kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵

تحرکات گسترده نظامی چین در تنگه تایوان آیا پکن در اندیشه حمله به تایپه است؟

 
در شرایطی که چند نقطه از جهان درگیر جنگ است، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته ده‌ها جنگنده و کشتی جنگی ارتش چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند. آیا پکن در اندیشه حمله به تایپه است؟
روسیه و اوکراین از یک‌سو درگیر جنگ هستند و از سوی دیگر رژیم آپارتاید اسرائیل مشغول قتل عامِ مردم بی‌دفاع غزه است. در این آشفتگی، هر تحولی ممکن است ناظران را نگران کند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته ارتش چین ۴۳ جنگنده و ۳ کشتی جنگی را به آب‌های نزدیک جزیره تایوان ارسال کرد. بنابر اعلام وزارت دفاع تایوان ۳۷ جنگنده چینی از خط میانی مرزی تنگه تایون بین چین و جزیره تایوان عبور کردند.
جمهوری خلق چین از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۹، همواره تایوان را به عنوان بخشی از سرزمین مادری خود قلمداد می‌کند؛ اما تایوان با حمایت غرب به سرکردگی آمریکا اعلام می‌کند که حاکمیت مستقل دارد. چین براساس سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از قلمرو و حاکمیت خود می‌داند و بارها از مقامات آمریکا و سایر کشورهای غربی خواسته است تا از ایجاد روابط رسمی با مقامات این جزیره خودمختار خودداری و حمایت از جریان‌‌های جدایی‌طلب تایوان و ارسال سلاح به آنها را متوقف کنند.
«تان کفی»، سخنگوی وزیر دفاع چین، پیشتر اعلام کرده بود: «ایالات متحده نگرانی‌های اصلی چین را نادیده می‌گیرد، در امور داخلی چین مداخله می‌ کند و عمداً تنش‌‌ها را در سراسر تنگه تایوان تشدید می‌کند. این موضوع چیزی جز تبدیل تایوان به بشکه باروت و سوق دادن مردمش به ورطه فاجعه نیست. ما از آمریکا می‌خواهیم به اصل چین واحد و ۳ بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد، فروش تسلیحات به تایوان را فوراً متوقف کرده و هرگونه تبانی نظامی با تایوان را متوقف کند.»
هراس آمریکا از عملیات‌های سایبری
خبر دیگر آن‌که رئیس ‌اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مدعی شد که این کشور شاهد استفاده چین، کره شمالی و روسیه از عملیات سایبری برای هدف قرار دادن تحقیقات آمریکایی بوده است. «کریستوفر رای»، مدیر اف‌بی‌آی، این اظهارات را در بیانیه‌ای که برای جلسه کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنای آمریکا تهیه شده بود، مطرح کرد و گفت که «عوامل مجرم سایبری» با استفاده از تکنیک‌های منحصربه‌فرد برای به خطر انداختن شبکه‌های آمریکا به «نوآوری» ادامه می‌دهند. مدیر اف‌بی‌آی با اشاره به نام رسمی کره‌شمالی و چین گفت: «در چند سال گذشته، شاهد استفاده جمهوری خلق چین، جمهوری دموکراتیک خلق کره و روسیه از عملیات سایبری برای هدف قرار دادن تحقیقات ایالات متحده بوده‌ایم.»