kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۶۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
سردار جلالی:

نیازمند استفاده از ظرفیت دانشگاه‌‎ها برای رصد تهدیدات نوین هستیم

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت:‌ از آنجا که انواع نظریه‌های علمی تهدیدزا مانند تهدیدات ترکیبی و شناختی در اتاق فکر دشمن که همان مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی است طراحی می‌شود، برای مقابله با این موضوع هم نیازمند استفاده از ظرفیت مراکز علمی هستیم که بتواند این تحرکات و تحولات را تجزیه و تحلیل کرده، به آن پاسخ داده و با آن مقابله کند.
همایش پدافند غیرعامل با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، سردار مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جمعی از مدیران سازمان پدافند غیرعامل کشور و دانشجویان و دانش‌پژوهان حوزه پدافند غیرعامل در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد.
سردار جلالی در این همایش به تبیین نقش آموزش و پژوهش در موضوع پدافند غیرعامل پرداخت و اظهار داشت: در یک نگاه کلی می‌توان، پدافند غیرعامل را به اکوسیستمی با ۱۰ جز مورد بررسی قرار داد که اولین جز آن، مدیریت، فرماندهی و برنامه‌ریزی و کنترل است که به عبارتی هسته مغز افزاری موضوع پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.
به گزارش مهر، وی گفت: با توجه به سرعت فناوری، نیاز به یک سازوکار فعال برای رصد و تشخیص مخاطرات وجود دارد. همچنین از آنجا که انواع نظریه‌های علمی تهدیدزا مانند تهدیدات ترکیبی و شناختی در اتاق فکر دشمن که همان مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی است طراحی می‌شود، برای مقابله با این موضوع هم نیازمند استفاده از ظرفیت مراکز علمی هستیم که بتواند این تحرکات و تحولات را تجزیه و تحلیل کرده، به آن پاسخ داده و با آن مقابله کند.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه امروز تحلیل تهدیدهای محیط و بررسی نقاط ضعف و آسیب پذیری تنها از طریق نظریه شکل نمی‌گیرد و نیازمند سامانه مدیریت و سیستم هدایت و سیاستگذاری است، تصریح کرد: داده کاوی و استفاده از هوش مصنوعی از جمله ابزارهایی است که می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند.
به گفته وی، نیازمند یک سامانه ملی فرماندهی و کنترل عملیاتی حوزه پدافند غیرعامل هستیم که حداقل ۶ حوزه سایبری، زیستی، شیمیایی، پرتوی، الکترونیک و مردم محور را رصد کند.
سردار جلالی تهدید شناسی را جز دوم اکوسیستم پدافند غیرعامل عنوان و اظهار داشت: باید فناوری را از لحظه خلق تا بازار رصد و پایش کنیم.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور خاطرنشان کرد: سازمان پدافند بر اساس قانون تشکیل سازمان نسبت به تنظیم مقررات، ضوابط فنی، الزامات و استاندارهای تخصصی پدافند غیرعامل اقدام می‌کند.
وی گام‌های دیگر اکوسیستم پدافند غیرعامل را مصون ‌سازی زیرساخت‌ها (در قالب حفاظت از زیرساخت‌ها با گرایش‌های مختلف) و نظامات عملیاتی دانست که کاملاً موضوعاتی علمی و دانشی با گرایش‌های مختلف است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ابراز امیدواری کرد در دانشگاه‌های معین سازمان پدافند غیرعامل کشور در قالب شورای‌های تخصصی موضوع «آموزش و پژوهش در پدافند غیرعامل» را به بحث و بررسی گذاشته شود و راه‌حل‌های اجرائی ارائه دهند.