آغاز عملیات اجرائی ساخت گذرگاه مرزی ایران و آذربایجان
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز جمعه عملیات ساخت پل آغبند با حضور مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و مصطفی یف؛ معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان در نقطه صفر مرزی دو کشور آغاز شد تا این پل مرزی مشترک، روی رودخانه ارس ساخته شود و گذرگاهی بین ایران، نخجوان و جمهوری آذربایجان باشد.
بذرپاش در جمع خبرنگاران گفت: با برگزاری جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان روابط دو کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است. در جلسه اخیری که این کمیسیون در شهر آستارا داشت توافقات خوبی به تصویب رسید و پیرو دعوت معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان عازم باکو شدهایم.
او با بیان اینکه پیمانکار پروژه تعیین شده و در این پروژه مسئولیت احداث پل با کشور آذربایجان و مسئولیت احداث جاده با ایران است، تصریح کرد: احداث پل و مسیر ریلی نیز مورد توافق قرار گرفته و با سرمایهگذاری جمهوری آذربایجان توسط این کشور همسایه انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان احیای توافقات سهجانبه درخصوص فروش برق میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در این سفر، افزود: تکمیل دو سد در منطقه مرزی میان دو کشور، به اجرای این روند کمک میکند. عملیات اجرایی یکی از سدها به پایان رسیده و سد دوم نیز 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
افزایش 2 برابری تردد جادهای 2 کشور
بذرپاش که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده، در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: طبق برنامهریزی انجام شده این پل در مدت یک سال ساخته میشود و به بهرهبرداری میرسد و همزمان زیرساختهای گمرک در دو طرف پل ایجاد خواهد شد. با بهرهبرداری از پل آغبند روزانه 1100 وسیله نقلیه بین ایران و جمهوری آذربایجان تردد خواهند کرد.
او افزود: بر اساس توافقات انجام شده با افزایش زیرساختها در پایانههای مرزی آستارا، بیلهسوار و پلدشت، میزان ترددها به دو برابر افزایش خواهد یافت و به دو هزار تردد در روز خواهد رسید.
توافق 5 کشور بر توسعه کریدور شمال- جنوب
ایجاد گذرگاه بین ایران و آذربایجان، در راستای تکمیل کریدور شمال- جنوب صورت میگیرد. در همین راستا؛ ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و هند بر سر پیشنویس سند توسعه کریدور کشتیرانی «شمال- جنوب» که روسیه را به منطقه خلیجفارس متصل میکند توافق کردند. این سند شامل بهبود زیرساختها و امکانات در مسیر، رفع موانع اداری و ایجاد شرایط مطلوب برای شرکتهای حملونقل است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم؛ کریدور شمال- جنوب به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیجفارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته میشود. دولت قزاقستان گزارش داد که توسعه این کریدور تا سال 2027 ظرفیت تردد آن را به 10 میلیون تن در سال افزایش میدهد.
کریدور کشتیرانی شمال- جنوب مسیری چند وجهی (ریلی، جادهای و دریایی) از سن پترزبورگ به بندر بمبئی هند به طول 7200 کیلومتر است که از ایران میگذرد. این کریدور یک مسیر جایگزین برای مسیر ناوبری دریایی در نظر گرفته میشود که اروپا، کشورهای خلیجفارس و اقیانوس هند را از طریق کانال سوئز به هم متصل میکند و شامل سه مسیر ترانزیتی بینالمللی شمال به جنوب از طریق دریای خزر با استفاده از راهآهن و بنادر و دو راه زمینی غربی و شرقی است.
مسافت این گذرگاه، کمتر از نصف کانال سوئز است که موجب کاهش زمان و هزینه حملونقل میشود. شالوده کریدور حملونقل شمال به جنوب در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹)، بر اساس توافقنامه بین کشورهای روسیه، ایران و هند امضا شد و جمهوری آذربایجان هم در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۵) به این قرارداد پیوست.
کشورهای بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین نیز بعدا به این توافقنامه کریدور بینالمللی شمال- جنوب پیوستند. این پروژه مسیرهایی چون اروپای شمالی و غربی، روسیه، قفقاز، خلیجفارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیجفارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران و خلیجفارس را به یکدیگر متصل میکند.
روسیه و ایران به توسعه زیرساختهای این کریدور توجه زیادی دارند و در همین راستا، در ماه می(اردیبهشت) گذشته، مسکو و تهران توافقنامهای برای احداث 162 کیلومتر راهآهن بین بندر آستارا و شهر رشت امضا کردند که این خط ریلی در راستای تکمیل پروژه حملونقل استراتژیک شمال- جنوب محسوب میشود.