kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
رئیس‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

حجم کتاب‌های درسی با ساعات آموزشی کلاس‌ها تناسب ندارد

 
 
 
 
رئیس‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: حجم کتاب با زمان تناسب ندارد و این‌که حجم کتاب را کاهش یا ساعت درس را افزایش دهیم، نیازمند بررسی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام علی لطیفی با‌اشاره به این‌که تولید مواد و منابع آموزشی یکی از وظایف این سازمان است، اظهارداشت: یکی از چالش‌های جدی در زمینه کتاب‌های درسی، عدم تناسب میان محتوای کتاب و میزان ساعاتی است که برای آنها در نظر گرفته می‌شود و برای برخی از کتاب‌ها این مشکل جدی است؛ به عنوان مثال کتاب مطالعات اجتماعی در پایه نهم حجمی دارد که معلم نمی‌تواند در میزان ساعات تعیین شده آن را به خوبی تدریس کند. لطیفی افزود: برخی معلمان می‌گویند حجم کتاب‌های درسی زیاد است، بنده معتقدم بهتر است بگوییم حجم کتاب با زمان تناسب ندارد و این‌که حجم کتاب را کاهش یا ساعت درس را افزایش دهیم، نیازمند بررسی است اما ایران جزو کشورهایی است که کمترین زمان آموزش را در مقایسه با سایر کشورها دارد. وی بیان داشت: در طراحی جدید زمان‌بندی آموزش، تلاش می‌کنیم زمان هر درس را به صورت واقعی درنظر بگیریم تا این مشکل رفع شود همچنین بازنگری در جدول عناوین دروس انجام خواهد شد و چه بسا عناوین دروس به طور کلی تغییر کند، تا این تغییرات اعمال نشود نمی‌توان تناسب حجم محتوا و زمان آموزش را اجرا کرد. رئیس‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با‌اشاره به این‌که بخشی از برنامه آینده، تغییر کلی کتاب‌های درسی از پایه اول ابتدایی است، متذکر شد: باید جدول عناوین دروس پایه‌های تحصیلی را تغییر دهیم، در این باره مطالعاتی انجام و پیشنهاداتی برای تغییر عناوین دروس دوره ابتدایی آماده شده است که در حال بررسی هستیم تا بدانیم کدام عناوین درسی باقی بماند و کدام‌ عناوین تغییر کند. وی افزود: مجموعه شایستگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان را به یک برنامه تبدیل کردیم و بر این اساس بخش قابل توجهی از محتوا و فضای مدرسه باید تغییر کند و به دنبال این هستیم بخشی از محتوای کتاب‌های درسی را مطابق آنچه دانش‌آموز برای یک زندگی موفق در جامعه امروز نیاز دارد، تدوین کنیم به عنوان مثال یکی از شایستگی‌ها ارتباط مسئولانه و مؤثر با دیگران است.