همکاری دولت و دغدغه رئیسجمهور، قرارداد واردات واگن مترو را عملیاتی کرد
به گزارش پایگاه خبری شهر، علیرضا زاکانی دیروز در صحن شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از اعضای شورای شهر و دولت، بهویژه دستگاه سیاست خارجی و سفیر ایران در چین، اظهار داشت: اگر دولت همکاریهای خود را نداشت و رئیسجمهور دغدغه حل مشکلات تهران را نداشت همان مسیری طی میشد که در دوره قبلی شورا و دولت طی شد و در نتیجه آن امکانی برای تهران فراهم نشد. لذا در اثر این پیگیریها ما پس از ۶ سال توانستیم قرارداد واردات واگن با طرف چینی را عملیاتی
کنیم.
زاکانی با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت صمت و مجموعههای مختلف با ما همکاری داشتند، خاطرنشان کرد: از اعضای حاضر در تیم تقدیر میکنیم که ما را همراهی کردند. سفر به چین با دعوت شهردار پکن انجام شد؛ ۱۰ سال پیش خواهرخواندگی تهران و پکن در کارنامه شهرداری به ثبت رسیده بود اما با این وجود طی این مدت ارتباط خاصی میان مدیریت شهری تهران و پکن شکل نگرفت. وی اعلام کرد: در سفر به چین هشت هدف را دنبال کردیم، شامل دیپلماسی عمومی، حملونقل، محیطزیست، هوشمندسازی، شهرسازی و انبوهسازی مسکن، فرهنگی و گردشگری و سرمایهگذاری و انعکاس رسانهای و حضور فعال در چین.
شهردار تهران با بیان اینکه پیرامون موضوعات حملونقلی و زیستمحیطی وارد کار عملیاتی و دقیق شدیم، گفت: بزرگترین دستاوردهای این سفر، در حوزه اقتصادی و حملونقل است. در این سفر واردات ۷۹۱ واگن از چین را که سال ۱۳۹۵ مقرر شده بود و در سال ۹۶ تبدیل به قرارداد شده بود، را عملیاتی کردیم ارزش قرارداد واردات واگن یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام میشود.
زاکانی ادامه داد: موفقیت در انعقاد یک تفاهمنامه و مقدمه یک قرارداد بین طرف چینی و شرکت ایرانی مدل جدیدی بود که مبتنی بر توانمندیهای یک شرکت ایرانی، حدود یک میلیارد دلار پروژه در شهر تعریف شد و اجرای خط ۱۱ مترو و شروع تا پنج درصد با امکانات چینیها تضمین شد. عملاً دستاوردهای مالی و اقتصادی این سفر بالغ بر سه میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه دو سال کار جدی در این زمینه انجام شد، اظهار داشت: یک کار عملیاتی گسترده در این دو سال صورت گرفت که منابع چگونه تأمین شود و در جای خود قرار بگیرد. با لطف دولت خدمتگزار این تأمین مالی انجام شد و کاری که همکاران ما در حوزه حملونقل و اقتصادی انجام دادند، باعث شد این موضوع محقق شود.
شهردار تهران با اشاره به ۳۰ درصد داخلیسازی واگن در گذشته، یادآور شد: این بومیسازی به اصلیترین قطعه واگنها یعنی بوژی تبدیل شد. این یک موفقیت فوقالعاده بزرگ برای ماست. موفقیت بعدی انتقال تکنولوژی تولید بوژی(کشنده) از چین به ایران است که این تکنولوژی از یک شرکت اروپایی با ۸۴ میلیون دلار به چین منتقل شده و قرار بر این شد که با هفت میلیون دلار به تهران منتقل شود که این اتفاق برای اولینبار روی داد و شرکت واگنسازی را از پایه متحول خواهد کرد. ۴۲۰ بوژی را چینیها خواهند ساخت و دو برابر آن در تهران تولید خواهد شد؛ بزرگترین دستاورد این سفر قرارداد واگنها با الحاقات آن بود.
همچنین به گزارش فارس، زاکانی در جلسه دیروز شورا از دیگر دستاوردهای سفر خود به چین به تفاهم برای تأمین هزار دستگاه اتوبوس برقی، هزار دستگاه دوکابین گازسوز، ۱۰هزار ون برقی، ۱۰هزار تاکسی برقی و ۱۰۰هزار موتور برقی به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: دیگر دستاورد مهم سفر چین تفاهم سهجانبه برای ساخت و تکمیل خط ۱۱ متروی تهران است؛ به این ترتیب مناطق جنوبی تهران نیز صاحب مترو خواهند شد.
وی تصریح کرد: تفاهم با چین اصلاً بهمعنای پشتپا زدن به تولید ملی نیست؛ ما در کنار خرید، موضوع انتقال تکنولوژی را برای افزایش توان داخلی دنبال میکنیم اما نمیتوان نیازهای مردم را ندیده گرفت.