kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷

دیدار رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با هیئت فرهنگی ترکیه (اخبار ادبی و هنری)

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر ضرورت تقویت فعالیت‌های فرهنگی ایران و ترکیه گفت: امیدواریم روابط فرهنگی این دو کشور فارغ از تمام مسائل سیاسی گسترده شود و به سایر حوزه‌ها نیز گسترش یابد.
 
 
 
غلامعلی حداد عادل در دیدار با هیئت علمی و فرهنگی ترکیه با‌اشاره به طرح تألیف «دانشنامه زبان و ادب فارسی در آسیای صغیر» در فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: این طرح ۱۰ سال پیش به تصویب رسیده و در گروه مطالعات آسیای صغیر فرهنگستان در دست پیگیری است. همچنین به همت فرهنگستان کتاب «دولت و تمدن عثمانی» را ترجمه و با همکاری موسسه اریسکا منتشر کرده‌ایم.
حداد عادل با‌اشاره به پیشینه نزدیک به صد ساله فعالیت فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی آماده است دستاوردهای خود را، به‌ویژه دوره سوم را در اختیار بنیاد زبان ترک بگذارد.
در ادامه، دریا اُرس رئیس‌ مؤسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ ترکیه و عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: بسیار خوشحالم فرصتی فراهم شد تا به ایران سفر کنیم. هدف ما از این سفر چندروزه، این است تا مدیران نهادهای فرهنگی ترکیه با سازمان‌های مشابه در ایران دیدار داشته باشند و در جریان فعالیت‌های یکدیگر قرار گیرند.
وی در ادامه با‌اشاره به فعالیت‌های بنیاد زبان ترک اظهار داشت: سال آینده همایش مشترکی میان ایران و ترکیه در شیراز برگزار خواهد شد.
در پایان این دیدار که اوئور اونال رئیس ‌سازمان آرشیو دولتی ترکیه و یوکسل اوزگن رئیس ‌بنیاد تاریخ ترک نیز در آن حضور داشتند، رئیس ‌فرهنگستان زبان و ادب فارسی دوره ۱۲ جلدی دانشنامه زبان و ادب فارسی را به سرپرست بنیاد زبان ترک و یک دوره از آثار انتشارات فرهنگستان نیز از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ به مؤسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاترک
اهدا کرد.