کد خبر: ۲۷۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹

روش متفاوت هنرمند فلسطینی برای مبارزه با اسرائیل در زندان(اخبار ادبی و هنری)

محمد الرکوعی هنرمند نقاش فلسطینی است که 13 سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر برده و با انگیزه‌ای قوی برای نجات سرزمینش، تمامی ملحفه‌ها و روبالشی‌های دوستان دربندش را نقاشی کرد تا برای خانواده‌هایشان هدیه ببرند.


محمد الرکوعی هنرمند نقاش فلسطینی است که از سال 1973 به اسارت رژیم صهیونیستی درآمد و با حکم حبس ابد راهی زندان شد. او در مدت زمانی که در اسارت به سر می‌برد بیکار ننشست و شروع به نقاشی کردن برای هم‌سلولی‌هایش کرد تا هدیه‌ای باشد برای خانواده‌هایشان. پس از آن بود که این درخواست‌ها بیشتر و بیشتر شد و انگیزه او هم برای ادامه دادن نقاشی افزایش یافت. او در گفت وگو با خبرگزاری مهر درباره چگونگی نقاشی کردن در زندان با وجود محدودیت‌هایی که برای ابزار نقاشی وجود دارد، توضیح داد: من آن سالهای اسارت روی پارچه نقاشی می‌کردم، چون کاغذ هم سروصدا ایجاد می‌کرد و هم اینکه ارسال آنها به خارج از زندان کار آسانی نبود بنابراین روی پارچه‌های نرم و نازکی که در زندان یافت می‌شد نقاشی می‌کردم، آنها را تا کرده و کوچک می‌کردم و بعد به صورت مخفیانه از زندان خارج می‌کردم. این نقاش فلسطینی درباره چگونگی تهیه این پارچه‌ها در محیط زندان توضیح داد: من پارچه‌ها را از کهنه‌های تمیزی که می‌آوردند، روبالشی‌ها و روتختی‌های زندانیان تهیه می‌کردم و گاه که این پارچه‌ها را کم می‌آوردم، از روتختی و روبالشی‌های نیروهای نگهبان زندان مخفیانه دزدیده و استفاده می‌کردم. او اضافه کرد: من روی این پارچه‌ها نقاشی می‌کردم و زمانی که همسرم به دیدنم در زندان می‌آمد آنها را به صورت مخفیانه به او می‌دادم و به این ترتیب از زندان خارج می‌کردم. محمد الرکوعی درباره اتفاقاتی که در جریان نقاشی کردن برایش در زندان رخ داده است، بیان کرد: یک بار تصادفی مأموری به داخل سلول من آمد و پارچه‌های نقاشی شده ام را که داخل بالشم گذاشته بودم، پیدا کرد به همین دلیل 15 روز به انفرادی محکوم شدم، اما بعد از بازگشتم از انفرادی دوباره مشغول نقاشی کردن شدم.
او انگیزه‌اش را از ادامه این نقاشی‌ها با وجود مخاطراتی که وجود داشت این‌گونه توضیح داد: انگیزه من نجات سرزمینم است.