kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۳۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵

خسارت 10 میلیارد دلاری هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت

 

طبق محاسبات در صورت مصرف استاندارد خودروهای داخلی و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل نیم دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، طبق محاسبات، با بررسی روند 10 سال رشد مصرف بنزین طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف بنزین در سال جاری روزانه 120 میلیون لیتر و میانگین تولید متعارف از پالایشگاه‌ها 105 میلیون لیتر برآورد می‌شود که حکایت از یک ناترازی 15 میلیون لیتری در روز است.
جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه هیچ توجهی به موضوع بهینه‌‌سازی نمی‌شود، افزود: «مصرف بنزین خودروهای داخلی به طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است و نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.»
طبق محاسبات اگر صنعت خودرو‌سازی کشور در وضعیت استاندارد قرار داشت هم‌اکنون مصرف بنزین در کشور نصف شده و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل نیم دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد. یعنی هر سال منابع مالی احداث یک پالایشگاه تامین می‌شد!
به بیان دیگر، اصلاح صنعت خودرو‌سازی نه تنها مشکل افزایش بی‌رویه مصرف بنزین را حل می‌کند بلکه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید بنزین و سپس صادرات آن برای درآمدزایی بیشتر را نیز فراهم کند.
دپو 13 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان
با این‌حال همین خودروهای بی‌کیفیت هم با مشکلات بسیار به دست مردم می‌رسد. علیمردان عظیمی؛ مدیرعامل ایران‌خودرو در توضیح دلیل تاخیر در تحویل 19 هزار و 700 دستگاه خودرو به مردم، ‌از بروز مشکل بین این خودروساز و مجموعه‌ای صحبت کرد که ذیل وزارت صمت است و طبق قانون باید ‌یک و نیم درصد مبلغ خودرو به این مجموعه پرداخت شود تا مجوز شماره‌گذاری بدهند. او افزود که ‌مشکلی در این رابطه وجود داشت که روز ‌دوشنبه 10 مهرماه ‌حل شده و از ‌‌11 مهرماه‌ تحویل خودروها به مردم آغاز شده است.
مدیرعامل ایران‌خودرو تصریح کرد: خودروهای داخل پارکینگ ایران خودرو،
هیچ مشکلی برای تحویل ندارد و وجه آن از مردم دریافت‌ و فاکتور شده است؛ بنابراین افزایش قیمت خودرو، هیچ تاثیری بر افزایش قیمت‌ خودروهای مذکور نخواهد داشت. 
عظیمی به وجود حدود 13 هزار خودروی دیگر در پارکینگ ایران خودرو‌ اشاره کرد و افزود: عدم تحویل این خودروها چند دلیل دارد که عمده‌ترین دلیل آن مشکل قیمت‌گذاری است. درخواست قیمت‌گذاری این خودروها از سازمان حمایت به شورای رقابت ارسال شده و لذا برای عرضه این خودروها در انتظار قیمت‌گذاری شورای رقابت هستیم. 
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، حسن فرهیدزاد؛ رئیس ‌این سازمان، در بازدیدی سرزده از شرکت ایران خودرو خراسان و بازدید از حجم بالای خودروهای موجود در توقفگاه این شرکت، روند ارسال و واگذاری خودروها به مشتریان را بررسی و نسبت به ترخیص و ارسال هر چه سریع‌تر خودروهای موجود در توقفگاه شرکت ایران خودرو خراسان رضوی واقع در نزدیکی شهر بینالود تاکید کرد.