5 راهکارِ کاهش قیمت میوه در بازار
توقف خُردشدن اراضی کشاورزی، افزایش ضریب مکانیزاسیون، کاهش قیمت کود و سم، مقابله با دلالی و نظارت بر قیمتها؛ پنج راهکار ارائه شده از سوی کارشناسان برای کاهش قیمت میوه است.
به گزارش فارس، قیمت میوه این روزها در فصل پاییز همچنان بالاست و خرید میوه تا اندازهای برای طبقه متوسط جامعه سختتر شده است، این در حالی است که ایران جایگاه بسیار خوبی در تولید و صادرات میوه به بازارهای جهانی دارد.
بر اساس اعلام سازمان خواروبار جهانی ملل متحد، ایران در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در ۶۸ محصول کشاورزی، جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد. ضمن آنکه ایران در تولید میوه در غرب آسیا و شمال آفریقا مقام اول را داراست. به این دلیل مردم انتظار دارند با فراوانی میوه در بازار، قیمتها هم متعادل باشد اما شرایط بر اساس خواسته مردم پیش نمیرود و قیمتهای میوه چندان برای مردم خوشایند نیست. در شرایط فعلی بازار، تولیدکننده و مصرفکننده هر دو ناراضی هستند. باغدار میگوید میوه را به قیمت پایینتر میفروشند اما وقتی دست مصرفکننده میرسد قیمتها گران میشود. قیمت برخی میوههای داخلی چنان خارج از عرف است که بعضا میوه خارجی نظیر موز که از یک قاره دیگر و با طی ماهها مسافت با کشتی به دست ما میرسد، ارزانتر تمام میشود. کارشناسان راهکارهایی ارائه دادهاند که اگر به درستی اجرا شود، میوه با قیمت پایینها به دست مردم خواهد رسید. توقف خُردشدن اراضی کشاورزی، افزایش ضریب مکانیزاسیون، اقدامات جبرانی برای کاهش قیمت کود و سم، مقابله با دلالی و نظارت بر قیمتها؛ پنج راهکار ارائه شده از سوی کارشناسان است.
ضرورت افزایش ضریب مکانیزاسیون ادوات کشاورزی
هزینه تولید در کشور ما به دلیل خُرد بودن اراضی کشاورزی، گرانی نهادهها و کم بودن ضریب مکانیزاسیون ادوات کشاورزی، بالا و حاشیه سود تولیدکننده هم کم است.
قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی سال 1385 تصویب شد اما پس از گذشت 17 سال هنوز کار اجرائی روی آن صورت نگرفته است. این هم از آن سری طرحها است که در حد تئوری در سازمان امور اراضی کشاورزی مطرح شده اما به مرحله اجرا در نیامده است.
زمین که خُرد باشد امکان ورود ماشینآلات کشاورزی کاهش مییابد و همه کارها تقریبا با دست و با کارگر انجام میشود که هزینه تولید را بالا میبرد و یا اینکه چندین ماشین کشاورزی برای چندین زمین خُرد باید بهکار گرفته شود.
قیمت نهادهها از جمله کود و سموم شیمیایی با حذف ارز 4200 تومانی، افزایش یافت و تقریبا پنج برابر شد. حذف ارز دولتی تصمیم کلان کشور بود و از نظر اقتصاددانان برای اقتصاد کشور ضروری بود اما دولت باید برای رشد قیمت نهادهها، اقدامات جبرانی داشته باشد. وقتی کشاورز و باغدار مجبور باشد کود و سم را به چندین برابر قیمت سال قبل خریداری کند، قطعا این موضوع در افزایش قیمت میوه مؤثر است.
ضرورت مقابله با دلالی
در بازار میوه
دلالان در همه مراحل از قبل از برداشت گرفته تا فروش در میادین میوه و ترهبار حضور دارند. مطالعهای پیش از این در یکی از اندیشکدههای معتبر انجام شده بود که نشان میداد قیمت میوه از سر زمین تا زمان رسیدن به دست مصرفکننده بین 300 درصد تا 1000 رشد میکند؛ این دلالان در میادین مرکزی میوه و ترهبار هم حضور جدی
دارند.
در اینباره، مالک کریمی یکی از بنکداران و فروشندگان میوه در میدان مرکزی میوه و ترهبار تهران، گفت: دلالی در میوههای خارجی بیش از داخلی است. مثلا اگر موز نصف شب به میدان بیاید تا صبح بعضا تا پنج دست بین دلالان میچرخد و هرکدام قیمت را اضافه میکنند.
وی گفت: در میوههای داخلی هم همینطور است. کامیون میوه که شب میرسد، دلالان به قیمتهای نازل میخرند و خیلی گرانتر میفروشند. صاحب میوه ترجیح میدهد که به قیمتهای پایین زودتر بفروشد زیرا کامیونِ حمل بار هر چقدر تاخیر داشته باشد، پول بیشتری خواهد گرفت.
نظارت بیشتر بر قیمتهای عمدهفروشی
و خردهفروشی
در میدان مرکزی میوه و ترهبار باید همه فاکتورها دارای مهر باشد و فاکتورها در تمام مبادی خروجی کنترل شود اما چنین نمیشود و این دلیلی برای گرانفروشی میشود.
در مغازههای سطح شهر هم فروشندگان باید بر مبنای همین فاکتور مُهردار، حداکثر تا 35 درصد به قیمتِ خرید، اضافه کنند و به مردم بفروشند در حالی که بعضا به دلیل عدم نظارت قیمتها تا 100 درصد در مغازهی خردهفروشی افزایش
مییابد.
یکی از فروشندگان میدان میوه و ترهبار مدعی بود: کارشناسان سیستمهای نظارتی چندان به قیمتها آشنا نیستند. قیمت کارشناسی انواع میوهها که از شمال تا جنوب کشور متفاوت و متنوع هستند را نمیدانند و یا حتی عدهای محدود از آنها با گرانفروشان مدارا میکنند و نتیجه آن همین گرانی میوه در بازار میشود. مدیر یک فروشگاه بزرگ میوه در منطقه 19 تهران هم گفت: تقریبا 60 درصد میوههایی که از میدان مرکزی میوه میخرد، فاکتور ندارد و بدین ترتیب نظارت کارایی خود را از دست داده است. به گفته وی مسئولان بازرسی هم برای کنترل قیمتها یا جک کردن فاکتورهای خرید، در مغازهها حاضر نمیشوند. اگر هم بیایند معمولا کارشناس خبرهای برای تعیین قیمت نیستند و به راحتی از سوی دلالان سرشان کلاه میرود چون با تنوع میوهها آشنایی ندارند.