تمام امکاناتمان را هم به کار می‌گیریم که این سکوها تقویت شوند اما به این معنا نیست که کسی بخواهد خدای نکرده از این حمایت‌ها سوءاستفاده بکند و حقوق مردم را تضییع و اعتماد مردم را دچار خدشه کند. 
خاندوزی: 
در کاهش مقررات تولید حوزه تجارت خارجی
رکورد می‌زنیم
همچنین، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تحقق بخشی از هدف رشد تولید، در حوزه تجارت خارجی و پیش‌بینی‌پذیرکردن تولید در ۸ ماهه اول امسال دو اقدام را انجام دادیم؛ تعداد بخشنامه‌های گمرک و سازمان‌های مرتبط با تجارت خارجی ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.
وی افزود: یعنی عدد ۲۰۲ بخشنامه سال گذشته در ۸ ماهه را به ۹۱ بخشنامه کاهش دادیم. در حوزه متوسط زمان استعلامات گمرکی که ۱۱ یا ۱۲ روز در ابتدای امسال بود به ۶ روز کاهش دادیم و همچنان این مسیر را تا رسیدن به حداکثر ۳ روز ادامه می‌دهیم. در حوزه بخشنامه‌ها هم این سختگیری را تداوم می‌بخشیم تا به رکورد کاهش مقررات و پیش‌بینی‌پذیر کردن برای تولید در حوزه تجارت خارجی کشور برسیم.
معاون امور زنان و خانواده: 
همکاری‌های خوبی را بین کشورهای اسلامی
در مسئله زنان می‌توانیم رقم بزنیم
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده نیز درباره نتایج سفرش به عربستان همراه با رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: ما در آنجا با دبیرکل همکاری‌های اسلامی، نخست‌وزیر بنگلادش، وزیر خارجه اندونزی و مسئول حقوق بشر کشور سعودی دیدار داشتیم و الحمدلله همکاری‌های خوبی را بین کشورهای اسلامی در مسئله زنان می‌توانیم رقم بزنیم.
وزیر دفاع: 
مسئولیت کاهش خدمت سربازی 
با ستاد کل نیروهای مسلح است
همچنین، امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره مصوبه مجلس برای کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۲ ماه، اظهار کرد: در این زمینه مسئولیت با ستاد کل نیروهای مسلح است و باید با این ستاد هماهنگی شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
سامانه «شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران» 
در دست راه‌اندازی است
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اظهار کرد: مراکز رسمی مثل مرکز آمار و بانک مرکزی براساس سنجش نوبتی، نرخ بیکاری را مشخص می‌کنند. از سویی سامانه‌ای به نام سامانه «شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران» در دست راه‌اندازی است که در آینده نزدیک با راه‌اندازی این سامانه و همکاری که دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهند، به‌روز خواهیم دانست که چه تعداد شاغل، چه تعداد افراد جویای کار و چه تعداد بیکار داریم و علت بیکاری آنها چیست؟
ضرغامی: 
ورود شناورهای تفریحی به کشور آزاد شد
همچنین، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: در جلسه دولت با دستور رئیس‌جمهور ورود شناورهای تفریحی به کشور آزاد شد. به وزارت صمت دستور دادند تا مانعی برای این کار وجود نداشته باشد و تایید کنند. همین الان سرمایه‌گذارانی هستند که در حوزه گردشگری دریایی قصد فعالیت دارند و قراردادهایی برای ورود شناورهای تفریحی بسته‌اند که در کشور ما خیلی محدودیت داشته و کمبود آن به چشم می‌خورد.
وی در ادامه اظهار کرد: یک فرآیندهایی بود که طولانی بود چراکه در داخل نیز این‌ها می‌تواند تولید شود. عملا منجر به خرید شناور تفریحی نمی‌شد. وزیر صمت همراهی خوبی با این مسئله خواهند داشت و اگر مواردی باشد که خودشان می‌توانند تولید کنند یا کشتی‌هایی وارد شود که بعدا نمونه‌سازی شود ما استقبال می‌کنیم.