kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷

همدردی کنعانی با دولت و مردم افغانستان در پی وقوع زلزله در هرات

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی زلزله در هرات با دولت سرپرستی و مردم افغانستان ابراز همدردی کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه ۱۵ مهرماه ضمن ابراز تأسف نسبت به جان‌ باختن جمعی از شهروندان افغانستان در پی زلزله هرات، با دولت سرپرستی و ملت همسایه، دوست و مسلمان این کشور ابراز همدردی کرد.
وی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار و مصیبت‌دیده و آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای مجروحان این حادثه طبیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را همدرد و در کنار ملت عزیز افغانستان می‌بیند.
 مرکز این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری مرکز شهرستان زنده‌جان ولایت هرات بوده است.
کنعانی: طوفان الاقصی
واکنش طبیعی گروه‌های مقاومت
به جنگ‌افروزی‌های صهیونیست‌هاست
کنعانی همچنین در واکنش به تحولات اخیر در فلسطین اشغالی گفت: عملیات
طوفان‌الاقصی حرکت خودجوش گروه‌های مقاومت و ملت مظلوم فلسطین در دفاع از حقوق مسلم و انکارناپذیر خود و واکنش طبیعی آنان نسبت به سیاست‌های جنگ‌افروزانه، تحریک‌آمیز و آتش‌افروزانه صهیونیست‌ها به‌ویژه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر افراطی و ماجراجوی رژیم غاصب صهیونیستی است.
وی حق ذاتی ملت مظلوم فلسطین در دفاع از نفس، سرزمین و مقدسات خویش در مقابل اشغال، تجاوز، تعدی روزمره و تروریسم سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی، بر اساس همه موازین شناخته شده بین‌المللی و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل را حقی طبیعی و مشروع خواند.
به گفته کنعانی، تداوم هتک حرمت صهیونیست‌های افراطی و نژادپرست به مقدسات اسلامی و قبله نخست مسلمین (مسجدالاقصی) در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از یک‌سو و استمرار سیاست کشتار و جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، به‌ویژه زنان، کودکان و اسرای فلسطینی در بند زندان‌های اسرائیل، در سایه سکوت و بی‌عملی جامعه بین‌الملل و مدعیان جهانی حقوق بشر، راهی جز مقاومت و اتکای به توان ذاتی خود برای ملت و مقاومت فلسطین در برابر صهیونیست‌ها باقی نگذاشته است.
حق ذاتی و قانونی مردم فلسطین
در دفاع از خود
این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر حق ذاتی و قانونی مردم فلسطین در دفاع از خود در برابر جنایات ۷۵ ساله غاصبان سرزمین فلسطین، مسئولیت تداوم و گسترش کشتار و خشونت علیه فلسطینی‌ها را برعهده رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان شناخته شده این رژیم دانسته و کشورهای اسلامی را به حمایت از مسجدالاقصی و حمایت از حقوق مسلم مردم فلسطین  فرامی‌خواند.