kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲

قطار انتخابات مجلس شورای اسلامی از ایستگاه دوم عبور کرد

15 مردادماه دستور شروع فرآیند انتخابات برای دوازدهمین انتخابات مجلس دوازدهم رقم خورد. این روند انتخاباتی بعد از حرکت خود اکنون به میانه راه رسیده و از ایستگاه دوم نیز عبور کرد.

 

سرویس سیاسی-

27 مهرماه داوطلبان ثبت‌نام خود را آغاز و با ثبت‌نام مجازی، برای حضور در انتخابات مجلس حضور خود را اعلام کردند. اولین ایستگاه انتخابات که همان ثبت‌نام داوطلبان بود گذشت و 19 آبان قطار انتخابات به ایستگاه دوم خود یعنی روز اعلام افراد رد صلاحیت شده رسید.
اما در همین روند چند ماهه شاهد اخبار و حواشی مختلفی بودیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.
احتمال برگزاری انتخابات الکترونیکی
برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی حائز اهمیت است؛ هزینه‌های انتخاباتی کاهش و از سوی دیگر دقت و سرعت عمل فرآیند انتخابات افزایش می‌یابد. چندی پیش سیدمحمدتقی شاهچراغی - معاون سیاسی وزیر کشور - از احتمال برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی حوزه‌ها که تعداد نمایندگانشان کم است خبر داد و تاکید کرد که قطعی شدن این اقدام تا چند روز آینده اعلام خواهد شد.
ستاد انتخابات
دخالتی در تصمیم‌گیری هیئت‌های اجرائی ندارد
طی روزهای گذشته و پس از اعلام افراد رد صلاحیت شده، مدعیان اصلاحات مجددا شروع به ادعاهایی واهی کردند. در ابتدای ادعا، مطرح شد که ستاد انتخابات در تصمیم‌گیری‌های هیئت‌های اجرائی نقش دارد. باید گفت که ابتدائاً هیئت اجرائی از آنجایی که نام اجرائی دارد، برخی گمان می‌کنند که اعضای این هیئت از دولت است. اما باید این مسئله را برایشان روشن کرد که بر اساس قانون، هیئت‌های اجرائی کاملا مردمی هستند و از
۱۱ نفر، ۸ نفر نماینده مردم هستند.
تأیید 72 درصد
از داوطلبان دوازدهمین انتخابات
مجلس شورای اسلامی
بعد از سروصدای مدعیان اصلاحات از آغاز ثبت‌نام مجلس مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان امکان حضور ندارند و جلوی آنها گرفته شده است، در این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز مجددا اقدام به بیان ادعاهایی کردند. این ادعاها مبنی بر این است که بسیاری از داوطلبان رد شده‌اند و تایید نشده‌اند.
تنها اگر نگاهی به آمار منتشر شده بیندازیم می‌بینیم که تنها 28 درصد از داوطلبان تایید نشده‌اند. بر اساس گفته محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفری داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۱۴ درصد عدم تأیید و ۱۴ درصد هم عدم احراز صلاحیت از هیئت‌های اجرائی گرفته‌اند.
این آمار را اگر با آمار سال‌های گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم که یکی از کمترین رد صلاحیت‌ها را به خود اختصاص داده است.
همین مدعیان اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم که 56 درصد رد صلاحیت شده بودند، سکوت کرده بودند.
این ادعاها نیز به همین‌جا منتهی نمی‌شود و در ادامه روند انتخابات همچنان هجمه‌های گسترده اما تهی از استدلال و مدرک ارائه خواهد شد.