ادعای وزارت صمت درباره تأخیر در تحویل خودروها و پاسخ سازمان استاندارد
وزارت صمت درباره علت تاخیر در تحویل خودروهای داخلی، به استاندارد و کسری قطعه اشاره کرده اما سازمان استاندارد اعلام کرد که خودروهای دپو شده توسط خودروسازان مشکل استاندارد ندارند.
به گزارش وزارت صمت، در پی انتشار اخباری درخصوص دپوی خودرو توسط شرکتهای خودروساز، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که بر اساس اطلاعات ارائه شده ایران خودرو، در حال حاضر تعداد ۱۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده دارای استانداردهای ۸۵ گانه فاز ۲ هستند که بر اساس تعاریف شورای رقابت و همچنین لزوم طی شدن فرآیندهای مرتبط با اخذ مجوز استاندارد (TA) جهت عرضه به بازار، باید مراحل قیمتگذاری آنها در فرآیند اجرایی شورای رقابت طی شود.
این وزارتخانه افزوده است: همچنین ١٩ هزار و ٧٠٠ دستگاه از این خودروها به نام مشتریان فاکتور شده و در حال طی شدن مراحل شمارهگذاری و حمل به مقصد نمایندگیهای سراسر کشور قرار دارند. در شرکت سایپا نیز ٣۴ هزار و ١٧١ دستگاه خودرو موجود است که از این میزان 9948 دستگاه فاکتور شده و فاقد پلاک هستند و به محض شمارهگذاری تحویل مشتریان خواهند شد.
وزارت صمت تصریح کرده است: ٢١ هزار و ٧٠٨ دستگاه خودرو نیز در انتظار صدور مجوز استاندارد و آماده فروش و فاکتور برای مشتریان هستند که از این تعداد ١۵ هزار و ٣۶۴ دستگاه خودرو نیسان و 6346 دستگاه کوئیک است.
بر اساس توضیح وزارت صمت، همچنین ۱۰۷۷ دستگاه خودرو تولید سال ۱۴۰۱ هستند که در انتظار اعلام نظر سازمان ملی استاندارد به سر میبرند ۱۴۳۸ دستگاه نیز به علت کسری قطعات در فرآیند تکمیل قرار دارند و پس از تکمیل وارد فرآیند فروش خواهند شد.
پاسخ سازمان استاندارد
برخلاف ادعای وزارت صمت، اظهارات مسئولان سازمان ملی استاندارد نشان میدهد مشکل خودروهای موجود در انبار خودروسازان ناشی از تأییدیه استاندارد نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، انگورج؛ مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حملونقل و ماشینآلات سازمان ملی استاندارد در بازدید از پارکینگهای دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا گفت: خودروهای کوییک موجود در پارکینگ هم تاییدیه استاندارد دارد و نباید دپو شود. در پارکینگ اتکا هم حدود دو هزار دستگاه خودرو دپو شده و همه این خودروها تاییدیه استاندارد دریافت کردهاند. در پارکینگ ایران خودرو هم خودروهای رانا موجود است و هم پژو پارس و دنا و تارا که همه این خودروها تاییدیه استاندارد دارند و مشکلی برای تحویل به مشتری ندارند.
چگونگی تامین ارز واردات خودرو
به اعتقاد کارشناسان مشکل قیمت بالای خودرو در کوتاهمدت با افزایش تولید و همزمان واردات خودروهای نو و کارکرده قابل حل است، اما به نظر میرسد علاوهبر بروز یا ایجاد دستاندازهایی در مسیر تولید و عرضه خودروهای داخلی، در مسیر واردات هم موانعی ایجاد شده است که نتیجه همه این سنگاندازیها، افزایش قیمت خودرو است.
یکی از بهانههای کندی واردات خودرو، کمبود منابع ارزی است؛ حال آنکه کالاهای غیرضروری و لوکس همچون گوشیهای آمریکایی همچنان به کشور وارد میشود. همچنین سالانه منابع ارزی کلانی صرف قطعات خودروهای بیکیفیت و گران داخلی میشود. این در حالی است که فقط با پنج میلیارد دلار میشود 500 هزار خودروی با کیفیت و با میانگین قیمت 10 هزار دلار وارد کرد.
با اینحال مهدی ضیغمی؛ معاون وزیر صمت در گفتوگو با خبرگزاری فارس درباره تامین ارز خودروهای وارداتی، اظهار داشت: واردکننده خودرو، ارز مورد نیاز برای واردات را از محل صادرات خود و همچنین محصولات غیر که الزامی به عرضه ارز در سامانه نیما نداشته باشند، تامین میکند. کالای غیر هر کالایی میتواند باشد به شرط آنکه در گروه کالایی که قرار دارد الزامی برای ارز حاصل از صادرات آن کالا در سامانه نیما وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد، فلزات رنگین و هیدروکربنها الزام به عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما دارند.
او با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تامین ارز واردات خودرو وجود ندارد، افزود: بنابراین افراد میتوانند ارز حاصل از صادراتشان را به صورت توافقی و براساس پروتکل مشخص به واردکننده خودرو بفروشند و الزامی نیست که واردکننده خودرو ارز خود را از یک صادرکننده خاص خریداری کند اما حتما باید این معامله در صرافی تحت نظر بانک مرکزی انجام شود.